راه و شهرسازیمجله خبری

تولید مسکن از سرمایه‌های سرگردان

 به گزارش ساختمان آنلاین:  جواد خوانساری دبیر انجمن شرکت‌های ساختمانی درباره جایگاه صندوق زمین و ساختمان در بخش مسکن گفت: وقتی مردم پول اضافه‌ای دارند با خرید طلا، دلار و یا حتی خودرو آن را سرمایه‌گذاری می‌کنند، آنها در واقع می‌خواهند ارزش دارایی‌شان حفظ شود. در این بین طرح سرمایه‌گذاری در زمین و ساختمان نیز ایده خوبی برای رسیدن به این هدف است و علاوه بر آن، تقویت عرضه مسکن را در پی دارد. به زبان ساده‌تر صندوق، سرمایه مردم را جمع و در امر ساخت‌و‌ساز استفاده می‌کند و در نهایت سود حاصل را میان سرمایه‌گذاران تقسیم می‌کند.

وی افزود: این صندوق‌ها منابع مالی لازم برای پروژه‌های ساختمانی را که شامل سازه‌های مسکونی، اداری یا تجاری هستند، تامین می‌کنند، در نتیجه کلیت این طرح، طرح خوبی است اما مساله این است که در چه بستری اجرا شود؟

او ادامه داد: پروژه‌های ساخت‌وساز همواره از پروژه‌های سودآور کشور به شمار می‌آیند، چون مسکن نیاز اولیه مردم است و علاوه بر این مردم ساختمان را فارغ از سکونتگاه برای کار و تامین بسیاری از نیازهای اولیه و ثانویه نیاز دارند و هر چند این بخش با موانعی همچون نوسانات قیمت مصالح برمی خورد، اما در نهایت همواره سودآور بوده است.

خوانساری در ادامه به عملکرد صندوق‌ها پرداخت و در این باره توضیح داد: صندوق‌ها پس از تکمیل پروژه با سرمایه مردم، سازه‌های ساخته‌شده را از طریق مزایده یا هر روش دیگری که هیات مدیره صلاح بداند می‌فروشند و سود حاصل از آن را میان سرمایه‌گذاران تقسیم می‌کنند. البته این به این معنا نیست که سود واحدهای ساختمانی به طور مستقیم به سرمایه‌گذاران داده می‌شود و اگر سرمایه‌گذاران تمایل به خرید داشته باشند، باید مانند دیگران در مزایده شرکت کنند یا از روش‌های دیگر برای خرید واحدها اقدام کنند.

بازار مسکن در ایران معمولا یک بازار پرسود محسوب می‌شود و به هر حال برای مشارکت در صنعت ساخت‌و‌ساز باید سرمایه زیادی در اختیار داشت. صندوق‌های زمین و ساختمان شرایطی را فراهم می‌کنند که افرادی با سرمایه‌های کمتر نیز بتوانند در این بازار سهیم شوند و به اندازه سهم خود سود ببرند. سرمایه آنها به تدریج افزایش می‌یابد و در نهایت قدرت خرید واحدهای ساختمانی را پیدا خواهند کرد.

دبیر انجمن شرکت‌های ساختمانی اضافه کرد: این صندوق‌ها علاوه بر سودرسانی برای مردم و سرمایه‌گذاران آنها برای دولت‌ها نیز مفید هستند به این دلیل که سرمایه‌های راکد مردم را وارد جریان اقتصادی مولد کشور می‌کنند و مهم‌تر از آن به ساخت و عرضه مسکن سرعت می‌بخشند.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا