بورس و بازارراه و شهرسازیمجله خبری

بازار مسکن تا شب عید هیجانی نخواهد شد

محمدصادق عبدالهی تحلیلگر حوزه مسکن در تشریح وضعیت فعلی بازار به «ساختمان آنلاین» می‌گوید: بازار مسکن در سال 99 دوره‌ای پرتلاطم را سپری کرد. با توجه به این که از سال 96 جهش قیمت مسکن آغاز شده بود و تا تابستان سال 98 نیز ادامه‌دار بود که به نظر می‌رسید افزایش قیمت در همین مقطع به پایان خواهد رسید، اما با ریسک‌های فراتر از بازار مسکن و نااطمینانی‌هایی که در بازار به وجود آمد، مجددا جهش‌هایی در بازار دارایی‌ها پدید آمد که تورم و نقدینگی نیز به تاثیرات ناشی از آن دامن زد. در این دوران، نقدینگی در اختیار مردم، یعنی آنچه مردم به عنوان پول نقد در دست داشتند به استثنای سپرده‌های بانکی بلندمدت که به آن «شبه پول» نیز می‌گویند، افزایش شدیدتری پیدا کرده بود. این موضوع یکی از نشانه‌های افزایش قیمت در آینده بود که تاثیر آن نیز به طور ملموس در بازار قابل مشاهده بود. بنابراین، نمی‌توان ادعا کرد که این جهش‌های قیمتی غیرقابل پیش‌بینی و غیرمنتظره بود، چراکه بسیاری از کارشناسان و تحلیل‌گران نسبت به وقوع آن هشدار داده بودند.

وی ادامه داد: با گذر از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، برخی سناریوهای بدبینانه رنگ باختند و بازنگری در انتظارات موجب شد اثرات قیمتی مثبتی برای خریداران رقم بخورد و کاهش قیمت اتفاق بیافتد. در بازار مسکن نیز شاهد این کاهش قیمت خواهیم بود، اما تفاوت این بازار با دیگر بازارها در این است که پس از افزایش قیمت اسمی، تعدیل بازار همزمان با اصلاح تورم صورت می‌گیرد و این موضوع موجب می‌شود تاثیرات ناشی از تغییرات به‌وجود آمده در بازار مسکن همانند بورس و بازار طلا و ارز نباشد. هرچند، با توجه به این که جهش‌های زیادی را در طول ماه‌های گذشته در حوزه مسکن شاهد بودیم، حتی کاهش قیمت اسمی نیز دور از ذهن نیست. اگر اتفاق غیرمنتظره و غیرقابل تصور دیگری رخ ندهد، به‌نظر می‌رسد این روند تا پایان سال ادامه داشته باشد و دیگر افزایش قیمت یا هیجانی شدن بازار را شاهد نباشیم.

عبدالهی عنوان کرد: به کاهش آمار معاملات نیز باید از همین زاویه نگاه کرد، چراکه بخشی از جامعه با هیجان و به دنبال حفظ ارزش پول خود و فرار از تورم‌های سنگین، وارد بازار مسکن شده بودند که طبیعتا آن هیجان دیگر وجود ندارد و هجوم به بازار مسکن بسیار کمتر شده است که اثرات آن در آمار قابل مشاهده است.

این تحلیلگر حوزه مسکن در پاسخ به این پرسش که آیا برای قیمت زمین هم می‌توان چنین سناریوهایی را متصور بود، گفت: موضوع زمین کمی متفاوت است. در تهران و سایر کلان‌شهرها با گذشت هرماه زمین کمیاب‌تر می‌شود نکته دیگر این است که باید کمی به این روند زمان داد تا بتوان تحلیل کرد که آیا این روند، یک اتفاق خاص آماری است یا خیر، چراکه همانند بازار مسکن، زمین از شاخص قیمتی مشخصی برخوردار نیست و نمی‌توان افزایش یک‌ماهه قیمت‌ها را مبنایی برای تحلیل قرار داد.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا