بورس و بازارمجله خبری

التهابات بازار مسکن در آبان ماه آرام گرفت

به گزارش ساختمان آنلاین:  بانک مرکزی در گزارش جدید خود از تحولات بازار مسکن شهر تهران در آبان‌ماه خبر داده است. طبق این گزارش، در ماه گذشته ۴ هزار و ۴۶۶ واحد مسکونی در شهر تهران معامله شده است که در مقایسه با ماه قبل از آن، افت شدید ۴۸.۴ درصدی معاملات را نشان می‌دهد. افتی که قابل تامل به نظر می‌رسد و نیاز به بررسی چرا آن دارد. البته اگرچه تعداد معاملات آبان ماه کاهشی بود اما باز هم نسبت به مدت مشابه سال قبل، رشد ۹.۹ درصدی داشت.

قیمت از تب و تاب رشد افتاد

معاملات انجام شده نشان می‌دهد، شهروندان در آبان‌ماه بابت خرید و فروش هر متر مربع زیربنای واحد مسکونی، به طور متوسط ۲۷ میلیون و ۱۹۰ هزار تومان هزینه کرده‌اند. این برای نخستین بار از ابتدای سال جاری است که قیمت واحدهای مسکونی در شهر تهران به رشد کمتر از ۲ درصد در هر ماه رسیده است. در آبان امسال، خریداران تهرانی هر متر مربع واحد مسکونی را نسبت به ماه گذشته ۱.۸ درصد گران‌تر تهیه کرده‌اند. اگرچه کاهش رشد قیمت‌ها خبر خوبی به نظر می‌رسد اما نگاهی به تفاوت نرخ واحدهای مسکونی نسبت به ماه مشابه سال قبل، حکایت از رشد ۱۱۸.۲ درصدی قیمت‌ها می‌کند.

۳۸.۹ درصد واحدهای معامله شده زیر پنج سال هستند

گزارش بانک مرکزی از تحولات مسکن در آبان‌ماه امسال می‌گوید که طبق روال همیشه، واحدهای تا پنج سال عمر بنا، بیشترین طرفدار را دارد. در این ماه، یک هزار و ۷۳۶ واحد مسکونی تا پنج سال خرید و فروش شده است که ۳۸.۹ درصد از کل معاملات را شامل می‌شود. این سهم نسبت به شهریورماه سال قبل حدود سه درصد کاهش پیدا کرده است. پس از آن، واحدهای با قدمت بیش از ۱۶ سال ساخت، بیشترین تعداد معامله را داشته‌اند.

سهم ۱۲.۱ درصدی منطقه ۵

منطقه مسکونی، شاخص دیگری برای محاسبه تعداد معاملات انجام شده است. منطقه پنج به عنوان یکی از محبوب‌ترین مناطق مسکونی تهران برای خریداران، هر ماه بخش عمده معاملات را به خود اختصاص می‌دهد. در ماه آبان، این منطقه با سهم ۱۲.۱ درصدی از کل معاملات، بیشترین تعداد قراردادهای مبایعه‌نامه را داشته است. مناطق ۱۰ و ۴ نیز به ترتیب با اختصاص سهم‌های ۸.۶ و ۸.۴ درصدی در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

متوسط ۵۵ میلیون برای هر متر مربع

گزارش بانک مرکزی تایید می‌کند که در آبان امسال، متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران، ۲۷ میلیون و ۱۹۰ هزار تومان بوده است. در بین مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران، منطقه یک بیشترین و منطقه ۱۸ کمترین متوسط قیمت را به خود اختصاص داده‌اند. در واقع، صاحب خانه‌های جدید منطقه یک تهران برای خرید هر متر مربع واحد مسکونی خود در ماه آبان، به طور متوسط ۵۵ میلیون تومان هزینه کرده‌اند.

خریداران در منطقه ۱۸ نیز مجبور بودند بابت خرید هر متر مربع واحد مسکونی در این منطقه، به طور متوسط ۱۲ میلیون تومان پرداخت کنند. عجیب بودن این ارقام زمانی مشخص می‌شود که نسبت با سال گذشته مورد مقایسه قرار بگیرند. طبق این گزارش، متوسط قیمت واحد مسکونی در سال جاری در منطقه یک نسبت به سال گذشته ۱۳۴.۳ درصد و منطقه ۱۸، ۹۹ درصد افزایش پیدا کرده است.

خریدار کدام واحدها بیشتر است؟

از میان پرفروش‌ترین‌ها، واحدهای مسکونی با دامنه قیمتی ۱۴ تا ۱۶ میلیون تومان به ازای هر متر مربع بنا، با سهم ۸.۶ درصدی، بیشترین میزان فروش را در میان معاملات داشته‌اند. واحدهای ۱۶ تا ۱۸ میلیون و واحدهای ۱۲ تا ۱۴ میلیون به ترتیب با سهم ۷.۳ و ۶.۹ درصدی در رتبه‌های بعدی قرار دارند. همچنین، واحدهای مسکونی با زیربنای ۶۰ تا ۷۰ متر مربع با سهم ۱۵.۲ درصدی، بیشترین متقاضیان خرید را داشته‌اند.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا