بورس و بازارمجله خبری

افزایش خریدهای دو منظوره در بازار مسکن

به گزارش ساختمان آنلاین:   تحقیقات میدانی مدت‌هاست خروج تقاضای مصرفی از بازار مسکن را تایید کرده است و تعداد اندکی از متقاضیان تبدیل به احسن در کنار سرمایه‌گذاران بلندمدت ملکی در این بازار همچنان مشغول خرید ملک هستند.اما به تازگی جنس خریدهای سرمایه‌ای در بازار مسکن نیز دستخوش تغییراتی شده که از دید واسطه‌های ملکی دور نمانده است.

واسطه‌های ملکی می‌گویند سرمایه‌گذارانی که قصد کسب سود در میان‌ مدت و بلند مدت را دارند در یکی دو ماه اخیر بعضا به بازار مسکن بازگشته‌اند اما آنها سوداگرانی که بنا داشته باشند از خرید و فروش مکرر در چند ماه آتی سود کسب کنند، محسوب نمی‌شوند، بلکه گروهی هستند که به دور از سفته‌بازی قصد تبدیل سرمایه خود به دارایی ملکی را دارند و سفته‌باز ملکی به شمار نمی‌آیند. آنها فقط قصد دارند با تبدیل دارایی نقدی خود به ملک، منابع مالی خود را از عواقب تورم همیشگی در اقتصاد کشور دور نگه دارند و به این دلیل وارد بازار مسکن شده‌اند.

در این بین یک گروه از سرمایه‌گذاران مذکور دارایی ملکی خود را در تابستان امسال تبدیل به احسن کرده یا قصد دارند ظرف هفته‌های آتی چنین کنند. در واقع این گروه از سرمایه‌گذاران ملکی، با توجه به ثبات نسبی بازار مسکن به دنبال تبدیل به احسن ملک خود هستند و اندک منابع مالی در اختیار خود را از طریق تبدیل به احسن خرید سرمایه‌ای قبلی خود در بازار به دارایی ملکی تبدیل می‌کنند.

به این ترتیب خریدهای این گروه از سرمایه‌گذاران ملکی در بازار دو منظوره است؛ از این بابت که هم با نیت سرمایه‌گذاری انجام می‌شود و هم از نوع تبدیل به احسن به شمار می‌آید. واسطه‌ها مثال‌های زیادی از این قبیل خریدها عنوان می‌کنند.

به عنوان نمونه فردی که طی چند سال اخیر در منطقه 10 تهران یک واحد آپارتمان 40 مترمربعی خریده بود و اکنون دارایی نقدی مضاعفی کسب کرده، در همان منطقه در جست‌وجوی آپارتمان 60 تا 70 مترمربعی با سن بنای کمتر است اما این فرد قصد سکونت در واحد مذکور را ندارد و شرایط سکونتی وی «ملکی» است

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا