صنایع ساختمانیمجلس و ارگان هامجله خبری

دولت باید بر بازار مسکن نظارت کند

به گزارش ساختمان آنلاین:  خشایار باقر پور مدیر اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران در میزگردی که با حضور فعالان صنعت ساختمان درباره بررسی شعارهای انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری در حوزه مسکن برگزار شده با بیان اینکه شرایط و موقعیت کشور در بحث مسکن و ساخت و ساز در بحرانی‌ترین وضعیت قرار دارد؛ گفت: بازار مسکن در حال حاضر وضعیت مناسبی ندارد و عملکرد دولت‌های گذشته در حوزه مسکن مناسب نبوده و همین باعث شده که به نابسامانی در بازار مسکن دامن زده شود.

باقر پور با بیان اینکه حوزه مسکن متاسفانه به اندازه کافی مسموم است، بنابراین نباید وعده‌هایی که اجرای آن امکان پذیر نیست داده شود چراکه باعث آن می‌شود، این بازار بیشتر نا به سامان شود، گفت: بنابراین باید از نظرات کارشناسان و دیدگاه‌های اقتصادی آنها در این حوزه استفاده شود.

مدیر اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران توضیح داد: جامعه ما به سمت بلوغ سیاسی حرکت می‌کند و باید در مبحث آموزش و توسعه مسکن به این بلوغ برسیم و ارائه برنامه‌های مناسب با همکاری تعاونی‌های مسکن خود باعث می‌شود که این بازار به ساماندهی مناسب برسد.

باقر پور با اشاره به اینکه بسیاری از اراضی مرغوب در شهرهای مختلف از جمله تهران توسط دستگاه‌های حاکمیتی احتکار شده است، گفت: باید این دستگاه‌ها اراضی خود را در اختیار بخش خصوصی قرار دهند تا با ایجاد ساخت و ساز و افزایش تولید مسکن بتوانیم بازار را به سمت آرامش هدایت کنیم.

او با بیان اینکه افزایش نرخ زمین به دلیل آن است که زمین در بسیاری از مناطق تبدیل به یک کالای نایاب شده است، افزود: قیمت زمین ۱.۵ برابر قیمت مسکن است و اگر قیمت مسکن در طی سال‌های گذشته ۱۰ برابر شده، قیمت زمین ۱۶ برابر شده است و این به دلیل آن است که دستگاه‌های دولتی خود متولی اجرای مسکن در کشور شده‌اند.

مدیر اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران تصریح کرد: بخش عمده‌ای از مشکلات کشور در حوزه مسکن و ساخت و ساز تنها با ورود یک دستگاه یا یک وزارتخانه حل نمی‌شود، بلکه باید دستگاه‌های مختلف در اجرا و رونق این بازار همکاری‌های لازم را داشته باشند.

او تاکید کرد: علاوه بر آنکه همکاری دستگاه‌های مختلف و همچنین ورود بخش خصوصی به بخش مسکن باعث ساخت یک و نیم میلیون واحد مسکونی در کشور می‌شود؛ ما می توانیم خدمات فنی و مهندسی خود را صادر کنیم.

مدت زمان صدور پروانه ساختمانی به سه سال رسیده است

مدیر اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران از طولانی شدن زمان صدور پروانه‌های ساختمانی هم گله کرد و گفت: متاسفانه صدور پروانه ساختمانی در کشور سه سال به طول می‌انجامد و این در حالی است که همین سیاست‌ها باعث شده که پروژه‌های مسکن از توجیه پذیر بودن خارج شود.

باقر پور بیان کرد: نباید وعده‌های توخالی و آدرس غلط در حوزه مسکن داده شود؛ بلکه باید در حوزه مسکن سند توسعه صنعت ساختمان ضمانت اجرایی داشته باشد و چنین اسنادی در این بخش ارائه شود.

او اظهار کرد: پارامترهای مسکن در کشور باید به درستی اجرا شود.

باقر پور با اشاره به اینکه در صورتی که هزینه‌های تولید مسکن ۴۰ تا ۵۰ درصد کاهش یابد به طور قطع قیمت مسکن هم کاهش خواهد یافت، گفت: در حال حاضر در گران‌ترین منطقه تهران قیمت ساخت حدود ۱۵ میلیون تومان تمام می‌شود؛ این در حالی است که در برخی از مناطق ما شاهد آن هستیم که قیمت مسکن به متری ۲۰۰ میلیون تومان هم رسیده است.

او اظهار کرد: در منطقه ۲۱ تهران ویژگی و ظرفیت بسیار خوبی برای قیمت مسکن و ارائه زمین وجود دارد؛ بنابراین ما می توانیم با استفاده از تکنولوژی‌های نوین و صنایع وابسته ارزان سازی را در حوزه مسکن در این مناطق ایجاد کنیم.

مدیر اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران توضیح داد: دولت در حوزه مسکن باید نباید نقشه تصدی‌گری داشته باشد؛ بلکه باید نقش نظارتی و تسهیل گری داشته باشد به شرطی که در این حوزه رانتی وجود نداشته باشد.

او بیان کرد: بسیاری از مشاغل با تقویت و رونق بازار مسکن و ساخت و ساز بهبود می‌یابند و همچنین رونق بازار مسکن باعث ایجاد کارآفرینی در این حوزه خواهد شد و بهبود این بازار باعث می‌شود که رانت بازار مسکن هم از بین برود.

باقر پور گفت: برای تقویت و بهبود بازار مسکن باید عوارض ساخت و ساز تا چندین سال افزایش یابد و به حالت تعادل خود بازگردد و از سوی دیگر تسهیل در صدور پروانه ساختمانی ایجاد شود.

او توضیح داد: در دولت گذشته طرح مسکن مهر وجود داشت که طرح بسیار خوبی بود که به درستی اجرا نشد، اما با وجود مخالفت‌های بسیار زیاد توانست تولید را در کشور ایجاد کند.

باقرپور در پایان اظهار کرد: دولت بعد با توجه به آنکه در این دولت برای مسکن طرحی کلید نخورده و طرح مسکن ملی هم، هنوز چندان به مرحله اجرایی نرسیده و تنها در حد شعار باقی مانده است؛ باید با سیاستی مناسب بازار مسکن را به سمت خوبی هدایت کند.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا