اخبار ساختمان آنلایندیدگاهراه و شهرسازیمجلس و ارگان هامجله خبری

شهرداری‌ها باید ظرف دو هفته در بافت‌های فرسوده مجوز ساخت صادر کنند

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه مطابق مصوبه شورای عالی اداری، شهرداری‌ها باید طی دو هفته در بافت‌های فرسوده مجوز ساخت صادر کنند گفت: برای نوسازی بافت‌های فرسوده با مشکلاتی روبرو بوده ایم که خوشبختانه با ارائه تسهیلات و تخفیفات ویژه سازندگان برای ورود به این طرح رغبت پیدا کرده اند.

محمد آئینی، مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در گفت و گو با خبرنگار ساختمان آنلاین با بیان اینکه در محدوده‌های باز آفرینی شهری با دو مشکل مواجه هستیم، گفت‌: مردم ساکن در این واحدها به تنهایی و بدون حمایت، توانایی بازسازی واحدهای خود را ندارند و از سوی دیگر سازندگان و توسعه‌گران به دلیل اینکه این محدوده‌ها برای آنها بازده اقتصادی ندارد، رغبت به حضور ندارند.
آئینی با یادآوری اینکه مجموعه شهرداری‌ها و دولت در قالب بسته‌های تشویقی باید حمایت موثری از حوزه بازآفرینی بافتهای فرسوده داشته باشند، گفت: این امر در قانون و در برنامه ششم توسعه آمده است، و همچنین در قانون حمایت از احیاء و بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده شهری وزارت راه و شهرسازی و کشور و شهرداری‌ها در سطوح مختلف مجری بازآفرینی شهری هستند.
او با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی در امر بازآفرینی در سطوح ملی به عنوان سیاست‌گذار به شمار می‌آید، گفت: در سطوح محلی شهرداری‌ها مسئول نوسازی بافت‌های فرسوده هستند و در قالب سه سطح ستاد بازآفرینی شهری پایدار ملی، استانی و شهرستانی با یکدیگر کار می‌کنیم که در سطح ملی شخص رئیس جمهور رئیس آن و وزیر راه و شهرسازی نایب رئیس آن و سیاست‌گذار و دبیرخانه این ستاد به شرکت بازآفرینی شهری ایران محول شده و در سطح استان، ریاست آن برعهده استاندار و در سطح شهرستان بر عهده فرماندار است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در سه حوزه بسته تشویقی تعریف شده است، گفت: حوزه اول مربوط به تسهیلات اداری کاری و در رابطه با مجوز صدور پروانه و تراکم ساخت توسط شهرداری‌هاست. در این راستا هم اکنون شهرداری‌ها برای صدور پروانه ساختمانی مکلف هستند تا ۵۰ درصد تخفیف بدهند که می‌توانند ۱۰۰ درصد را هم تخفیف دهند و معادل آن جز مطالبات شهرداری‌ها از دولت هست و دولت پرداخت خواهد کرد.
وی گفت: زمان صدور پروانه ساختمانی به طور متوسط بیش از ۶ ماه طول می کشدکه طبق مصوبه شورایعالی اداری، شهرداری‌ها باید ظرف دو هفته برای متقاضیان در محدوده بافت‌های ناکارآمد شهری پروانه ساخت صادر کنند.
آئینی با بیان باید یک مطالبه عمومی در رابطه با تخفیف عوارض نوسازی و تراکم ساخت و زمان صدور پروانه ساخت ایجاد شود، گفت: اعضای شورای شهر به عنوان سفیران نوسازی باید در رابطه با مطالبات عمومی مردم در بافت‌های فرسوده توجه جدی داشته باشند.
به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا