بورس و بازارمجله خبری

گَرد رکود بر تن بازار مسکن نشست

به گزارش ساختمان آنلاین:   این روزها چهار بازار رقیب در ایران با ثبات نسبی همراه هستند. معاملات نوسان‌گیران در بازارهای ارز و طلا به شدت کاهش یافته و بازار مسکن نیز در رکود به سر می‌برد. بورس نیز به روند نزولی خود که از اواسط سال گذشته شروع شده ادامه می‌دهد. همچنین بازار ارزهای دیجیتال پس از ریزهای اخیر بیت کوین و شکستن سطح ۴۰ هزار دلار از رمق افتاده و به نوعی جو نگرانی بر این بازار حاکم شده است.

از طرف دیگر معاملات مسکن شهر تهران در دومین ماه از سال ۱۴۰۰ کاهش ۶۵ درصد را در مقایسه با اردیبهشت پارسال به ثبت رساند. نرخهای قطعی هم پس از افت ۳.۱ درصد در فروردین ماه مجددا ۱.۸ درصد در اردیبهشت کاهش یافت تا متوسط قیمت مسکن در تهران به متری ۲۸ میلیون و ۷۹۶ هزار تومان برسد.

در حال حاضر حجم معاملات مسکن در تهران به ۳۹۳۸ واحد رسیده که در مقایسه با ماه قبل ۸۸ درصد افزایش و نسبت به ماه مشابه سال گذشته ۶۵ درصد کاهش یافته است. اردیبهشت سال گذشته با وجود اپیدمی ویروس کرونا ۱۱ هزار و ۳۱۰ معامله مسکن در تهران انجام شد. اردیبهشت ۱۳۹۸ نیز تعداد معاملات ۱۲ هزار و ۱۲۸ فقره بود. در دو ماه ابتدایی امسال معاملات به حدود شش هزار واحد مسکونی رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۵۲ درصد کاهش نشان می‌دهد.

به نظر می‌رسد سفته‌بازان و فعالان بازارهای غیرمولد در ایران به انتظار انتخابات ریاست جمهوری نشسته‌اند اما بعید است که تا شش ماه آینده اتفاق قابل توجهی در بازار مسکن رخ دهد. دومین ماه از سال جاری در حالی با رکود بازار مسکن و رسیدن معاملات به حدود یک سوم ماههای مشابه همراه بود که معمولا اردیبهشت و خرداد، مقاطعی پررونق محسوب می‌شوند.

ریزش قیمت خانه در شمال پایتخت

اردیبهشت ۱۴۰۰ در پنج منطقه پرتقاضا نرخ ماهیانه بین ۰.۴ درصد تا ۶.۴ درصد پایین آمد و تنها در منطقه پنج ۱.۱ درصد بالا رفت. در منطقه ۵ که بالاترین تعداد معاملات را دارد قیمت هر متر خانه به طور متوسط ۱/۱ درصد  افزایش یافت و به متری ۳۶.۶ میلیون تومان رسید. در منطقه ۱۰ که رتبه دوم معاملات را از آن خود کرد قیمتها ۰.۵ درصد افت کرد. در منطقه ۴ به عنوان سومین منطقه پرتقاضا قیمتها ۶.۴ درصد پایین آمد و متری ۲۹.۴ میلیون تومان شد. در منطقه ۲ که جایگاه چهارم را از نظر معاملات داشت نرخها ۰.۴ درصد کاهش پیدا کرد و در منطقه ۷ که رتبه پنجم را از نظر میزان معاملات داشت قیمت ۴ درصد افت کرد و به ۲۸.۱ میلیون تومان در هر متر مربع رسید.

منطقه ۲۲ با ۲۶ درصد افت ماهیانه، رکورددار افت قیمت بود و هم اکنون هر متر مسکن در این منطقه به ۲۰ میلیون و ۵۶۶ هزار تومان رسیده است. البته در منطقه ۲۲ با توجه به تعداد اندک معاملات (۵۳ فقره) نوسانات شدید ماهیانه دستیابی به تحلیلی از وضعیت واقعی آن را دشوار می‌کند.

قیمتها در منطقه یک نیز به عنوان محدوده جذاب سوداگری ۱۰ درصد افت کرد؛ به طوری که از متری ۶۶ میلیون و ۸۰۲ هزار تومان در فروردین ماه امسال به ۶۰ میلیون و ۲۱۱ هزار تومان در اردیبهشت ماه رسید. در حال حاضر نرخ پیشنهادی در محله‌های مختلف منطقه یک بر اساس موقعیت، امکانات و سن بنا از حدود ۴۰ میلیون تومان شروع می‌شود و به بالای ۱۰۰ میلیون تومان می‌رسد. حتی بعضی مالکان در منطقه یک قیمتهای کمتر از متری ۴۰ میلیون تومان نیز برای واحدهای خود تعیین کرده‌اند.

ارزیابی اغلب کارشناسان درباره آینده بازار مسکن در سال ۱۴۰۰ این است که نرخها به ثبات نسبی خواهد رسید و ممکن است با مقداری کاهش مواجه شویم. با توجه به خاصیت چسبندگی قیمتها در بازار مسکن ممکن است افت قیمتها چندان محسوس نباشد اما اگر تا دو سه سال آینده با توجه به نرخ تورم قیمت مسکن در ثبات نسبی باقی بماند حباب بازار تخلیه می‌شود.

قیمت هر متر مسکن در تهران ۲۸.۸ میلیون

اردیبهشت متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع مسکن در شهر تهران ۲۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بوده که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۱.۸ درصد کاهش و ۶۹.۷ درصد افزایش دارد. تعداد معاملات نیز در این ماه معادل ۳.۹ هزار فقره بود که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۶۵.۲ درصد کاهش و در مقایسه با ماه قبل ۸۸.۱ افزایش را نشان می‌دهد.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا