بورس و بازارمجله خبری

بازار مسکن تحت تاثیر بی‌سروسامانی نرخ سیمان

مهدی موسوی، فعال حوزه مسکن در این رابطه به « ساختمان آنلاین» می‌گوید: وضعیت متفاوت قیمت‌گذاری سیمان درب کارخانه و بازار به یکی از معضلات اصلی خود این صنعت و صنایع دیگری از جمله عمران و ساختمان شده است؛ به‌طوری که هر پاکت سیمان درب کارخانه قیمتی در حدود 18 هزار تومان و در بازار آزاد و زمانی که باید به دست سازندگان و تولیدکنندگان برسد، قیمتی بالغ بر 48 هزار تومان دارد، یعنی در این میان 30 هزار تومان به جیب دلالان و واسطه‌ها می‌رود که باید به سریع‌ترین شکل ممکن جلوی این روند را گرفت.

وی ادامه داد: این در حالی است که با وجود نیاز شدید سازندگان مسکن، کارگاه‌های ساختمانی و دیگر تولیدکنندگان به این محصول استراتژیک زمزمه اولویت صادرات آن به کشورهای دیگر به گوش می‌رسد. کسی منکر این موضوع نیست که صادرات باید انجام شود، اما باید این را هم در نظر گرفت که تامین نیاز داخل از اولویت‌های اصلی هر صنعتی است. در چنین شرایطی، اگر قرار است صادرات در اولویت قرار داشته باشد، پس باید واردات آن را هم مجاز کنیم تا هیچ‌کدام از صنایع و تولیدکنندگان با کمبود مواد اولیه روبه‌رو نشوند.

موسوی در ادامه عنوان کرد: نکته جالبی که در این میان وجود دارد، این است که مجلس مصوبه‌ای جدید برای افرایش سه برابری نرخ گاز کارخانجات سیمان دارد که پیش‌بینی تاثیرات سوء آن بر قیمت این محصول نیازی به هیچ تحلیل و تجزیه‌ای ندارد، چراکه بدون شک به افزایش قیمت سیمان در سال آینده منجر خواهد شد و طبیعتا با فرمول‌های قیمت‌گذاری که هم‌اکنون در بازار وجود دارد، قیمت درب کارخانه و به طبع آن قیمت بازار آزاد با جهش قابل توجهی روبه‌رو خواهد شد. صنایعی مانند ساختمان‌سازی که نیاز مستقیم به این ماده اولیه دارند، تاثیر خواهند گرفت و قیمت مسکن نیز با افزایش روبه‌رو خواهد شد.

این فعال حوزه مسکن با اشاره به وضعیت فعلی بازار مسکن و هماهنگ نبودن آن با حقوق کارمندی و سقف تسهیلات بانکی، تصریح کرد: در حال حاضر و با قیمت‌های فعلی، متقاضیان با کمبود نقدینگی مواجهند. به نظر هم نمی‌رسد دولت برنامه خاصی برای پر کردن این فاصله داشته باشد. این در حالی است که اکثر کشورهای توسعه‌یافته دنیا با بالا بردن سقف تسهیلات مسکن و کاهش نرخ سود، راه خانه‌دار شدن شهروندان خود را تسهیل کرده‌اند.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا