بورس و بازارمجله خبری

لرزش مافیای مسکن از پیروزی «بایدن»

به گزارش ساختمان آنلاین:   پس از ثبات نسبی نرخ ارز در بازه 30 هزار تومان در ماه های اخیر شاهد ترکیدن حباب در بازار سرمایه و سقوط چشمگیر شاخص بوده ایم موضوعی که در نهایت به خروج سرمایه های سرگردان از این بازار و هجوم به دیگر بازار سرمایه ای یعنی مسکن منجر شد.اما در چند روز اخیر و با تقویت پیروزی دموکرات ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از انجاییکه جو بایدن کاندیدای این حزب سابقه معاونت اولی در دوره ریاست جمهوری اوباما را در کارنامه کاری خود دارد و همواره در مصاحبه های خود نسبت به بازگشت برجام تاکید داشته .

بازارهای سرمایه ای کشور نیز تحت تاثیر رشد اقتصادی و بازگشایی درهای دیگر کشورها به کالاهای صادراتی ایران دستخوش تغییر شده است به گونه ایکه هنوز انتخابات به پایان نرسیده شاهد سقوط چشمگیر نرخ ارز ئ طلا و همچنین افت شاخص در ابتدای  هفته بوده ایم . موضوعی که در بازار مسکن نیز در قالب افزایش عرضه نمود پیدا کرده است .

فارغ از اینکه کارشناسان فضای کنونی را ناشی از هیجانات دانسته و معتقدند در بلند مدت روند عرضه و تقاضا به تعادل خواهد رسید آنچه حائز اهمیت است انتشار آگهی های فروش املاک در برخی از سایت ها بوده که مالکان آن برای جلوگیری از تحمیل زیان بالا نسبت به فروش کلی اقدام کرده اند . در واقع این موضوع نشان دهنده حضور مافیای قدرتمندی است که با تکیه بر نقدینگی های سرگردان که از مسیر پولشویی به دست آمده از هر فرصتی برای افزایش آن بهره می برند مافیایی که به نظر می رسد چندان گمنام نبوده و تنها با کمی بررسی می توان به سادگی به منشاء اصلی رسید . اما نکته آزار دهنده آن فشاری است که در این میان به متقاضیان واقعی مسکن وارد شده و فارغ از اینکه برای این افراد خودی و غیر خودی فرقی ندارد، بلکه حاضر اند از گوشت و خون همنوع خود برای افزایش ثروت بادآورده بهره جویند.

در این خصوص محسن مقدس زاده کارشناس بازار مسکن به ساختمان آنلاین گفت: در حال حاضر با انتخاب جو بایدن بعنوان رییس جمهور آمریکا نرخ ارز روند کاهشی در پیش گرفته و حتی قیمت سکه نیز کمتر شده که این امر در بورس نیز تاثیر گذار خواهد بود و آنچه مسلم است در بلندمدت مردم به سمت بازار مسکن روی خواهند آورد که این امر افزایش قیمت مسکن را در پی خواهد داشت.

وی با عنوان اینکه تد اوم این وضعیت تمایل برای خرید مسکن را افزایش خواهد داد، گفت: مردم با نقدینگی خود بازی می کنند به همین دلیل درماه های اخیر با افزایش نرخ ارز تقاضا برای خرید آن افزایش یافت و پس از برگزاری انتخابات روند کاهشی را در پیش گرفت که این امر موجب می شود  که تقاضا برای خرید مسکن افزایش یابد.

مقدس زاده با تاکید براینکه پس از مشخص شدن نتایج انتخابات آمریکا نرخ ارز روند کاهشی در پیش گرفته است، ادامه داد: به دلیل جو هیجانی ایجاد شده در کوتاه مدت ممکن است که تقاضا برای فروش مسکن افزایش یابد اما در بلندمدت نقدینگی به سمت این بازار هدایت می شود و تقاضا برای خرید مسکن افزایش می یابد در نتیجه تعداد فروشندگان کمتر می شود که این امر افزایش قیمت مسکن را در پی خواهد داشت.

کارشناس بازار مسکن با بیان اینکه در این میان سود زیادی نصیب دلالان این بازار می شود، افزود: برای جلوگیری از فعالیت دلالان در این بازار باید شهرداری ها در صدور جواز تسهیلات و امکانات بیشتری را در نظر بگیرند که تمایل برای ساخت و ساز از سوی مردم و سازندگان افزایش یابد که در این صورت دست دلالان از بازار مسکن کوتاه می شود.

 

 

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا