بورس و بازارمجله خبری

متقاضیان مسکن منتظر کاهش قیمت نباشند

به گزارش ساختمان آنلاین:   با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال طبق سنوات سال های گذشته باید شاهد جنب و جوش و رشد معاملات مسکن باشیم. اما این روزهای بازار مسکن از یک کسادی و رکود خاصی که نشات گرفته از برخی مسایل اقتصادی و سیاسی است رنج می برد.

فعالان بازار مسکن معتقد هستند که معمولا در ماههای اسفند و بهمن ماه میزان معاملات مسکن افزایش می یافت اما امسال همانند سال گذشته خرید و فروش مسکن وضعیت خوبی ندارد.

برخی فعالان بازار مسکن معتقد هستند که اواخر سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا و تعطیلی بنگاههای مسکن وضعیت خرید و فروش مسکن به شدت دچار رکود شده بود امسال نیز بنا به دلایل مختلفی مثل بالا بودن قیمت ها و انتظار در مورد اینکه قیمت ها کاهش خواهد یافت نوعی رکود و کسادی در بازار حاکم است.

یکی از فروشندگان گفت: این روزها بنا به دلایل مختلفی متقاضی واقعی مسکن در بازار یافت نمی شود و همین موضوع باعث شده تا فروشندگان مسکن و سازندگان به دنبال روش های مختلف برای قروش مسکن خود باشند. یکی از این روشها تهاتر واحدهای مسکونی بزرگ با واحدهای مسکونی کوچک متراژ است.

این موضوع در گفتگو با برخی مشاوران املاک مورد تایید قرار گرفت. آنان می گویند که این روزها قیمت مسکن به قدری افزایش یافته است که قدرت خرید متقاضیان را به شکل قابل قبولی کاهش داده است پس بنابراین برای اینکه برخی از مالکان و حتی سازندگان مسکن به پول نیازمند هستند مجبور هستند که به هر نحوی که شده مسکن خود را به پول نزدیک کنند.

بنابراین گزارش، بر اساس سامانه املاک و مستغلات در بهمن ماه معاملات ملک در تهران ۳۳ درصد نسبت به دی ماه کاهش داشته است.

متقاضیان مسکن منتظر کاهش قیمت نباشند

اما جمشید برزگر رئیس کانون سراسری انبوه سازان نیز معتقد است که اگر برخی از متقاضیان مسکن منتظر کاهش قیمت هستند باید توصیه کنم که افت قیمت مسکن نمی تواند رخ دهد. چرا که قیمت تمام شده مسکن هر روز رو به افزایش است.

او با تاکید بر اینکه قیمت تمام شده مسکن هر روز در حال افزایش است، گفت: قیمت سیمان و فولاد هر روز با یک قیمت در بازار عرضه می شود و این شرایط باعث می شود که قیمت تمام شده مسکن رو به افزایش بگذارد.

برزگر ادامه داد: این روزها مسکن آماده ارزان تر از ساخت مسکن است و این یک واقعیت است.

اما مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک با تاکید بر اینکه کسادی بازار مسکن این روزها باعث شده تا فروشندگان مسکن از قیمت های پیشنهادی خود تا حدودی کوتاه بیایند ادامه داد: قیمت ساخت با احتساب زمین، متری ۸ میلیون تومان تمام می شود و در گرانترین حالت قیمت زمین و ساخت به ۲۰ میلیون تومان می رسد. حال چرا بعضی سازندگان با متری ۸۰ ، ۱۲۰ و ۱۵۰ میلیون تومان ملک خود را به فروش می رسانند؟

وی در پاسخ به این پرسش که در برخی نقاط تهران معامله مسکن در هر متر بالای ۱۵۰ میلیون تومان نیز گزارش می شود و آیا اینکه گفته می شود مسکن ارزان نشده است صحت دارد؟ گفت: اولا که قیمت مسکن در برخی مناطق جنوب تهران متری ۱۲ تا ۱۵ میلیون تومان نیز گزارش شده است. اما سوال ما این است که چرا برخی از سازندگان مسکن تا این حد قیمت ساخت را بالا اعلام می کنند. مگر نه اینکه در گرانترین حالت قیمت زمین و ساخت به ۲۰ میلیون تومان است پس چرا باید مسکن با متری ۱۵۰ میلیون تومان به فروش برسد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک با تاکید بر اینکه این روزها همچنان بازار مسکن کساد است گفت: این روزها رکود حاکم بر بازار مسکن باعث شده تا برخی از مالکان و حتی سازندگان مسکن به دلیل اینکه پول لازم هستند از قیمت های پیشنهادی خود کوتاه بیایند اما همین کوتاه آمدن از قیمت های پیشنهادی نیز نتوانسته است رونق خوبی به معاملات مسکن بدهد. این نشان می دهد که بازار مسکن در مسیر کاهشی معاملات و قیمت قرار گرفته است.

وی ادامه داد: قدرت خرید متقاضیان مسکن در این چند سال به دلیل رشد بیش از حد قیمت ها کاهش داشته است پس نمی توان انتظار داشت که معاملات مسکن نیز همانند سال های گذشته رونق داشته باشد. اما آنچه که می توان از گزارش های رسیده در سامانه املاک گفت این است که قیمت مسکن در بهمن ماه نیز افت تا ۱۰ درصدی داشته است.

خسروی خاطر نشان کرد: در ماه گذشته ۲۹۵۰ فقره معامله ملک در شهر تهران به امضا رسیده که نسبت به ماه قبل ۳۳ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۷۲ درصد کاهش نشان می دهد. همچنین در بهمن ماه ۱۳۹۹ بالغ بر ۹۵۳۰ قرارداد اجاره در تهران منعقد شده که از کاهش ۳۸ درصد در مقایسه با دی ماه امسال و افزایش ۱۳ درصد نسبت به بهمن پارسال حکایت دارد.

در کل کشور نیز در بهمن ماه ۱۳۹۹ تعداد ۲۷ هزار و ۶۳۸ مبایعه نامه (قرارداد خرید و فروش ملک) به امضا رسیده که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۳۲ درصد و ۳۸ درصد کاهش یافته است.

به گزارش بانک مرکزی در دی ماه ۱۳۹۹ تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به ۳.۵ هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل ۳۷.۶ درصد افزایش و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۶۷.۱ درصد کاهش نشان می‌دهد. این آمار نشان می دهد که در ماه پایانی سال نباید انتظار افزایش معاملات را داشت.

به نظر می رسد سال 1400 باید سال آرامی در بازار مسکن باشد به شرط اینکه قیمت برخی بازارهای موازی دچار تلاطم نشود. اگر بازار مسکن در سال آبنده دچار برخی تنش ها از سوی سایر بازارها مثل بازار ارز نشود بدون شک با رکودی که در بازار حاکم خواهد بود قیمت ها باز هم تعدیل خواهد شد.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا