بورس و بازارمجله خبری

بهمن‌ماه امسال قیمت مسکن در ۸ منطقه تهران کاهش یافت

به گزارش ساختمان آنلاین:  روند صعودی قیمت مسکن که در ماه های گذشته وجود داشته، اکنون دچار وقفه شده و حتی برعکس شده است. عده‌ای از کارشناسان معتقدند بازار مسکن به بیشترین قیمت خود رسیده و جای رشد بیشتر ندارد؛ بنابراین وضعیت رکود برای این بازار پیش‌بینی می‌کنند.  همچنین پیش‌بینی می‌شود که در صورت تثبیت نرخ ارز می‌توان انتظار داشت بازار مسکن برای مدت دو سال در آرامش بماند.

جدیدترین آمار منتشر شده از قیمت مسکن در پایتخت حاکی از کنترل قیمت‌ها و حرکت مسکن در شرایط باثبات‌تر است.

بر اساس اعلام بانک مرکزی از گزارش تحولات بازار مسکن شهر تهران که در بهمن امسال منتشر شد، خانه در رکود افزایش تعداد معاملات، کاهش قیمت در هشت منطقه و به‌طور کلی رشد قیمت را تجربه کرده است اما نه مثل بهار و تابستان امسال که رشد قیمت در هر ماه به بیش از هفت درصد می‌رسید.

متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در پایتخت اکنون ۲۸ میلیون و ۳۸۹ هزار تومان اعلام شده درحالی‌که  (دی ۹۹) متری ۲۷ میلیون و ۳۸۶ هزار تومان بود. این وضعیت حاکی از افزایش متوسط قیمت مسکن تا ۳.۷ درصد نسبت به ماه گذشته است.

با این حال جدول جزییات قیمت‌ها حاکی از رشد منفی قیمت‌ها در برخی مناطق شهر تهران نیز دارد.

بر اساس اعلام بانک مرکزی، بهمن‌ماه در هشت منطقه تهران از جمله مناطق یک، سه، ۶، ۱۰، ۱۲،۱۳، ۱۵ و ۱۸ نرخ رشد ماهانه مسکن منفی شده است. برای مثال در منطقه ۱۲ قیمت‌ها ۷.۲ درصد کاهش یافته است.

با این حال در مناطقی که سوداگری  و سفته‌بازی مسکن هنوز برای دلالان جذاب است، کاهش قیمت مسکن کمتر است. در منطقه یک قیمت‌ها سه دهم درصد، منطقه سه به میزان چهار صدم درصد، منطقه ۶ به میزان ۲ دهم درصد و منطقه ۱۰ افزون بر ۲.۶ درصد، منطقه ۱۲ به میزان ۷.۲ درصد، منطقه ۱۳ بیش از ۱.۲ درصد، منطقه ۱۵ به میزان سه دهم درصد و منطقه ۱۸ افزون بر ۱.۶ درصد پایین آمد.

بهمن امسال هم چنین سه هزار و ۹۱۷ معامله مسکن در تهران به امضا رسید که رشد ۱۱.۴ درصدی نسبت به ماه قبل و کاهش ۷۰ درصدی نسبت به ماه مشابه سال قبل نشان می‌دهد.

بیشترین تعداد معاملات در منطقه پنج با ۵۲۷ فقره معامله و مناطق ۱۰ و چهار به ترتیب با ۳۳۹ و ۳۱۷ فقره بوده است. همچنین کمترین تعداد معاملات نیز به منطقه ۲۲ با ۵۴ فقره، منطقه ۲۱ با ۵۹ فقره و منطقه ۱۹ با ۳۳ فقره اختصاص دارد.

بر اساس اعلام بانک مرکزی، بیشترین معاملات مسکن تهران در بهمن‌ماه با ۳۹.۴ درصد به واحدهای تا پنج سال ساخت اختصاص داشته است. همچنین واحدهای ۶ تا ۱۰ سال با ۱۷.۵ درصد در رتبه بعدی قرار داشته‌اند.

منطقه یک با متوسط قیمت متری ۵۹ میلیون و ۸۹۱ هزار تومان، منطقه سه با متوسط متری ۵۲ میلیون و ۸۲ هزار تومان و منطقه ۲ با میانگین هر متر ۴۶ میلیون و ۱۳۲ هزار تومان، گران‌ترین مناطق پایتخت هستند.

ارزان‌ترین مناطق پایتخت نیز منطقه ۱۸ با متوسط متری ۱۱ میلیون و ۹۸۹ هزار تومان و در رتبه بعدی، منطقه ۲۰ با متوسط متری ۱۲ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان و منطقه ۱۹ با متوسط متری ۱۳ میلیون و ۳۲۱ هزار تومان قرار دارند.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا