بورس و بازارصنایع ساختمانیمجله خبری

افزایش 48 درصدی قیمت مسکن در پی گرانی چهاربرابری مقاطع فولادی

به گزارش ساختمان آنلاین: به عقیده بسیاری از کارشناسان حوزه مسکن ، رکود حاکم بر بازار در این روزها «آرامش قبل از طوفان» است، چراکه بازار به واسطه افزایش شارپی قیمت مقاطع فولادی ساختمانی در آستانه انفجار قیمتی شدیدی قرار دارد. بررسی میدانی قیمت‌ها در این بازار نیز از افزایش دوبرابری قیمت میلگرد و همچنین، گرانی 4 برابری تیرآهن طی ماه‌های گذشته حکایت دارد.

افزایش نزدیک به دوبرابری قیمت میلگرد

بر این اساس، بررسی‌ها از افزایش نزدیک به دوبرابری قیمت میلگرد ساختمانی در 6 ماه گذشته حکایت دارد، به‌طوری که قیمت هفت هزار 200 تومانی این محصول در خردادماه، هم‌اکنون به 12 هزار و 500 تومان رسیده است. این در حالی است که بازار آهن با مازاد 40 درصدی در عرضه روبه‌رو بوده و کمبودی در بازار وجود ندارد.

تیرآهن 3 تا 4 برابر گران شد

مقایسه قیمت تیرآهن از اسفندماه سال گذشته تا به امروز، نشان از افزایش 3 تا 4 برابری این محصول در بازار دارد، به‌طوری که از کیلویی ۳ تا ۴ هزار تومان به کیلویی ۱۲ تا ۱۳ هزار تومان رسیده است.

این افزایش قیمت در خالی رخ می‌دهد که به عقیده بسیاری از کارشناسان، فولاد یکی از کالاهای اساسی و پرکاربرد در هر کشوری است و از جمله کالاهایی محسوب می‌شود که می‌تواند به توسعه کشورهای در حال توسعه کمک کند. آهن و فولاد از کالاهای استراتژیک در کشور ما هم محسوب می‌شوند که در صنایع گوناگون از ساخت‌وساز مسکن گرفته تا لوازم خانگی و خودروسازی و صنایع کشاورزی و… کاربرد دارد.

دلیل گرانی تیرآهن و میلگرد

به گفته برخی فعالان بازار، علت افزایش قیمت‌ها این است که قیمت‌گذاران داخلی، براساس قیمت فوب جهانی به دلار هر کالایی را به ریال تبدیل می‌کنند و به عنوان قیمت پایه ارایه می‌دهند درحالی که این اقدام اشتباه است، چراکه ما در این زمینه واردات نداریم و قیمت ارز نباید هیچ تاثیری بر قیمت‌گذاری محصولات داخلی داشته باشد.

یکی از سوالاتی که این روزها بسیار مطرح می‌شود، این است که چرا زمانی در حلقه اول که این ماده از معدن استخراج می‌شود و در مرحله بعدی فرآوری می‌شود، همه هزینه‌ها با ریال محاسبه می‌گردد اما یک‌باره زمانی که این ماده تبدیل به آهن، میلگرد و ورق می‌شود باید براساس ۹۰درصد نرخ فوب خلیج‌فارس محاسبه شود؟

جولان مافیای قیمت‌گذاری در بازار

به عقیده بسیاری کارشناسان، در بازار آهن رقابت سالم وجود ندارد و در بخش توزیع آهن در بازار مشکلاتی وجود دارد که باید حل شود، چراکه روند توزیع آهن و فولاد در کشور نظام‌مند نیست و برخی تولیدکنندگان بی‌نام و نشان اقدام به توزیع آهن در بازار و نرخ‌گذاری این کالا می‌کنند و همین موضوع باعث به‌هم ریختگی بازار شده است.

این موضوع در حالی مطرح می‌شود که هیچ شرکتی نباید بدون مجوز از اتحادیه آهن فعالیت توزیعی در بازار داشته باشد.
همچنین، زمانی که مبنای قیمت‌گذاری ارز خارجی است دوگانگی در بازار ایجاد می‌شود و تولیدکننده نیز بار خود را نگه داشته و آن را نمی‌فروشد که در این میان صدمات زیادی به تولیدکننده و مصرف‌کننده می‌زند زیرا نوسانات ارزی باعث می‌شود تولیدکننده از جایگزینی مواد اولیه برای تولیدات خود اطمینان نداشته باشد و همین نگرانی‌ها منجر به تصمیمات اشتباه می‌شود.

کاهش 20 درصدی تقاضا در پی گرانی

ادامه بررسی‌ها از وضعیت بازار حکایت از آن دارد که با حاکم شدن قیمت‌های جدید بر بازار، حدود ۲۰ درصد از خریداران آهن کاهش یافته و افرادی که قادر به خرید نیستند، فعالیت‌شان را عقب انداخته‌اند.

این در حالی است که در حال حاضر میزان تولیدات حدود ۲۸ تا ۲۹ میلیون تن در سال است این در حالی است که چشم‌انداز تولیدات برای سال ۱۴۰۴ تولید ۵۰ میلیون تن آهن است که باید خود را برای آن آماده کنیم.

گرانی آهن قیمت مسکن را بالا می‌برد؟

اگرچه این روزها بازار مسکن به بهانه‌های سیاسی، اقتصادی و … در رکودی شدید به سر می‌برد اما تمامی کارشناسان این حوزه بر تاثیرگذاری گرانی مقاطع فولادی از جمله میلگرد و تیرآهن بر قیمت نهایی مپسکن اتفاق نظر دارند؛ افزایش قیمتی که آرزوی خرید مسکن برای قشر متوسط جامعه را دست‌نیافتنی‌تر از قبل می‌کند.

به گفته کارشناسان امر، برای هر متر مربع اسکلت ساختمان بین 40 تا 45 کیلوگرم آهن‌آلات مصرف می‌شود و برای ساخت یک مسکن 25 تا 30 درصد آهن آلات نیاز است. کنار هم قرار دادن این سهم چشمگیر با قیمت‌های کنونی در بازار مقاطع فولادی ساختمان و افزایش شارپی آن در مدت کوتاه اخیر، حکایت از تغییر و تحول عظیم قیمتی در حوزه مسکن در آینده‌ای بسیار نزدیک دارد.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا