راه و شهرسازیمجله خبری

مصوبه شورای شهر برای هتل‌سازی در تهران

به گزارش ساختمان آنلاین:  این موضوع در دویست و شصت و هشتمین جلسه شورای شهر تهران مطرح شد و در این باره محسن هاشمی رئیس شورای شهر گفت: عوارض مربوط به این بند کمی پیچیده است چراکه هدف آن است هتل سازی در تهران رواج بیشتری پیدا کند اما اگر کلا عوارض حذف شود، چه تاثیری روی هتل دارد؛ در جلسه گذشته اجماع حاصل نشد و در این جلسه پیگیری خواهد شد.

محمدسالاری رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران در این باره توضیح داد: در شهر تهران کمبود هتل داریم و باید تسهیلاتی به هتل سازان ارائه کرد اما بقیه آیتم های عوارضی مشمول تخفیف ۶۰ درصدی است و شهرداری تهران دین خود را در این باره ادا کرده است.

وی خاطرنشان کرد: به لحاظ عملی ما ۹۰ درصد تخفیف را دادیم اما نباید بیش از حد طرح تفضیلی و مازاد تراکم را مشمول تخفیف کنیم.

پس از صحبت های سالاری، عبدالرضا گلپایگانی معاون شهرسازی شهرداری تهران خطاب به اعضا گفت: مقدار عوارضی که در این بحث الان در مناطق یک و ۶ تهران وجود دارد چیزی حدود ۶۰ میلیارد تومان است و این عدد برای هتل دارانی که زمینی می خرند و می سازند نسبت به سرمایه ای که در نظر گرفته اند عدد بزرگی نیست اما برای شهرداری این عدد قابل توجه است.

وی تاکید کرد: برای اینکه تهران مقصد گردشگری شود وظیفه شهرداری تمیز نگه داشتن شهر و یک سری آیتم دیگر است و به نظرم این آیتم ها موثرتر از تخفیف ها به هتل سازان است.

وی خاطرنشان کرد: هتل سازان می توانند عوارض را به صورت اقساط بعد از پنج سال پس از بهره برداری هتل بسته به متراژ پرداخت کنند.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران اما گفت: «نگاه به مساله گردشگری در این موضوع محل بحث است و آقایان سالاری و گلپایگانی مطرح می کنند که الان نمی خواهیم عوارض بگیریم و ۱۰ سال دیگر عوارض می گیریم؛ من می گویم برای عوارضی که ۱۰ سال دیگر بگیرید ما چرا باید سنگ بندازیم جلوی پای کسی که سرش به سنگ خورده و می خواهد در تهران هتل سازی کند؟»

محمدجواد حق شناس افزود: یک زمانی تهران سه و نیم میلیون جمعیت و بیش از ۱۰ هتل مناسب داشته اما امروز واقعا هتل مناسبی نداریم؛ یک سری می خواهند هتل بسازند و تهران محل گردشگری شود و این امر مهم و برای شهر مفید است.

وی تاکید کرد: این موضوع قبلا در سه کمیسیون تصویب شده و به امضای روسای کمیسیون ها رسیده است چرا باز می خواهیم سنگ انداری کنیم.

پس از شنیدن نظرات موافق و مخالف این طرح به رای گذاشته شد که در این بین درگیری لفظی بین بهاره آروین و حجت نظری ۲ عضو جوان شورا بالا گرفت؛ نظری گفت: در جلسه پیش یکی از بندها رای آورد و یکی دیگر نه. چرا باز در این جلسه باید هر ۲ بند را به رای گذاریم که این کلاهبرداری است.

نظری خطاب به آروین گفت: شما مدعی شفاف سازی هستید اما آنجایی که باید شفاف باشی، چنین نیستید.
محسن هاشمی رئیس شورای شهر نیز خطاب به نظری به مزاح گفت: «آقای نظری شما تازه پدر شدید باید آرامش خود را حفظ کنید؛ باید یک دوره پیش من آموزش ببینید.»

به هنگام رای گیری نیز برخی این مصوبه را ایجاد رانت خواندند که زهرا نژاد بهرام عضو هیات رئیسه شورا خطاب به آنها گفت: اگر این رانت باشد هم به حوزه گردشگری ارائه می شود.

در نهایت هاشمی رئیس شورای شهر در خصوص بندهای موسوم به “اُ ۱” و “اُ ۲” این مصوبه گفت: اُ ۲ مربوط به تراکم بیشتر هتل است و اگر اُ ۱ رای نیاورد رای آوردن دیگری بی معنی است.

در نهایت اعضای شورا طرح «الحاق عنوان عوارض افزایش ارزش قانونی ناشی از اجرای طرح های توسعه شهری در بند (د) مصوبه سازماندهی و توسعه تاسیسات گردشگری در شهر تهران» را با ۱۲ رای موافق تصویب کردند.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا