بورس و بازارمجله خبری

فشار مضاعف تضمین‌های سنگین بر دوش سازندگان

به گزارش ساختمان آنلاین:  در گفت‌وگو با مسعود روشن ، کارشناس بورس کالا به سراغ پاسخ آن‌ها رفته‌ایم که گزیده‌ای از آن را در ادامه از دیده می‌گذرانید.

مسکن برخلاف بسیاری از محصولات دیگر همانند فولاد و الومینیوم، یک کالای با ویژگی‌های ثابت نیست و قیمت آن به فاکتورهای زیادی بستگی دارد. معاملات آن به چه صورت انجام خواهد شد؟

مسئولان بورس کالا این‌گونه برنامه‌ریزی کرده‌اند که هر پروژه اوراق مختص به خود را داشته باشد. از سوی دیگر، جهت همگن‌سازی قیمت در هر پروژه، یک واحد مبنا در نظر گرفته می‌شود و سایر واحدها بر اساس آن واحد مبنا قیمت‌گذاری می‌شوند. به عنوان مثال، واحد مبنا می‌تواند واحد شماره یک در طبقه اول پروژه‌ای باشد و واحد شماره دو به دلیل مشخصات بهتر احتمالی نسبت به واحد شماره یک، مشمول ضریب قیمتی می‌شود و به این ترتیب، قیمت هر متر در هر واحد مشخص می‌شود.

اگر یک واحد بیش از یک متقاضی داشته باشد، تکلیف چیست؟ فرض را بر این بگیرید که 5 متقاضی به یک میزان اوراق خریداری کرده باشند.

اگر چنین وضعیتی پیش آید، برای تعیین کسی که واحد را تحویل می‌گیرد، قرعه‌کشی خواهد شد و بقیه یا واحد دیگری را انتخاب می‌کنند و یا مجوز فروش دریافت می‌کنند یا در نهایت، خود سازنده رقم اوراق را به آن‌ها بازمی‌گرداند تا تصاحب اوراق را به دست بگیرد.

در صورتی که بخشی از خریداران نیز به قصد سرمایه‌گذاری مثلا 10 ورق خریداری کرده باشند و تعداد اوراق‌شان به یک واحد  نرسید، سازنده از قبل متعهد می‌شود که در زمان سررسید یا اوراق را از آن‌ها بخرد، یا اجازه فروش اوراق را به آن‌ها بدهد و یا مجوز انتقال اوراق به دیگر دارندگان اوراق همان پروژه را به آن‌ها اعطا کند. سازنده باید با فروش واحدهای باقی‌مانده از طریق مزایده، هزینه اوراق را تهیه کرده و به کسانی که می‌خواهند اوراق را به خودش بفروشند، پرداخت کند.

یکی از مواردی که این روزها بسیار مطرح می‌شود، این است که چه کسانی می‌توانند به عنوان سازنده وارد این طرح شوند؟

محدودیتی در این مورد وجود ندارد و سازندگان پروژه‌های دولتی و خصوصی به طور کلی می‌توانند اقدام به فروش اوراق کنند، اما از آنجا که این کار نیاز به تعهدات سنگین دارد و گویا قرار است وثائق بسیار سنگینی از سازندگان اخذ شود و نیاز به تضمین‌های سفت و سختی نیز وجود دارد، طبیعتا ورود به این حوزه کار هر کسی نیست، چراکه بناست این روش یک راه مطمئن برای خانه‌دار شدن تدریجی مردم باشد و نمی‌شود به هیچ عنوان روی آن ریسک کرد. بنابراین هر سازنده‌ای قدرت شرکت در این پروژه‌ها را نخواهد داشت.

به نظر شما آیا دولت در اجرای این طرح موفق می‌شود یا همانند طرح‌های گذشته، این طرح نیز محکوم به شکست است؟

همواره این نکته را می‌شنویم که چون دولت در اجرای سیاست‌های پیشین خود ناموفق عمل کرده، بنابراین هر طرح دیگری را که به مرحله اجرا برساند، از پیش محکوم به شکست است. اما معادلات اقتصادی اینگونه نیست و باید با دید مثبت به این موضوع نگاه کرد. اگر زیرساخت‌ها به درستی فراهم باشد و اجرای طرح نیز با جدیت پیگیری شود، می‌توان به موفقیت آن امیدوار بود، چراکه پلتفرم این طرح بازار سرمایه‌ای است که همگان آن را به عنوان یک بازار شفاف و به دور از رانت و روابط می‌شناسند.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا