بورس و بازارمجله خبری

روایت یک مستاجر از دریافت وام اجاره

به گزارش ساختمان آنلاین:  یک مستاجر متقاضی دریافت وام کمک ودیعه مسکن (وام اجاره) در یک تماس تلفنی اعلام کرد: با گذشت پنج ماه تمام از سال ۱۴۰۰ و با وجود دوندگی بسیار زیاد برای دریافت این وام از ابتدای سال تاکنون، تلاش وی در این زمینه به نتیجه نرسیده و موفق به دریافت این وام نشده است.

این در حالی است که با توجه به شرایطی که از ابتدا از سوی متولی مسکن برای قرار گرفتن افراد در لیست مشمولان وام اجاره اعلام شده بود، وی از شرایط مورد نیاز برای دریافت وام اجاره برخوردار بوده است. بنا بر اعلام وی، با توجه به شرایطی که پیش از این اعلام شده بود، او تصور می‌کرده است که در اسرع وقت وام اجاره به وی پرداخت شود اما با وجود تلاش‌ها و دوندگی‌های زیاد تاکنون موفق به دریافت این وام نشده است.

وی همچنین اعلام کرد: در حالی که اخبار زیادی درباره پرداخت این وام به مستاجران در رسانه‌های مختلف از سوی متولی مسکن منتشر شده اما هیچ دستورالعمل مشخصی در ارتباط با مراحل دریافت این وام مشاهده نکرده است. به دلیل عدم دسترسی به چنین دستورالعملی، وی از ابتدای سال تاکنون در یک مسیر تاریک بدون اطلاع دقیق از مراحل دریافت این وام، گام برداشته است.

به گفته وی حتی اگر دستورالعملی در این زمینه نیز وجود داشته است او به عنوان یک مستاجر معمولی موفق به دسترسی به این دستورالعمل نشده است و برای اطلاع از کم و کیف این وام و روش‌های دریافت آن‌ با دشواری و مشکل مواجه شده است.

این مستاجر در ادامه روایت آنچه در جریان تقاضای وام اجاره مسکن بر وی گذشته اعلام کرد: بعد از دوندگی‌های بسیار به وی اعلام شده است که ثبت نام وام اجاره باید از طریق کافی نت انجام شود، بعد از دو بار مراجعه برای ثبت نام وام اجاره به کافی نت و صرف هزینه‌ای حدود ۲۰۰ هزار تومان، نه تنها تاکنون موفق به دریافت این وام نشده است بلکه هزینه ثبت نام از جیب او و بدون رسیدن به نتیجه نهایی که همان دریافت وام است، پرداخت شده است.

او که از ابتدای امسال تا پایان مرداد ماه برای دریافت وام اجاره دوندگی کرده است از نحوه اطلاع‌رسانی و برخورد با مستاجرها در این زمینه انتقاد کرد.

قول پرداخت وام اجاره مسکن یا وام کمک ودیعه مسکن از ابتدای تیرماه سال گذشته و براساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا به مستاجرها که جزو گروه‌های آسیب‌پذیر هستند، داده شد. سقف این وام در سال گذشته برای شهر تهران ۵۰ میلیون تومان اعلام شد اما در ابتدای تیرماه امسال همزمان با تمدید این مصوبه سقف این تسهیلات در پایتخت به ۷۰ میلیون تومان افزایش یافت.

هم‌اکنون و براساس آمارهای رسمی میانگین اجاره ماهانه به علاوه سه درصد ودیعه پرداختی مسکن معادل مترمربعی ۷۰ هزار تومان است. بر این اساس و با مبنای مساحت ۷۰ مترمربع برای واحدهای استیجاری، یک فرد مستاجر ساکن در یک واحد مسکونی معمولی، باید ماهانه رقمی حدود ۵ میلیون تومان اجاره یا حول و حوش ۱۶۰ میلیون تومان رهن به صورت سالانه تامین کند.

نحوه و مسیر پرداخت وام اجاره مسکن به مستاجرها در حالی از همان سال گذشته مورد انتقاد تعداد قابل توجهی از متقاضیان این تسهیلات قرار داشت که حتی در صورت پرداخت این وام به مستاجرها، این میزان کمتر از نیمی از هزینه رهن یک واحد مسکونی ۷۰ مترمربعی در مناطق مصرفی متوسط رو به پایین را شامل می‌شود.

این در حالی است که مطابق با جزئیات این مصوبه، افراد دریافت‌کننده این تسهیلات باید کل مبلغ وام را در پایان یک سال از زمان دریافت تسهیلات به بانک بازپرداخت کنند.

پیش از این نیز تعدادی از متقاضیان این تسهیلات و مستاجرها با تماس های خود از شیوه پرداخت این تسهیلات گلایه کرده بودند. این در حالی است که روایت این مستاجر نیز نشان‌دهنده ۱۵۰ روز دوندگی بی‌حاصل برای دریافت این تسهیلات است. در حالی‌که وی به دلیل امید بستن برای دریافت این وام، هیچ تلاش دیگری مبنی بر تامین این مبلغ برای پرداخت به موجر نکرده و هم‌اکنون با مشکل مواجه شده است.

مستاجران از دولت جدید می‌خواهند از دادن وعده‌های غیرعملیاتی در بازار مسکن خودداری کنند و در صورت اجرای برنامه‌های حمایتی، مسیر دسترسی به حمایت‌های درنظر گرفته شده را برای متقاضیان هموار کنند.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا