مجلس و ارگان هامجله خبری

افزایش هزینه ساخت مسکن در فریدونشهر

به گزارش ساختمان آنلاین: هادی توازهی افزود: مناطق خاص مثل فریدونشهر در اجرای پروژه‌های عمرانی و مسکن سازی با شرایط متفاوتی نسبت به برخی دیگر از شهرستان‌ها مثل محدودیت فصل‌کاری، افزایش دستمزد، قیمت مصالح بدلایلی موجب افزایش هزینه احداث مسکن شده است.

وی بیان ‌کرد: میزان تسهیلات پیش بینی شده برای احداث، مقاوم‌سازی و بازسازی مسکن در این شهرستان با دیگر مناطق کشور یکسان بوده و تفاوتی میان این شرایط خاص و متفاوت دیده نشده است که همین عامل روند اجرای پروژه‌ها را کند کرده و یا اقبال چندانی از سوی مردم نمی‌شود.

رییس اداره راه و شهرسازی فریدونشهر ادامه داد: در قانون حمایت از احیا، نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری با معیار جمعیت شهری مصوب و ابلاغ شده که این موضوع با توجه به شرایط متفاوت بخش‌های مختلف کشور و شرایط ویژه و کم برخوردار این خطه پاسخگو نیست.

به گفته وی تغییر قانون توزیع منابه به صورت کمک‌های دولتی با شاخص ضریبی از هزینه ساخت واحد مسکونی موجب توجه به تفاوت اقلیم‌ها و شرایط خاص هر منطقه خواهد شد.

وی با بیان اینکه راهبرد انگیزه بخش و یا مشوق در شهرهای بزرگ و نزدیک به مرکز بسیار پررنگ‌تر است، تصریح‌ کرد: اجرای این پروژه‌ها در چنین شهرهایی، علاوه بر قیمت پایین تر هزینه‌های ساخت ساز به دلیل نبود وقفه اجرا، سخت گذر بودن برای انتقال مصالح و کاهش واسطه‌ها، به دلیل نزدیکی به مرکز استان ارزش افزوده بالاتری را دارد.

توازهی اضافه‌ کرد: وجود پیمانکاران، استادکاران و کارگران ماهر صنعت ساختمانی جذابیت سرمایه‌گذاری در این حوزه را در کلانشهرها افزایش داده ولی در شهرهای کوچک و کمتر برخوردار چنین انگیزه‌ای وجود ندارد و همین موضوع مهاجرت را به مرکز استان‌ها افزایش و مشکلات را در آن مناطق دو چندان می‌کند.

به اعتقاد وی قیمت‌های بالای حمل و نقل، شرایط سخت گذر، محدودیت فصل‌کاری و دستمزد بالای ساخت و ساز، هزینه احداث هر متر مربع مسکن در فریدونشهر را حداقل ۲۰ درصد بالاتر از احداث این میزان در مرکز استان و شهرهای نزدیک به مرکز افزایش داده که این موضوع ، انگیزه ساخت و ساز را کاهش داده است.

رییس اداره راه و شهرسازی فریدونشهر یادآورشد: ۹۰ درصد از ساختمان‌ شهرهای فریدونشهر و برف انبار فاقد استحکام لازم بوده و نیاز به بازسازی و نوسازی دارد اما با وجود چنین مشکلاتی و تسهیلات ناچیز، بازسازی و نوسازی در بافت فرسوده سرعت بسیار پایینی دارد.

وی هزینه بالا برای آماده سازی زمین جهت اجرای پروژه های ملی را از دیگر چالش‌هایر فریدونشهر برشمرد و اظهارداشت: برای پروژه اقدام ملی مسکن به دلیل کوهستانی بودن و حجم خاکبرداری زیاد هزینه های زیادی دارد که در بسیاری از شهرهای دیگر چنین شرایطی حاکم نیست.

وی با بیان اینکه برای اجرای طرح ملی اقدام ملی مسکن در شهر فریدونشهر ۳۳۰ واحد و در شهر برف انبار ۴۸ واحد پیش‌بینی شد، خاطرنشان‌ کرد: تاکنون ۷۰۰ نفر در این سامانه شرکت کرده که از این بین ۳۸۰ نفر واجد شرایط بوده و تنها ۱۶۶ نفر اقدام به تکمیل مدارک کرده‌اند.

این مسئول راه و شهرسازی، بومی سازی قوانین و دستورالعمل‌ها، بهره‌گیری از نظرات کارشناسی محلی، تغییر و یا اصلاح مولفه‌های تصمیم گیری از سرانه‌های جمعیتی به شرایط اقلیمی و جغرافیایی را در راستای تحقق عدالت اجتماعی و مدیریتی کارآمد ضروری اعلام‌ کرد.

وی توجه به فاکتورهای تشویقی برای شهرهای کوچک و خاص را زمینه ساز کاهش مهاجرت ها و البته بازگشت به زادگاه اولیه توسط مهاجرین قبلی ذکر کرد.

فریدونشهر با ۳۶ هزار نفر جمعیت در ۲۰۰ کیلومتری غرب استان اصفهان و در بلندترین نقطه استان و حتی کشور قرار دارد که بیشترین بارندگی را در اصفهان دارد و جزو مناطق کم‌برخودار است.

منطقه سخت‌گذر و کم‌برخوردار پیشکوه و پشتکوه با جمعیت ۶ هزار نفر در این شهرستان قرار دارد که برغم اقدامات انجام شده در هفت سال اخیر هنوز نیازمند توجه خاص و ویژه مسئولان استانی و ملی است.

مشکلات زیرساختی در حوزه راه، ضعف در سیستم آموزشی، کمبود امکانات خدماتی، نیازهای بهداشتی و درمانی، نبود برنامه سرمایه‌گذاری و فقر و محرومیت از جمله چالش‌های این شهرستان محسوب می‌شود که راه به عنوان زیرساخت اساسی توسعه منطقه با چالش اساسی مواجه است.

۵۰۰ کیلومتر جاده در این شهرستان با ضریب کمتر از ۵۰ درصد ایمنی و ضعف زیرساختی، که نیمی از آن خاکی است و همچنین ۵۰۰ کیلومتر ایل‌راهه عشایری، نیازمند اصلاح و بهبود است.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا