راه و شهرسازیصنایع ساختمانیمجله خبری

گرانی مسکن اجتناب‌ناپذیر خواهد بود

 به گزارش ساختمان آنلاین:   تولیدکنندگان سیمان به تکاپو افتاده‌اند تا قیمت‌گذاری سیمان را از چارچوب‌‌های دستوری نهادهای دولتی خارج کنند، به باور آن‌ها قیمت‌گذاری دستوری به‌اندازه‌ای قیمت سیمان را کاهش داده که این محصول در مواردی جایگزین دیگر مصالح شده است. بااین‌حال آزادسازی نرخ سیمان ازآنجاکه می‌تواند تأثیر چشمگیری برافزایش هزینه‌های ساخت‌و‌ساز داشته باشد و به گران شدن قیمت ساختمان‌های مسکونی و غیرازآن بینجامد، اتفاق خوشی قلمداد نمی‌شود؛ سیمان و فولاد هر دو از اصلی‌ترین عناصر ساخت سازه‌های مسکونی و صنعتی به شمار می‌آیند و گرانی سیمان این پتانسیل را دارد که جو روانی مسکن را متشنج کند.

دراین‌بین تولیدکنندگان سیمان همواره تأکیددارند هزینه‌های برآمده از مصرف این ماده در ساخت‌وساز در مقایسه با دیگر مصالح و تجهیزات آن‌قدر بالا نیست که گرانی آن به رشد نرخ مسکن بینجامد و عوامل دیگری بسیار بیش از این بر قیمت مسکن تأثیرگذار هستند، گفته‌ای که تولیدکنندگان مسکن آن را تائید نمی‌کنند؛ ایرج رهبر، رئیس انجمن انبوه‌سازان استان تهران در گفت‌وگو با ساختمان آنلاین دراین‌باره توضیح داد: فولاد و سیمان مصالح کلیدی در ساختمان‌سازی به شمار می‌آیند و افزایش قیمت هر یک از این‌ها بالا رفتن هزینه‌های ساخت‌و‌ساز و در پی آن گرانی مسکن را در پی دارد.

وی افزود: علاوه بر این هزینه‌های مربوط به سیمان تنها شامل خود کالا نمی‌شود بلکه هزینه حمل هم به آن اضافه می‌شود، این در حالی است که هزینه حمل در سال جاری افزایش پیداکرده است.

رهبر اضافه کرد: افزایش قیمت سیمان علاوه بر اینکه به‌طور واقعی بر هزینه‌های ساخت‌وساز تأثیر می‌گذارد، اثر روانی چشمگیری بر قیمت مسکن دارد، بااین‌حال اگر آزاد شدن قیمت سیمان با افزایش تولید آن همراه باشد، مشکلی ایجاد نمی‌شود. در حال حاضر ظرفیت تولید سیمان کشور 70میلیون تن در سال است، اما چون شمار پروژه‌های عمرانی کشور  بالا نیست، کارخانه‌های سیمان به‌اندازه 20 تا 30درصد ظرفیت واقعی تولید می‌کنند.

او ادامه داد: اگر تولید هم‌راستا با آزادسازی قیمت، بیشتر شود، قیمت خودبه‌خود تعدیل می‌شود، اما اگر قیمت آزاد شود و تولید افزایش نیابد و یا محصول تولیدی روانه بازارهای صادراتی شود و عرضه داخلی کاهش یابد، حاصل چیزی جز گرانی بی‌رویه سیمان در کشور و در پی آن گران ساختمان نیست.

 

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا