راه و شهرسازیمجلس و ارگان هامجله خبری

عامل گرانی مسکن توقف مسکن مهر بود

به گزارش ساختمان آنلاین:  محسن صادقیان در جمع خبرنگاران استان و در شرایطی که به گفته خود در آخرین نشست خبری و در جمع خبرنگاران سخن می گفت اظهار داشت: دولت گذشته در شرایطی طرح مسکن مهر را متوقف کرد که هیچ جایگزینی برای آن نداشت به دنبال آن و توقف ساخت وساز مسکن در کشور، قیمت مسکن در کشور افزایش یافت.

وی با بیان اینکه اگر طرح مسکن مهر ادامه داشت قیمت مسکن به این میزان افزایش نداشت تصریح کرد: بهتر بود دولت طرح مسکن مهر را ادامه می داد اما دولت تصمیم گرفت با توقف این طرح به دنبال طرح های جایگزین باشد که چندان موفق در این زمینه نبود.

صادقیان ادامه داد: در مهمترین طرح ساخت مسکن دولت که طرح اقدام ملی است دولت تنها قیمت زمین را حذف کرده است و وام یکصد میلیونی برای ساخت اعطا میکند که افزایش شدید قیمت ها باعث شده قیمت تمام شده به شدت افزایش یابد.

معاون عمرانی استاندار با اذعان به اینکه همزمان با افزایش قیمت ها، نگرانی خود را درزمینه اینکه بسیاری از افراد توان تامین آورده نقدی را ندارند به تهران و مسئولین منتقل کردیم خاطرنشان کرد: در طرح اقدام ملی طبق برآوردهای انجام شده مردم به سه دسته تقسیم و براساس آن حدود 30 الی 35 درصد واجدین شرایط باهرگونه افزاش قیمتی توان تامین آورده نقدی را دارند و حدود 40 درصد از واجدین شرایط ظرف مدت 12 الی 16 ماه توان تامین آورده نقدی را خواهند داشت اما حدود 30 درصد واجدین شرایط به هیچ عنوان توان تامین آورده نقدی خود را نخواهند داشت.

وی ادامه داد: البته برای این گروه برنامه ریزی هایی انجام شده که به اندازه آورده نقدی اولیه که 40 میلیون تومان بوده پروژه ها را تکمیل و در مرحله بعدی تدبیری برای آنها اندیشیده شود و همچنین طبق قانون هیات دولت و تصویب مجلس شورای اسلامی وام دولت از یکصد میلیون تومان به دویست و پنجاه میلیون تومان افزایش خواهد یافت.

صادقیان در تشریح وضعیت طرح اقدام ملی در یزد نیز گفت: در سال گذشته در چهار مرحله از متقاضیان ثبت‌نام که از مجموع ۲۲ هزار و ۲۶۴ متقاضی، ۸۸۷۷ نفر واجد شرایط شدند و به دنبال آن در 18 شهر یزد شروع به تامین زمین و شروع عملیات ساخت وساز کردیم و امسال نیز در مرحله پنجم امسال برای مرحله پنجم اقدام به ثبت‌نام از متقاضیان طرح ملی مسکن شد که ۹۷۳۲ نفر متقاضی بودند و اکنون در مرحله پایش قرار دارند.

صادقیان ادامه داد:از این تعداد ۵۱۳ طرح با اعتباری بالغ بر ۲۵۲۴ میلیارد تومان به بهره برداری رسیده وهمچنین عملیات اجرایی ۱۹ طرح با سرمایه گذاری ۷۹۰ میلیارد تومان آغاز خواهد شد.

معاون عمرانی استاندار در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به پروژه های مورد بهره برداری در هفته دولت 1400 اظهار داشت:در این هفته در مجموع تعداد ۵۳۲ طرح با اعتباری بالغ بر ۳۳۱۴ میلیارد تومان افتتاح و بهره برداری یا آغاز عملیات خواهد شد وبرای 1932 نفر ایجاد اشتغال خواهد شد.

وی با بیان اینکه این طرح‌ها در تمامی شهرستان‌های استان و در قالب ۲۳ دستگاه اجرایی افتتاح و عملیاتی خواهد شد خاطرنشان کرد: بیشترین طرح‌های هفته دولت مربوط به شهرستانهای یزد با ۹۶ طرح، تفت با ۷۴ طرح و سپس شهرستان اردکان است و از لحاظ دستگاهی نیز بیشترین آنها با ۱۰۳ طرح مربوط به شرکت توزیع برق، جهادکشاورزی با ۴۵ طرح و راهداری و حمل و نقل جاده ای با ۱۹ طرح می‌باشد.

صادقیان ادامه داد: سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با توجه به مشارکت بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران دارای بیشترین سرمایه گذاری با اعتبار بالغ بر ۱۷۵۹ میلیارد تومان و بیشترین اشتغال با بالغ بر 1495 نفر و در ادامه جهادکشاورزی با 45 پروژه و اشتغال 221 نفر و میراث فرهنگی با اشتغال 148 نفر و دانشگاه علوم پزشکی با اشتغال 28 نفر به خود اختصاص داده اند.

وی با اشاره به هدف گذاری انجام شده استان برای ایجاد ۴۰۰ کیلومتر بزرگراه در استان تصریح کرد: طی دو سال گذشته ۱۰۰ کیلومتر بزرگراه در استان مورد بهره برداری قرار گرفته و هم اکنون نیز ۳۰۰ کیلومتر بزرگراه نیز در حال اجراست که از بزرگترین آنها می‌توان به باند دوم راه یزد – طبس، باند دوم اردکان – چوپانان و باند دوم هرات – هرابرجان اشاره کرد.

معاون عمرانی استاندار از در دست اقدام بودن ۲۶۰ کیلومتر راه اصلی خبر داد و عمده‌ترین آنها را جاده بهاباد – دربند – نایبند خواند که در صورت بهره برداری موجب شکوفایی شهرستان بهاباد خواهد شد.

وی از بزرگترین دستاوردهای استان در حوزه راه آهن نیز به بهره برداری راه آهن یزد – اقلید اشاره و بیان کرد: خوشبختانه بخش زیادی از راه آهن یزد – ارژنگ نیز تاکنون به بهره برداری رسیده است.

وی همچنین عنوان کرد: در حال حاضر ۱۲۴ کیلومتر راه روستایی نیز در استان در حال اجراست که برخی از آنها افتتاح و مابقی نیز در همین سال جاری مورد بهره برداری می‌شود.

صادقیان از مهمترین اهداف استان در حوزه انرژی را تامین برق پایدار و توازن عدالت در توزیع برق در شهرستانهای استان ذکر کرد و گفت: در حال حاضر ۱۰ نیروگاه خورشیدی و نیروگاه مقیاس کوچک و بعضاً بزرگ و نیز ساخت ۲۰ پست برق و خطوط انتقال در دست پیگیری و اجراست و در همین راستا طرح‌های خوبی نیز در این حوزه در شهرستان‌های کم‌برخوردارب مانند خاتم و بهاباد اجرایی شد.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه در بخش گازرسانی نیز تمام شهرها و ۹۷ درصد روستاهای استان از نعمت گاز برخوردار هستند و در سالهای اخیر تلاش شد صنعت استان نیز با گازرسانی به سمت صنعت سبز سوق داده شود.

معاون استاندار از اقدامات خوب صورت گرفته در حوزه کشاورزی را توسعه و ترویج روشهای آبیاری نوین در این بخش خواند و گفت: یزد جزاولین استانها در کشور است که در حوزه منابع طبیعی اقدام به کاداستر اراضی ملی کرد و در حوزه کشاورزی نیز قراردادی در حال انعقاد است تا اراضی کشاورزی استان نیز کاداستر شود.

وی تاکید کرد: اهتمام به دو عامل «منابع طبیعی و محیط زیست» و «جمعیت» برای توسعه صنعتی استان ضروری است والا در سالهای آینده دچار مشکل خواهیم شد.

صادقیان اضافه کرد: همچنین یزد جزو اولین استانهایی هست که مرکز پایش آنلاین زیست محیطی دشت بحرانی اردکان – یزد – مهریز را عملیاتی و اقدام به ساماندهی معادن شن و ماسه و تعریف و ایجاد پهنه های صنعتی جدید شامل پهنه‌های یزدباف و یزد – طبس برای جلوگیری از آلایندگی‌های زیست محیطی برخی صنایع کرده است.

معاون عمرانی استاندار در پایان با اشاره به اقدامات صورت گرفته در جهت انتقال آب به استان گفت: خوشبختانه در سالهای اخیر ۲۰ میلیون مترمکعب خط انتقال آب از خلیج فارس برای صنایع استان بهره برداری شد که ظرفیت ایجاد شده در این بخش قابل توسعه است و از طرفی شاهد سرمایه‌گذاری برخی صنایع برای استحصال ۲۰ میلیون مترمکعب پساب فاضلاب شهری یزد هستیم.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا