اخبار ساختمان آنلایندیدگاهراه و شهرسازیمجله خبری

ساختمانها باید به صورت ادواری مورد بازدید قرار گیرند

دبیر سازمان نظام مهندسی استان تهران ضمن تاکید بر لزوم اجرای مبحث بیست و دوم مقررات ملی ساختمان گفت: اجرای این مبحث منجر به افزایش طول عمر مفید ساختمانها و مانع از ناایمن شدن آنها می شود که در نهایت خروجی این فرآِیند سبب حفظ سرمایه های ملی است.

به گزارش ساختمان آنلاین، مهندس امیدرضا ریاحی با تاکید بر اینکه ساختمان یک سرمایه ملی است اظهار داشت: عدم کنترل های لازم ساختمان در طول دوران بهره برداری خساراتهای جبران ناپذیری را به اقتصاد کشور وارد می کند. برای پیشگیری از این امر، مبحث بیست و دوم مقررات ملی ساختمان، الزامات لازم برای مراقبت و نگهداری از ساختمانها پس از مرحله ساخت را مشخص نموده است.

وی تاکید کرد: اجزای مختلف ساختمان از جمله سازه، معماری، تاسیسات برق و مکانیک در طول دوران بهره برداری ممکن است بر اثر عوامل مختلفی از جمله شرایط جوی، خطرات طبیعی، قصور در نگهداری، بهره برداری نامناسب و عدم کنترل ها و بازرسی های ادواری به فرسودگی زودرس منجر شوند که در نهایت سبب از دست رفتن عملکرد صحیح و بهینه ساختمان از لحاظ بهداشت و ایمنی می شود.

دبیر و عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران راهکار نگهداری از ساختمانها و اجزای آن و همچنین پیشگیری از فرسودگی و ناایمن شدن آنها را در گرو حضور عوامل ذی صلاح برای کنترل، بازرسی و پایش ساختمانها در زمان بهره برداری ارزیابی کرد و خاطر نشان ساخت: مبحث 22 مقررات ملی ساختمان مسیر را برای ما مشخص کرده است. در گام اول حضور پیمانکار ذیصلاح نگهداشت (مسئول نگهداری) ساختمان به ما کمک می کند که بتوانیم مراقبت لازم را از ساختمانها و اجزای آن انجام دهیم.

وی ادامه داد: در فاز بعدی با حضور بازرسان متخصص و که مهندسان یا شرکتهای مهندسی دارای صلاحیت می باشند، به صورت ادواری بازرسی های فنی لازم از ساختمانها صورت می گیرد و نهایتاً مهندسان و شرکتهای مهندسی دارای صلاحیت در حوزه های مختلف شامل تعمیر، بهسازی، مقاوم سازی و مرمت ساختمان ورود خواهند کرد و گزارشهای فنی بازرسان را ملاک عمل قرار می دهند و بر اساس این گزارشها برای مراقبت، ایمن سازی و نگهداشت بهینه ساختمان، اقدامات فنی لازم را انجام می دهند.

دبیر سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران مزایای اجرای مبحث دوم مقررات ملی ساختمان را در سطح ملی دانست و اظهار داشت: با توجه به اینکه مسکن، جزء گران ترین کالاها در سبد هزینه خانوار است ،بنابراین نگهداری از این کالای علاوه بر اینکه یک الزام ملی است در عین حال به حفظ دارایی خانوار نیز کمک شایانی می کند.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا