راه و شهرسازیمجلس و ارگان هامجله خبری

توزیع عادلانه کار؛ پیام مهندسان به سازمان

به گزارش ساختمان آنلاین: با برگزاری انتخابات نهمین دوره هیات مدیره ساختمان استانهای سمنان و آذربایجان شرقی، پرونده این دو استان نیز بسته شد و حالا بجز تهران، انتخابات در تمامی استانها برگزار شده است. انتخابات تهران نیز تا پایان مهرماه برگزار خواهد شد که علت تاخیر، بررسی صلاحیتها، تنوع موضوعات و فراوانی نفرات بوده است.

درخصوص دو استانی که اخیرا انتخاباتشان به پایان رسیده، بنا به گفته مدیرکل دفتر توسعه مهندسی ساختمان وزارت راه و شهرسازی، درصد مشارکت در آذربایجان شرقی ۴۶ درصد و در سمنان حدود ۴۰ درصد بوده؛ در حالی که این رقم در دوره هشتم به ترتیب ۱۷.۷ و ۸ درصد بوده است.

میزان مشارکت در دوره نهم از انتخابات نظام مهندسی در کل کشور حدود ۴۵ درصد عنوان شده؛ در حالی که سال ۱۳۹۷ میزان مشارکت ۳۱ درصد بود.

در همین راستا محمود محمودزاده ـ معاون وزیر راه و شهرسازی ـ گفت: شاخصه ویژه انتخابات ۱۴۰۰ نظام مهندسی، برگزاری تمام الکترونیک و استقبال بی نظیر جامعه مهندسی بود. برآوردها مشارکت در استانها بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ درصد نسبت به دوره افزایش داشته که بسیار قابل توجه است و من فکر نمی‌کنم در هیچ انتخاباتی چنین رشد مشارکتی را تجربه کرده باشیم.

وی با بیان اینکه کاندیداها می‌توانند اعتراض خود را به نتایج انتخابات اعلام کنند گفت: با وجود سنگ‌اندازی‌هایی که برخی بخشهای ذی‌مدخل در انتخابات سازمان نظام مهندسی ساختمان در سال جاری داشتند نتایج و میزان مشارکت نشان می‌دهد که عملکرد و اجرای انتخابات، درست بوده است.

محمودزاده در پاسخ به این سوال که سنگ‌اندازی در جریان انتخابات نظام مهندسی از طرف چه کسانی انجام می‌شد گفت: پیام من در همین جمله نهفته است. وزارتخانه خیلی در فشار بود ولی تصمیمی که گرفته شد با جلسات کارشناسی و برآوردهای مختلف بود که تا کنون در ۳۰ استان انتخابات با سطح مشارکت بالا با موفقیت جلو رفته و به نظرم می‌تواند الگویی برای سایر دستگاههایی که انتخابات برگزار می‌کنند باشد.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی درباره توزیع عادلانه کار بین مهندسان نیز گفت: با برگزاری انتخابات امسال قصد داشتیم جامعه مهندسی را به صحنه بیاوریم و  در ادامه باید مطالبه‌گری‌شان بالا برود. وزارتخانه نظارت عالیه دارد. یکی از مواردی که ورود کردیم انتخابات الکترونیکی و جدیت در اجرای بحث تعارض منافع بود. بدین ترتیب وزارتخانه پیام خود را ارسال کرد. کسانی هم که به عنوان اعضای هیات مدیره انتخاب می‌شوند بدانند موضوع تعارض منافع مورد تاکید وزارتخانه است و باید از دستگاه متبوع خود استعفا دهند. از طرف دیگر جامعه مهندسی باید موضوع توزیع عادلانه کار را از طریق هیات مدیره‌ها پیگیری و مطالبه کند.

محمودزاده یادآور شد: قبلا یکی از دغدغه‌های ما میزان مشارکت پایین در انتخابات نظام مهندسی بود. این دوره حتی در استانهایی که درصد مشارکت پایین بود تا چهار برابر افزایش مشارکت داشتیم که نشان‌دهنده اقبال بدنه مهندسی کشور است.

وی، استان ایلام را دارای بالاترین میزان مشارکت در انتخابات نظام مهندسی دانست و گفت: در کردستان نیز به مشارکت بالای ۴۰ درصد رسیدیم که  نشان می‌دهد سیاستهای اعلامی و اجرایی وزارتخانه بحمدالله مورد اقبال جامعه مهندسی قرار گرفته است. امیدواریم هیات مدیره‌هایی که از این مشارکت انتخاب می‌شوند بتوانند شرایط را برای فعالیتهای منهدسی بهتر فراهم کنند.

همچنین انتخابات نهمین دوره اعضای هیات‌مدیره سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان قبل از اتمام مهرماه برگزار خواهد شد.

مدیرکل دفتر توسعه مهندسی ساختمان وزارت راه و شهرسازی در بیان دلایل تعویق زمان انتخابات استان تهران، توضیح داد: بررسی صلاحیت‌ها به دلیل تنوع موضوعات و همچنین فراوانی تعداد زمان برد که برنامه‌ریزی شده است تا انتخابات استان تهران نیز ظرف اوایل هفته آینده به اتمام برسد.

به گفته علی‌محمد عبدی‌قهرودی، اعتبارنامه‌های اعضای منتخب سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان استان از سوی وزارت راه و شهرسازی به اعضای منتخب اعطا خواهد شد و ارایه اعتبارنامه ها به اعضای منتخب جدید قبل از پایان مهر، انجام می‌شود.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا