راه و شهرسازیمجله خبری

مناطق کویری همچنان در تیررس زمین‌خواران

به گزارش ساختمان آنلاین:  آمار و ارقامی که سازمان ملی زمین و مسکن از رفع تصرف اراضی ملی و دولتی در آبان ماه ارایه کرده حاوی دو نکته است؛ اول اینکه زمینهای واقع در مناطق کویری همچنان مورد هدف زمین خواران قرار دارد و دیگر اینکه بجز معدوی از استانها، هیچ نقطه کشور از تعدی به انفال و زمینهای عمومی در امان نبوده است.

آنطور که جواد خردمند، فرمانده یگان حفاظت سازمان ملی زمین و مسکن اعلام کرده ۲۶۲ فقره تصرف و رفع فوری آنها در زمین‌های دولتی به مساحت بیش از ۱۱۴ هکتار در آبان سال جاری اتفاق افتاده است.

او بیشترین تعداد تصرف‌ها به اراضی دولتی را مربوط به جنوب کرمان با ۴۳ فقره در زمین‌هایی به مساحت ٣٩ هزار و ٩١٠ مترمربع، بوشهر ۳۹ فقره در زمین‌هایی به مساحت ۴۹ هزار و ٢٨٠ مترمربع و ایرانشهر ۳۵ فقره در زمین‌هایی به مساحت ۵٦ هزار و ٩٠٠ مترمربع اعلام کرد.

از نظر مساحت تعرض به اراضی دولتی نیز استان تهران با وقوع ۳۱ فقره تصرف در زمین‌هایی به مساحت ٥٢٢ هزار و ٧٩٥ مترمربع، فارس با ۱۴ فقره تصرف در زمین‌هایی به مساحت ١٧٣ هزار و ٤٣٠ مترمربع، لرستان با پنج فقره تصرف در زمینی به مساحت ٦٢ هزار و ٢٦٩ مترمربع و ایرانشهر با ۳۵ مورد تعرض به اراضی دولتی در زمین هایی به مساحت ٥٦ هزار و ٩٠٠ مترمربع، بیشترین مساحت تعرض به اراضی دولتی را به خود اختصاص داده است.

وقوع ۹ مورد تصرف از ۴۴ هزار و ٨٧٠ مترمربع زمین در استان اصفهان و ۱۲ مورد تصرف از ٣٠ هزار و ٩٨٧ مترمربع اراضی استان یزد به عنوان دو استان کویری کشور هم از توجه سودجویان به مناطق کویری حکایت دارد.

در ماه گذشته در استان‌های اردبیل، زنجان، سمنان، شرق سمنان، قزوین، کهگیلویه و بویراحمد و مازندران هیچگونه تصرفی در اراضی دولتی رخ نداده است. همچنین استان های مرکزی با یک مورد تعرض به ۱۰۰ مترمربع اراضی دولتی، کرمانشاه با یک مورد تعرض به ۶۰ مترمربع اراضی دولتی، قم با یک مورد تعرض به ۱۲۰ مترمربع اراضی دولتی، همدان با دو مورد تعرض به ۱۵۰ مترمربع اراضی دولتی، کمترین تعرض به اراضی دولتی در آنها به ثبت رسیده است.

بر اساس اعلام خردمند، تعرض به اراضی دولتی در استان‌های مختلف و عملکرد یگان حفاظت سازمان ملی زمین و مسکن برای آبان امسال، شامل رفع یک مورد تصرف در زمینی به مساحت ۸۵۰ مترمربع در آذربایجان‌شرقی، رفع دو مورد تصرف در ۶۵۰۰ مترمربع اراضی در استان آذربایجان غربی، رفع ۹ مورد تصرف از ٤٤ هزار و ٨٧٠ مترمربع زمین در استان اصفهان و رفع سه مورد تصرف از ۲۰۰۰ مترمربع اراضی در استان البرز است.

همچنین رفع ۳۴ مورد تصرف از ٥٦ هزار و ٩٠٠ مترمربع اراضی در ایرانشهر، رفع شش مورد تصرف از ۵۰۰۰ مترمربع اراضی در ایلام، رفع ۳۹ مورد تصرف از ۴۹ هزار و ٢٨٠ مترمربع اراضی در استان بوشهر، رفع ۳۱ مورد تصرف در ٥٢٢ هزار و ۷۹۵ مترمربع اراضی استان تهران، رفع ۴۳ مورد تصرف از ۳۹ هزار و ٩١٠ مترمربع اراضی در استان جنوب کرمان، رفع چهار مورد تصرف از زمینی به مساحت ۲۳ هزار و ١٤١ مترمربع اراضی در استان چهارمحال و بختیاری، رفع یک مورد تصرف از ۲۰۰ مترمربع اراضی در خراسان جنوبی، رفع چهار مورد تصرف از ٤٨ هزار و ٥٦٤ مترمربع اراضی در خراسان رضوی، رفع دو مورد تصرف به اراضی دولتی استان خراسان شمالی در زمینی به مساحت ۳۵۰ مترمربع و رفع ۱۲ مورد تصرف به اراضی دولتی استان خوزستان در زمینی به مساحت ۵۶۵۵ مترمربع، بخش دیگری از عملکرد یگان حفاظت در استان‌ها بوده است.

در عین حال رفع هفت مورد تصرف به اراضی دولتی سیستان و بلوچستان در زمینی به مساحت ۹۶۲۰ مترمربع، رفع ۱۴ مورد تصرف به زمینی به مساحت ۱۷۳ هزار و ٤٣٠ مترمربع در استان فارس، رفع یک مورد تصرف از ۱۲۰ مترمربع اراضی دولتی استان  قم، رفع دو مورد تصرف از اراضی دولتی به مساحت ۲۴۸ مترمربع در کردستان، رفع ۱۰ مورد تصرف از ۸۰۴۰ مترمربع اراضی استان کرمان، رفع یک مورد تصرف از اراضی استان کرمانشاه به مساحت ۶۰ مترمربع، رفع سه مورد تصرف از ۴۵ هزار و ٢١٠ مترمربع اراضی استان گلستان، رفع دو مورد تصرف از اراضی دولتی استان گیلان در مساحت ۴۲۰۰ مترمربع، رفع سه مورد تصرف از ۴۱۵۷ مترمربع اراضی لارستان، رفع پنج مورد تصرف از ۶۲ هزار و ٢٦٠ مترمربع اراضی استان لرستان، رفع یک مورد تصرف از ۱۰۰ مترمربع اراضی استان مرکزی، رفع هفت مورد تصرف از ۱۴۳۰ مترمربع اراضی هرمزگان، رفع دو مورد تصرف از  ۱۵۰ مترمربع اراضی استان همدان و رفع ۱۲ مورد تصرف از ۳۰ هزار و ٩٨٧ مترمربع اراضی استان یزد، عملکرد یگان حفاظت سازمان ملی زمین و مسکن در مردادماه امسال بوده است.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا