بورس و بازارمجله خبری

احتمال تخلیه حباب مسکن قوت گرفت!

فرید قدیری کارشناس حوزه مسکن در این رابطه به « ساختمان آنلاین» می‌گوید: در حال حاضر بازار مسکن با چند واقعیت روبه‌رو است؛ اول این که یکی از پارامترهای اثرگذار روی قیمت مسکن در سال 1400، قیمت تمام‌شده ساخت مسکن است که ترکیبی از زمین و مصالح ساختمانی است. قیمت زمین در تهران نسبت به سال گذشته بیش از 100 درصد افزایش پیدا کرده و مصالح ساختمانی 70 درصد گران شده‌اند و دستمزدها هم به همین شکل. این یک واقعیت است که سازنده‌ها اگر بخواهند در سال آینده واحدهای نوساز و کلیدنخورده خود را بفروشند، قیمت‌گذاری آن‌ها متاثر از هزینه ساخت و قیمت تمام‌شده آن است.

وی ادامه داد: اما متغیرها و واقعیات دیگری هم وجود دارند که وزن آن‌ها برای معاملات مسکن در سال آینده بیشتر خواهد بود. مهم‌ترین عنصری که روی قیمت مسکن اثر می‌گذارد، رابطه قیمت مسکن با متغیرهای دیگری از جمله نرخ ارز است. به هر حال در دو سال گذشته، بیشترین تاثیر روی قیمت مسکن و خریدهای سرمایه‌ای و سفته‌بازی را شوک‌های ارزی داشته‌اند. نگاهی به روند طولانی‌مدت هم رابطه میان نرخ ارز و قیمت مسکن را به خوبی نشان می‌دهد. اگر بر این اساس و با آن نسبت و اتفاقاتی که در دو سال گذشته به وقوع پیوسته، سطح قیمت مسکن از آن چیزی که باید، بسیار بالاتر است. حباب قیمت مسکن در همین لحظه چیزی در حدود 2 تا 3 میلیون تومان در هر متر است. بنابراین، انتظار این است که قیمت‌ها کاهش پیدا کنند.

قدیری تصریح کرد: از سوی دیگر، یک متغیر و واقعیت دیگری وجود دارد که آن‌هم هم‌جهت نرخ ارز است که به نبود تقاضا و قدرت خرید مسکن در شهر تهران مربوط می‌شود. اگر موضوع برجام و تنش‌های غیراقتصادی که بیشترین تاثیر را در دو سال گذشته روی بازار مسکن گذاشته، حل شود، قطع به یقین تقاضای غیرمصرفی از بازار مسکن خارج خواهد شد و حجم آن آن‌قدر ناچیز خواهد شد که تاثیری روی قیمت مسکن نداشته باشد. این در حالی است که از سال 97 تا به امروز، بازار مسکن خریدار مصرفی آنچنانی به خود ندیده است. بنابراین، عرضه‌کنندگان اگر بخواهند واحدهای خود را به فروش برسانند، باید بتوانند تقاضای مصرفی در بازار را تحریک کنند.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا