فن آوری های ساختمانیمجله خبری

دانیل لیبسکیند، معماری با ایده‌های پیچیده

 به گزارش ساختمان آنلاین:  دانیل لیبسکیند در تمامی آثار خود از عناصری با انگیزۀ خلقِ سبک و طرحی پرطنین، واحد و ماندگار بهره جسته و قدم بر می دارد. از ویژگی های او، به ارائۀ ایده های پیچیده و طرح های توام با احساس می توان اشاره کرد.

مهندسی بلندآوازه و آشنا به هنرهای موسیقی، ادبیات و شعر و فلسفه است. لیبسکیند در تمامی آثار خود از عناصری با انگیزۀ خلقِ سبک و طرحی پرطنین، واحد و ماندگار بهره جسته و قدم بر می دارد. از ویژگی های او، به ارائۀ ایده های پیچیده و طرح های توام با احساس می توان اشاره کرد.

زندگینامه:

دنیل لیبسکیند در سال ۱۹۴۶ در کشور لهستان متولد شد، در دوران نوجوانی به آمریکا مهاجرت کرد و با خانوادۀ خود در شهر برانکس مستقر شد.

دانیل بعنوان فرزند دوم خانواده، به فراگیری ساز آکوردیون پرداخت و به سرعت به یکی از نوازندگان خبره تبدیل گشت و در کنار پرلمان، ویولونیست بزرگ به اجرای برنامه پرداخت در تلویزیون پرداخت و سپس موفق به گرفتن بورسیه گردید و سرانجام موسیقی را با هدف تحصیل در رشتۀ معماری کنار گذاشت.

او مدارک تخصصی خود را در رشته معماری از Cooper Union در سال ۱۹۷۰ و دکترای خود در رشته تاریخ معماری از دانشگاه اسکس (Essex University In England) انگلستان به سال ۱۹۷۲ به پایان رساند و بین سال های ۱۹۷۸ تا ۱۹۸۵ در آکادمی هنر میشیگان به تدریس پرداخت. در سال ۱۹۶۸ دوره ای مختصر زیر نظر ریچارد میر معمار آن زمان نیز دوره دید.

وی پس از مهاجرت به آمریکا ،همزمان با تحصیل، در چاپخانه پدر خود واقع در منهتن نیز مشغول به کار بود و در آن دوران شاهد ساخت برج های دوقلوی قدیمی بود و همین جرقه ها برای او کافی بود تا مسیر میل و علاقۀ وی مشخص شد.

او پس از اخذ اقامت آمریکا با همسرش نینا آشنا شد و سفر به سراسر آمریکا و مشاهده آثار فرانک لوید رایت (frank Lloyd Wright) بزرگترین معمار تاریخ آمریکا را جایگزین سفر ماه عسل خود کرد.

زندگینامه کاری دنیل لیبسکیند:

لیبسکیند امروزه، با اصلیت آمریکایی- لهستانی، بعنوان هنرمند، مهندس معمار، استاد دانشگاه، طراح صحنه مشغول به کار است و آتلیۀ خود را درسال ۱۹۸۹ به کمک همسر خود نینا به عنوان رییس بخش طراحی بنیان گذاشت.

لیبسکیند کار خود را در سال ۱۹۸۰ در شهر میلان آغاز کرد و جالب است بدانید که لیبسکیند در سن ۵۲ سالگی اولین ساختمان خود را با نام فلیکس نوسبائوم در سال ۱۹۹۸ اجرا کرد و جالب تر مورد هجوم شدید منتقدان قرار گرفتن طرح وی بود.

در سال ۱۹۸۷ لیبسکیند، اولین رقابت طراحی معماری خود را، با طرح خانه سازی در برلین غربی برنده شد که مصادف با سقوط دیوار برلین و درنتیجه منتفی شدن اجرای آن گشت.

لیبسکیند در آغاز دوران حرفه ای خود موفق به برنده شدن هر چهار رقابت اولی بود که در آنها شرکت کرده بود و در سال ۱۹۸۹ موفق به تصاحب جایزۀ مسابقات جهانی معماری بابت طراحی موزۀ یهودِ برلین شد.

او با مهاجرت به برلین بیش از یک دهه از عمر خود را صرف به اتمام رساندن طرح تاثیر گذار خود روی موزه کرد و از اینجا بود که ماموریت وی در طراحی های مجموعه هایی بی نظیر آغاز گشت، که به موزه هنرهای دنور، موزه فلیکس در اسنابروک، موزه جنگ های سلطنتی در منچستر، موزۀ هنرهای معاصر یهود در سان فرانسیسکو، موزه سلطنتی انتاریو، موزه تاریخ نظامی درسدن در آلمان، می توان اشاره کرد.

شرکت لیبسکیند پس از مهاجرت دانیل به نیویورک درگیر طراحی های مجموعه های تجاری هم شد، وست ساید در برن، مجتمع کریستال درلاس وگاس ، کو-بوگن در شهر دوسلدورف و مجتمع های مسکونی در بوسان، ورشو، سنگاپور،تورنتو، فیلیپین وبرزیل از جمله آثار این معمار بزرگ بوده است.

در سال ۲۰۰۳ استودیوی لیبسکیند موفق به پیروزی در یک رقابت تاریخی دیگر شد. با طراحی نقشۀ اصلی بازسازی برج تجارت جهانی در منهتن، که لیبسکیند در این پروژه علاوه بر طراحی آسمان خراشی با ارتفاع ۵۴۱ متر، پیشنهاد خود را با موضوعِ موزۀ یادبود و زیرزمینی کشته شدگان حمله تروریستی یازدهم سپتامبر، ایستگاه مرکزی حمل و نقل، طراحی برج تجارت جهانی چهار ارائه داد که امروزه و پس از اجرا عظمت واقعی طرح این نابغه معماری درک می شود.

در سال ۲۰۱۲ مهندس لیبسکیند، در شهر میلان شعبه ای از شرکت خود را با هدف گسترش فعالیت خود در زمینه صنعتی و تولید و طراحی داخلی افتتاح کرد.

پروژه های در دست اجرای دنیل لیبسکیند:

در آپریل ۲۰۱۶ ، لیبسکیند از طرح خود برای پروژۀ جدیدی در عراق پرده برداری کرد . این بنا با کاربری موزه و نشانه های خاص معماری لیبسکیند یا باصطلاح امضای خود لیبسکیند ، به عنوان اولین موزۀ هنری در اربیل و با درونمایه فرهنگ و هنر کردهای کردستان عراق است.

لیبسکیند علاوه بر ادارۀ شرکت و اجرای پروژه های معماری خود، در دانشگاه های معماری در حال تدریس و سخن گفتن از هنرمعماری است و امروزه سبک و ایده های وی موضوعِ صحبت بسیاری از مجامع و نمایشگاه های بین المللی است و بسیاری از زمینه های گسترش شهرها و فرهنگشان از سبک لیبسکیند الهام گرفته است.

لیبسکیند در حال حاضر بهمراه همسر خود در شهر نیویورک آمریکا زندگی می کند.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا