صنایع ساختمانیمجله خبری

افت کیفیت اسکلت ساختمانی در پی گرانی نرخ ارز

به گزارش ساختمان آنلاین:  اسکلت فلزی از گذشته‌های دور تا امروز در ساختمان‌ها اجرا می‌شود؛ مقاومت بالای آن در برابر عوامل مختلف و همچنین امکان ساخت در کارخانه‌های تولیدی تحت نظر متخصصان کنترل کیفیت باعث شده این نوع اسکلت‌بندی در اکثر سازه‌ها و ساختمان‌ها به چشم بخورد. این اسکلت همان‌طور که از نامش پیداست با استفاده از مقاوم‌ترین متریال یعنی فولاد ساخته می‌شود. پیشینه اجرای این روش در ساخت‌وساز بسیار طولانی است. علاوه بر مقاومت بالا، امتیازاتی همچون امکان بازیافت، امکان پیش‌ساخت و در نتیجه سرعت اجرای بیشتر، وزن کمتر و همچنین اشغال کمتر فضای مفید ساختمان باعث شده تا استقبال از فولاد بیشتر از بتن باشد.

با این حال، به دلیل افزایش قیمت ارز و بالا رفتن قیمت تمام شده اسکلت فولادی، برخی با سوءاستفاده از این وضعیت اقدام به تولید سازه‌های فولادی با کیفیت و بهای پایین می‌کنند.

دکتر فریبرز ناطقی الهی، عضو هیات علمی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله با اشاره به انتشار کلیپی از فرو ریزش ساختمان فلزی نیمه کاره در شهر مشهد مقدس، گفت: در این کلیپ نشان داده می‌شود که چگونه یک سازه در حال ساخت در اثر باد اسکلت آن فرو می‌ریزد. در اینکه ساخت و ساز در کشور آن قدر غیر حرفه‌ای است که بدون باد هم فرو می‌ریزد و بارها شاهد آن بوده‌ایم، شکی نیست و بنده نیز بارها از نبود کیفیت در  ساخت و ساز و فراهم بودن شرایط رخداد بزرگترین فاجعه لرزه‌ای جهان در صورت وقوع زلزله در تهران یاد کرده‌ام.

وی با اشاره به اعلام برخی از مسوولان درباره تاب‌آوری ۲۰ درصدی شهر تهران، اظهار کرد: وقتی اعلام می‌شود ۲۰ درصد تاب‌آوری یعنی ۸۰ درصد ویرانی کامل، ولی از سوی دیگر در صورت وقوع زلزله در تهران حدود ۷۰ درصد ساختمان‌ها خسارت سنگین و زیاد و بقیه هم خسارات جزئی را تجربه خواهند کرد.

ناطقی الهی این خسارات را از انهدام کامل تا ترک خوردگی، خارج شدن از شاغول، ریزش قسمتی از بنا، ریزش دیوارهای جدا کننده، بهم خوردن تمام تاسیسات ساختمان، فرو ریختن نماها و نماهای شیشه‌ای و تابلوی‌ها عنوان کرد.

عضو هیات علمی پژوهشگاه بین المللی مهندسی زلزله و زلزله شناسی با اشاره به سازه مورد اشاره در کلیپ، خاطر نشان کرد: موضوعات مهمی در طراحی به ویژه سازه‌های بلند و بزرگ فولادی در زمان طراحی وجود دارد که خیلی‌ها به آنها توجه ندارند؛ از این رو اگر اسکلت فولادی که سبک است، در حین ساخت تحت اثر بادهای نسبتا شدید قرار گیرد، بدون شک همین وضعیت رخ خواهد داد.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا