راه و شهرسازیمجله خبری

تحقق رشد ساخت و ساز با ارمغان حاشیه نشینی

به گزارش خبرنگار ساختمان آنلاین:  اطلاعات منتشر شده از سوی مرکزآمار ایران حاکی از پیش بینی رشد 39.3 درصدی احداث مسکن در نیمه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل دارد . در واقع این میزان رشد در حالی پیش بینی می شود که تحقق آن با اما و اگرهای زیادی همراه است به گونه ایکه بسیاری صاحب نظران معتقدند یکی از دلایل رشد افسار گسیخته قیمت ها فارغ از نقش تورمی و افت ارزش پول ملی، کاهش چشمگیر عرضه املاک بوده که در سایه گرانی نرخ مصالح و و همچنین قدرت سرمایه ای سازندگان صورت گرفته است و گواه آن را می توان در رازیر شدن سرمایه های فعال در این بخش به سمت بازار بورس و اوج گرفتن شاخص جستجو کرد . البته در مقابل این اظهار نظرات عده ای از کارشناسان اعتقاد دارند، اگرچه رشد دائمی قیمت مسکن ریزش حجم زیادی از متقاضیان و مصرف کنندگان واقعی را رقم زده است، اما نگاه سرمایه ای که همواره به حوزه مسکن وجود داشته تقاضای خرید را از مناطق مرکزی و به اصطلاح خوب شهرها به سمت مناطق حاشیه ای و کمتر برخوردار معطوف کرده است به گونه ایکه با افزایش تقاضای خرید در این مناطق شاهد سرمایه گذاری و حضور انبوه سازان هستیم که غالبا نیز به صورت معاملات پیش فروش صورت گرفته است . بنابراین با نگاه خوشبینانه نسبت به اطلاعات مرکز آمار ایران رشد ساخت و ساز در حاشیه شهرها و با رویکرد حفظ سرمایه محقق شده است.

در این رابطه و بر اساس اطلاعات منتشر شده  از سوی مرکز آمار نتایج طرح “گردآوری اطلاعات پروانه‌های ساختمانی صادر شده توسط شهرداری‌های کشور” در تابستان سال ١٣٩٩ پیش‌بینی می‌شود،  تعداد ۱۳۷ هزار و ۴۳۱ واحد مسکونی در پروانه‌های صادرشده احداث شود که نسبت به فصل گذشته حدود ۳۴.۵ درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود ٣٩.٣ درصد افزایش داشته که متوسط تعداد واحد مسکونی در هر پروانه‌ احداث ساختمان ٢.٨ واحد بوده است و متوسط مساحت زیربنا در این پروانه‌ها ٥٢٤ مترمربع بوده است.

براساس این گزارش، در تابستان امسال پیش‌بینی شده بود که ۱۳ هزار و ۸۲۲ واحد مسکونی در پروانه‌های ساختمانی صادر شده از سوی شهرداری تهران احداث شود که نسبت به فصل گذشته حدود ۷.۸ درصد افزایش و نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود ٤.٩ درصد کاهش داشته و متوسط تعداد واحد مسکونی برای هر یک از این پروانه‌های احداث ساختمان ٧.٦ واحد بوده است.

مجموع مساحت زیربنا در پروانه‌های احداث ساختمان‌ صادرشده از سوی شهرداری‌ تهران در تابستان ١٣٩٩ بیش از دو هزار و ۴۲۶ هزار مترمربع بوده است که نسبت به فصل گذشته حدود ۶.۴ درصد افزایش و نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود ٩.٠ درصد کاهش داشته و متوسط مساحت زیربنای این دسته از پروانه‌ها در دوره‌ی مورد بررسی حدود ١٣٣٤ مترمربع بوده است.

وزارت راه و شهرسازی در دو سال اخیر سیاست افزایش ساخت و عرضه مسکن را در دست بررسی قرار داده است. تکمیل واحدهای باقیمانده مسکن مهر، ساخت مسکن در قالب طرح اقدام ملی و ساخت مسکن محرومان ۳ برنامه اصلی وزارت راه و شهرسازی است که با حمایت نهادهای دیگر و همچنین با مشارکت بخش خصوصی پیش می‌رود.

بر اساس آخرین گزارش منتشره از وضعیت بازار مسکن آذر ماه از سوی بانک مرکزی، متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در تهران، حدود ۲۷ میلیون تومان است. یعنی هزینه تمام شده خرید یک واحد مسکونی ۵۰متری در تهران، بیش از یک میلیارد و ۳۰۰ هزار تومان می‌شود.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا