راه و شهرسازیمجله خبری

رونق ساخت و ساز بر روی گسل‌های تهران

به گزارش ساختمان آنلاین: علی بیت اللهی رئیس مرکز تحقیقات زلزله نگاری مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی با بیان اینکه طراحی و نقشه مناطق گسل خیز در هفت کلانشهر کشور بسیار مهم است چرا که زلزله در نزدیکی گسل‌ها ممکن است رخ دهد، گفت: در برخی از مواقع با انرژی‌های لرزه‌ای که آزاد می‌شود ممکن است حوادثی در این مناطق رخ دهد و البته تجربه و ارزیابی‌های انجام شده هم نشان داده که بیشترین حوادث در امتداد این گسل‌ها رخ خواهد داد.

رئیس مرکز تحقیقات زلزله نگاری مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی با بیان اینکه بازسازی و ساخت و ساز در حال حاضر بر روی این گسل‌ها بسیار رونق یافته و با توجه به آنکه که ما در این مناطق کمبود قانون داشته‌ام هم اکنون شاهد ساختمان‌های بسیاری زیادی بالای ۱۲ طبقه در تهران هستیم، گفت: احداث ساختمان‌های بلند مرتبه در این مناطق بسیار مورد توجه بوده و با توجه به آنکه این مناطق دارای تمرکز جمعیتی بسیار بالایی هستند بنابراین میزان آسیب‌پذیری شان بسیار بالا رفته است.

او اظهار کرد: یک نمونه از ساخت و ساز‌ها در این مناطق پلاسکو بود که با یک آتش سوزی کوچک آسیبی جبران ناپذیری را ایجاد کرده است، بنابراین حساسیت بالا برای ساختمان‌های بلند مرتبه در این مناطق بسیار زیاد بوده است.

بیت اللهی با بیان اینکه مصوبه جدید مسکن باید در سایر شهر‌ها و حریم گسل‌های این مناطق هم ایجاد شود، گفت: علاوه بر شهر‌های بزرگ در شهر‌های بالای ۲۰۰ هزار جمعیت هم باید این نقشه‌ها و طراحی حریم گسل‌ها ایجاد شود.

این مقام مسئول در پایان گفت: طبق آمار ۴۷ شهر بالای ۲۰۰ هزار جمعیت دارند که باید تحت پوشش این مصوبه قرار بگیرند و تلاش ما آن است که این مصوبه در این مناطق اجرا شود.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا