مجلس و ارگان هامجله خبری

پروژه‌های عمرانی در مسیر پیشرفت هستند

به گزارش ساختمان آنلاین:  محمدصدیق ثابتی، مدیرکل راه و شهرسازی کردستان به تشریح فعالیت‌های انجام شده در سال گذشته پرداخت و اظهار کرد: در سال گذشته گام‌های بلندی در راستای بهبود وضعیت حمل و نقل جاده ای استان برداشته شد که می‌توان به ایجاد تحرک و شتاب بخشی مناسب به منظور ارتقاء برخورداری از میزان سطح بزرگراه و راه اصلی اشاره کرد.

وی با بیان اینکه تلاش در به ثمر رساندن و بهره برداری از پروژه‌های آغاز شده در سنوات گذشته از مهم ترین اولویت‌های هدف گذاری شده سال ۱۴۰۰ اداره کل راه و شهرسازی کردستان به شمار می رود، افزود: احداث ۳۳.۲کیلومتر انواع راه (بزرگراه و راه اصلی) از جمله اقدام‌های انجام شده به شمار می رود.

ثابتی دیگر اقدام‌های انجام شده در سال ۹۹ را این گونه بر شمرد و ذکر کرد: ادامه عملیات اجرایی قطعات بزرگراه کرمانشاه- میاندوآب (کریدور شمال- جنوب)، ادامه احداث ۴ خطه گردنه صلوات آباد (آسفالت بخشی از مسیر در حال احداث)، ایجاد تحرک در ساخت ۴ خطه بیجار- زنجان، ادامه عملیات تکمیل باند دوم بیجار- دیواندره و اجرای ۴خطه سقز به بانه از جمله پروژه های بزرگراهی فعال استان درسال ۹۹ بوده است. امسال نیز تلاشمان این خواهد بود که نسبت به اتمام و بهره برداری از این پروژه‌ها با جدیت بیشتری کارشود.

احداث جاده جدید سنندج- مریوان

وی با اشاره به اینکه در بحث راه‌های اصلی نیز پروژه‌های متعددی فعال بوده است، تصریح کرد: می توان به احداث جاده جدید سنندج- مریوان (واریانت تیژتیژ- گاران) بیجار-همدان و کامیاران- سروآباد-مریوان اشاره کرد. با توجه به اهمیت و نقش ویژه ای که جاده جدید سنندج- مریوان در مبادلات مرزی دارد، امیدواریم با تخصیص به موقع منابع مالی در سال ۱۴۰۰ شاهد بهره برداری از این پروژه مهم باشیم.

ثابتی گفت: به منظور تداوم اقدامات مثبت آغاز شده در حوزه راهسازی، سال گذشته با تعاملات صورت گرفته اقدام‌های خوبی در راستای جذب و تأمین اعتبار لازم برای پرداخت مطالبات پیمانکاران انجام شد، با توجه به نقش تمامی عوامل پیمانکاری در راستای توسعه راه‌های استان، این تلاش‌ها و پیگیری ها در سال جدید با جدیت بیشتر ادامه خواهد یافت.

مدیرکل راه و شهرسازی کردستان در ادامه به حوزه مسکن اشاره کرد و افزود: در بحث مسکن مهر نیز تاکنون از مجموعه سهمیه تعیین شده برای استان کردستان بیش از ۹۷ درصد پروژه‌های مسکن مهر مورد بهره برداری قرارگرفته و به متقاضیان تحویل شده است. در سال جدید نیز تلاشمان این است که مانده واحدهای مسکن مهر راه به بهره برداری برسانیم به استثنای پروژه‌هایی که مشکل حقوقی دارند.

وی افزود: با افتتاح ۳۶۴ واحد مسکن مهر در سطح استان در سال ۹۹، از مجموع ۳۷ هزار و ۹۳۲ واحد در تعهد استان، تعداد ۳۶ هزار و ۶۳۲ واحد به بهره برداری رسیده است.

ثابتی عنوان کرد: اقدام در راستای محوطه سازی و آماده سازی سایت‌های مسکن مهر و بهبود شرایط زندگی در واحدها با تأمین حداقل‌های ممکن از جمله هماهنگی با سازمان‌های خدمات‌رسان برای تأمین آب، برق، گاز و … اجرا و تکمیل لکه های تجاری به مقدار ۶۸ مورد، اجرا و تکمیل مسجد در سایت مسکن مهر بهاران و نظارت عالیه بر ساخت و سازهای سطح استان را می توان از جمله مواردی بر شمرد که در سال گذشته صورت گرفته است.

برنامه‌های سال جدید در حوزه مسکن

مدیرکل راه و شهرسازی در ادامه گزارش حوزه مسکن تصریح کرد: در راستای سرفصل های ابلاغی وزارت راه وشهرسازی تعداد ۲۲ هزار نفر در سامانه طرح اقدام ملی مسکن ثبت نام کرده که بیش از ۱۴ هزار نفر تایید شده اند و برای رسیدن به اهداف تعریف شده با توجه به وضعیت توپوگرافی و کمبود اراضی در بیشتر شهرهای استان، طبق دستور وزیر راه وشهرسازی تامین زمین برای تمام متقاضیان تایید و در دستور کار قرار گرفت و تا کنون زمین مناسب جهت سه هزار و ۸۲۹ مورد تامین و در سامانه طرح اقدام ملی ثبت شده و اقدام برای تهیه زمین بقیه با بررسی زمین های معرفی شده در حال انجام است.

وی ادامه داد: دستیابی به اهداف تعیین شده در خصوص طرح اقدام ملی مسکن و خانه دار کردن بخشی از مردم استان با اجرای پروژه‌های طرح اقدام ملی از دیگر اقداماتی است که در سال ۱۴۰۰ پیگیری و اجرایی خواهند شد.

اقدام‌های حوزه عمران شهری

مدیرکل راه وشهرسازی کردستان با اشاره به فعالیت‌های انجام شده در حوزه عمران شهری در سال ۹۹ گفت: سال گذشته در این حوزه کارهای خوبی در بافت‌های ناکارآمد و نواحی منفصل شروع شده که از جمله آن‌ها می توان به مشارکت در طرح کشوری بازآفرینی شهری شامل بهسازی معابر، تکمیل مدرسه، احداث منبع آب، اجرای عملیات ساخت مدرسه ۹ کلاسه، ساخت کانون فرهنگی، ورزشی، تفریحی، بهسازی و احداث شبکه فاضلاب در سقز و قروه، بهسازی معابر و سنگ فرش کوچه در سنندج و مریوان، احداث و آغاز عملیات اجرایی پارک در مریوان و سنندج، احداث پیاده راه محله آغه زمان سنندج و تعداد دیگر از پروژه‌های ریز و درشت اشاره کرد.

وی ذکر کرد: در سال گذشته در مجموع ۱۶ پروژه در حوزه باز افرینی با ۱۸۰ میلیارد ریال اعتبار به بهره برداری رسیده و تحویل موقت است.

ثابتی در خصوص املاک و حقوقی نیز توضیح داد: یکی از کارهایی که سال گذشته به جد دنبال آن بودیم، بحث حفاظت از اراضی و رفع تصرفات از اراضی ملی بوده و اقدامات خوبی نیز در سطح شهرستان‌های استان در این خصوص انجام شده است.

وی گفت: اخذ سند اراضی موات و ملی داخل محدوده (۷۸ هکتار)، تحصیل اراضی ملی و موات داخل حریم (۴۷۶ هکتار)، تبدیل اسناد مالکیت از دفترچه ای به تک برگ (۵۰۰ مورد)، شناسایی ۳۰۹ قطعه اراضی تصرفی، ۴۰۵ مورد ساماندهی عرصه مسکن مهر، تأمین مسکن اقشار ویژه به تعداد ۱۴۵ واحد واگذاری اراضی مسکونی به تعداد ۲۷ واحد، واگذاری ۱.۵ هکتار اراضی غیر مسکونی و طرح دعوی و تشکیل پرونده برای متصرفین اراضی دولتی و تعیین تکلیف قراردادهای مهلت سپری شده سنوات گذشته در سال ۹۹ انجام شده است و این روند به یاری خداوند متعال در سال ۱۴۰۰ نیز ادامه خواهد یافت.

ثابتی با اشاره به سند دار کردن اراضی ملی و رفع تصرفات از این اراضی گفت: تثبیت مالکیت دولت و جلوگیری از تعرض افراد سودجو همچنین رفع تصرفات و قلع و قمع متعرضین از جمله اهدافی است که امسال جزو اولویت های ویژه در راه و شهرسازی کردستان است.

مدیرکل راه و شهرسازی کردستان در ادامه پیگیری مسائل حوزه شهرسازی از جمله تصویب و یا بازبینی طرح های تفصیلی و ناحیه ای، برگزاری جلسات کار گروه تخصصی امور زیربنایی، جلسات کمیسیون ماده ۵ و اطلاع رسانی مردمی مصوبات آن و همچنین جلسات سیما و منظر و تصمیم گیری‌های لازم به منظور بهبود فضای شهری را جزو اقدامات انجام شده در سال ۹۹ و اولویت های اداره تحت مدیریت خود برشمرد.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا