صنایع ساختمانیمجله خبری

دلیل افزایش دوباره قیمت سیمان

به گزارش ساختمان آنلاین:  بهانه‌های گرانی محصولات و کالا‌های تولید داخل امروز به جایی رسیده که افسار کنترل بازار را از دست متولیان خارج کرده و تنها مصرف کننده نهایی باید تاوان آن را بپردازد.

نرخ تیرآهن، سیمان، گچ و سایر اقلام مورد نیاز ساخت و ساز بدون هیچ نظارتی در حال صعود است و مردم برای هر متر یک چهاردیواری باید هزینه‌های گزافی را بپردازند.

سیمان به عنوان یکی از مصالح ضروری ساخت و ساز و نیز پروژه‌های عمرانی در سال جاری با فراز و فرود‌هایی روبرو شد که نتیجه آن گرانی این محصول برای مردم بود.

اواخر آبان ماه بر اساس اعلام شرکت‌های تولید کننده سیمان که در بازار سرمایه فعالیت دارند و البته بر اساس اطلاعیه‌ای که در سامانه کدال نیز درج شده است، انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با افزایش ۱۰ درصدی هر کیسه سیمان تیپ ۲ موافقت کرده است که بر اساس این مجوز، نرخ هر بسته سیمان پاکتی از ۲۹ هزار و ۷۹۰ تومان به ۳۳ هزار و ۷۹۰ تومان افزایش یافت.

این در حالی است که هنوز از این افزایش قیمت سیمان پاکتی ۲ ماه نمی‌گذرد که دوباره قیمت سیمان پاکتی طی روزهای اخیر افزایش یافت؛ هرچند در همان زمان هم زمزمه افزایش قیمت سیمان طبق توافقی که با وزارت صمت صورت گرفته بود، شنیده می‌شد.

مجوز افزایش قیمت سیمان صادر شد؟

تولیدکنندگان سیمان مدعی بودند وعده افزایش قیمت مجدد در نیمه دوم سال جاری را از مسئولان وزارت صمت گرفته اند.

در حال حاضر قیمت هر کیسه سیمان درب کارخانه ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان است. قیمت هر کیسه نیز برای مصرف‌کننده ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام شده است، اما عامل فروش در بازار مصرف هر کیسه را ۲۹ هزار تومان می‌فروشد که این موضوع باعث نگرانی مصرف کننده نهایی شده است چراکه نرخ خرید با قیمت مصوب روی هر کیسه بیش از ۱۰ هزار تومان تفاوت دارد!

در همین رابطه عبدالرضا شیخان، دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان درباره گرانی مجدد سیمان در سال جاری گفت: در آبان ماه سال جاری کرایه حمل و نقل حدود ۳۲ درصد افزایش یافت واین اثر مستقیم برروی قیمت تمام شده سیمان برای مشتری خواهد داشت.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان ادامه داد: افزایش هزینه‌هایی همچون کرایه حمل و نقل از درب کارخانه به سمت مراکز توزیع قطعاً بر قیمت خرده فروشی این محصول تأثیرگذار است.

گمانه‌زنی دیگری که دلیلی بر افزایش قیمت سیمان است، شاید تفاوت نرخ سوخت مایع و گاز بوده که موجب شده این روز‌ها قیمت سیمان دوباره افزایش یابد. ۷۷ کارخانه سیمان در کشور فعال هستند که نیاز به سوخت مصرفی برای تولید دارند؛ شیخان در این خصوص چنین توضیح داد: چند روزی است گاز بیشتر کارخانه‌ها قطع شده و زمانی که گاز را قطع می‌کنند باید مازوت بدهند.

افزایش هزینه‌های تولید سیمان

به گفته شیخان، مسئله گرانی سیمان این روز‌ها تنها کرایه حمل و افزایش قیمت پاکت تولید شده توسط پتروشیمی‌ها نیست؛ باید در نظر داشته باشید کارخانه‌های تولید سیمان فقط هشت ماه از سال را گاز دارند و در چهار ماه باقیمانده باید برای تولید سیمان از سوخت مایع استفاده کنند.

وی تصریح کرد: با سرد شدن هوا کارخانه‌های تولیدکننده سیمان با کاهش گاز مصرفی مواجه می‌شوند به طوری که از آبان تا اواخر بهمن ماه رسما گاز این کارخانه‌ها توسط شرکت ملی گاز ایران محدود یا به طور کامل قطع می‌شود تا شرکت گاز بتواند گاز مورد نیاز بخش خانگی را تامین کند.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان گفت: سوخت(گاز) مصرفی برخی کارخانجات قطع شده و به ناچار باید از سوخت دوم نفت کوره(مازوت) استفاده شود که قطعاً هزینه آن با توجه به اعلام نرخ یارانه‌ای که قرار است به کارخانه‌ها تحویل بدهند هر لیتر آن حدود ۳۰۰ تومان است.

وی افزود: سال گذشته مصوبه دولت این بود که مازوت را با نرخ یارانه‌ای به کارخانجات تحویل دهند؛ در حالی که قیمت مازوت یارانه‌ای سه برابر گاز است؛ لیتری ۳۰۰ تومان با ۱۳۰ تومان هزینه حمل آن، در نهایت لیتری ۴۳۰ تومان قیمت مازوت برای کارخانه‌های سیمان تمام می‌شود.

این فعال صنفی یادآور شد: کارخانجات نمی‌توانند این زیان را جبران کنند و باید تولید را کنترل شده انجام بدهند تا بخشی از ضرر و زیان‌های ناشی از مواردی که عنوان شده را پوشش دهند.

رویارویی کارخانجات سیمان با گرانی

شیخان ادامه داد: بحث بعدی اینکه سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان قیمتی را برای مصرف کننده تعیین کرده که هر کیسه سیمان با نرخ مصوب ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان است؛ در حال حاضر قیمت درب کارخانه مصوب است ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان به علاوه ارزش افزوده تحویل داده می‌شود، اما باید مواردی که بیان شد (کرایه حمل و نقل و سوخت مازوت) نیز در این قیمت‌ها لحاظ شود چرا که با توجه به شرایط اعلام شده رعایت این رقم برای تولید کننده غیر ممکن است.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان ادامه داد: این مشکلات هزینه‌های هر کیسه سیمان را بالا برده و فرشنده نمی‌تواند با قیمت ۱۹ هزار و ۵۰۰ هزار تومان سیمان را بفروشد و از عرضه کیسه‌های سیمان امتناع می‌کند. هرچند در این هفت ماه ابتدای سال تاکنون تولید سیمان افزایشی بوده و تحویل سیمان از کارخانه‌ها به داخل کشور ۶/۱۸ رشد داشته است.

وی ادامه داد: افزایش توزیع سیمان نسبت به سال ۹۸ از سوی کارخانه‌های تولیدی با توجه به رسالت خود به عنوان تولید کننده اجرایی شده است؛ از سوی دیگر ساخت و ساز هم روند صعودی نداشته، اما قیمت‌های دستوری باعث کمبود سیمان در بازار شده که این هیچ ارتباطی با روند تولید و قیمت تولیدکنندگان و کارخانجات سیمان ندارد.

این فعال صنفی تاکید کرد: تولید و تحویل داخلی از رقم سال گذشته افزایش داشته پس یک جای کار مشکل دارد که این محصول در بازار گران‌تر از قیمت مصوب درب کارخانه توزیع می‌شود.

به گفته شیخان، دلیل دیگری که می‌تواند موجب تضرر بخش تولید سیمان کشور شود، ارزانی این محصول نسبت به سایر مصالح ساختمانی به دلیل تغییر در الگوی مصرف است که عامل تشدید فشار کاذب بر کارخانه‌ها شده است.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در پایان یادآور شد: کارخانجات سیمان با افزایش هزینه‌های حمل و سوخت مواجه هستند که ادامه آن تبعات سنگینی بر صنعت سیمان بر جای خواهد گذاشت.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا