راه و شهرسازیمجله خبری

آرزوی خرید خانه به دل کارگران ماند!

به گزارش ساختمان آنلاین:   ناصر چمنی درباره ورود کارگران به عرصه ساخت مسکن ابراز عقیده کرد و گفت: ساخت مسکن در توان کارگران و طبقات متوسط جامعه نیست و اساسا امکان آن در شرایط حاضر وجود ندارد، چون مقدمه ساخت مسکن داشتن زمین است که بیشتر مردم و کارگران فاقد زمین هستند و زمین هم در دست وزارت راه و شهرسازی است. از طرفی اگر زمین رایگان به کارگران واگذار شود آورده ای ندارند که با آن خانه بسازند چون با حقوق دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی نه می توانند پس انداز کنند نه از عهده پرداخت اقساط بانکی با سود ۱۸ درصد بر آیند.

خرید خانه برای کارگران در حد آرزو باقی ماند

وی تصریح کرد: متاسفانه بحث مسکن به عنوان یک کالای لوکس در جامعه جا افتاده است و با افزایش قیمتی که به یکباره و به طرز عجیبی در یکسال گذشته در این بخش به وجود آمد بسیاری از گروههای کم درآمد از جمله کارگران نه تنها در اجاره مسکن دچار مشکل شدند بلکه خرید خانه در حد یک آرزو به دلشان باقی ماند.

رئیس کانون عالی انجمن های صنفی کارگران درباره تلاش معاونت تعاون وزارت کار برای حل مشکل مسکن کارگران با اختصاص خط اعتباری به تعاونی های مسکن کارگری و پرداخت وام ۱۰۰ میلیون تومانی به ازای هر واحد مسکونی، گفت: منکر تلاشهایی که برای خانه دار شدن کارگران می شود نیستیم ولی امروز اگر به کارگران یک قطعه زمین بدهند و ۱۰۰ میلیون تومان وام با سود ۱۸ درصد در اختیارشان بگذارند نمی توانند خانه بسازند. به جز چند شهرک صنعتی که وزارت کار و اتاق تعاون درصدد تامین مسکن کارگران آن هستند کدام صاحب کارخانه حاضر است در بخش ساخت مسکن آستین بالا بزند و مشکل مسکن کارگرانش را حل کند؟

حل مشکل مسکن فقط به دست دولت اتفاق می افتد

چمنی افزود: با کاهش قدرت خرید کارگران و طبقات متوسط و افزایش قیمت مسکن و مصالح ساختمانی در بازار چطور به دنبال ورود کارگران به عرصه ساخت مسکن هستیم. در حال حاضر بیشتر کارخانه های مصالح ساختمانی در اختیار دولت است و اگر بخش خصوصی بخواهد مسکن بسازد و تحویل بدهد قیمت تمام شده آن سر به فلک می کشد. کارگران هم که آورده و پس اندازی ندارند که بتوانند خانه بخرند چه برسد که بسازند بنابر این حل مشکل مسکن فقط به دست دولت اتفاق می افتد.

رئیس کانون عالی انجمن های صنفی کارگران تهیه و تامین مسکن در جامعه به ویژه کارگران را به موجب قانون اساسی برعهده دولت دانست و گفت: مسکن مهر اگرچه نقدهایی به آن وارد بود که بدون امکانات یا زیرساختهای اولیه ساخته شد ولی به عنوان یک طرح مسکن از سوی دولت وقت به اجرا درآمد و باعث شد عده ای از کارگران که دو سوم حقوقشان صرف هزینه های مسکن و اجاره بها می شود از این طریق خانه دار شوند و هرچقدر که مسیر کارشان طولانی باشد یا امکانات مورد نیاز در اطرافشان نباشد بگویند که سقف و سرپناهی برای زندگی دارند.

کاهش تقاضای مسکن با اجرای عملی طرح مسکن ملی 

وی درباره ساخت مسکن ملی توسط دولت و تاثیر آن در خانه دار شدن کارگران، گفت: انتظار ما این بود که به جای سال آخر دولت، خیلی زودتر برای مسکن برنامه ریزی می کردیم و به اجرای طرح های مسکن می پرداختیم. اگر چه باید منتظر نتیجه کار باشیم و متولیان مسکن گزارش بدهند که مسکن ملی در چه مرحله ای است و چند درصد پیشرفت کار داشته است اما معتقدم چنانچه مسکن ملی به طور جدی و عملی به اجرا درآید، صد درصد تقاضای خانه را از بازار مسکن جمع می کند و می تواند کارگران را به خانه دار شدن امیدوار کند.

 

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا