مجلس و ارگان هامجله خبری

نحوه اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی

به گزارش ساختمان آنلاین:   محمدرضا رضایی کوچی درباره نحوه اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی، اظهار داشت: بر اساس قانون مالیات بر خانه‌های خالی، در مرحله اول باید واحدهای مسکونی خالی شناسایی شوند که این موضوع مستلزم همراهی و هماهنگی دستگاه‌های مختلف است اما متأسفانه برخی از دستگاه‌ها در این زمینه همراهی نمی‌کنند.

وی با اشاره به اینکه با شناسایی خانه‌های خالی از سکنه تاکنون مشخص شده است که حدود دو میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مسکونی جزو خانه‌های دوم یا بیشتر مالکان محسوب می‌شوند، گفت: تاکنون وزارت راه و شهرسازی اقدامات خوبی را در این راستا انجام داده است اما چون سایر دستگاه‌ها همراهی لازم را با این وزارتخانه انجام ندادند، فقط ۳۰۰ هزار واحد شناسایی و اطلاعات آنها به سازمان امور مالیاتی برای اخذ مالیات ارسال شده است.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اخذ مالیات بر خانه‌های خالی از سکنه می‌تواند در تعدیل و کاهش قیمت بازار مسکن نقش اساسی ایفا کند، تصریح کرد: وزارت امور اقتصادی و دارایی و برخی از دستگاه‌های خدمت رسان از جمله آب، برق و گاز همراهی خوبی با وزارت راه و شهرسازی در شناسایی خانه‌های خالی نداشتند و به همین دلیل انتظارات برای اجرای این قانون محقق نشده است.

وی متذکر شد: کمیسیون عمران مجلس اخیراً جلسه‌ای را برای بررسی میزان اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی برگزار کرد و وزیر راه و شهرسازی درباره ایجاد سامانه املاک و اسکان گزارشی را به نمایندگان ارائه کرد اما قطعاً این وزارتخانه به تنهایی نمی‌تواند در این زمینه همه اقدامات را انجام دهد.

نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: قطعاً نمایندگان مجلس شورای اسلامی به ویژه اعضای کمیسیون عمران از ابزارهای نظارتی خود برای اجرای دقیق و کامل قانون مالیات بر خانه‌های خالی استفاده می‌کنند و پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهند تا دیگر دستگاه‌های مسئول هم این قانون را به خوبی اجرا کنند.

رضایی کوچی با بیان اینکه علاوه بر اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی، باید تولید مسکن هم افزایش پیدا کند، گفت: در حال حاضر در عرضه و تقاضای مسکن تعادل وجود ندارد و این مسئله افزایش قیمت مسکن را در پی داشته است.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا