بورس و بازاردیدگاهراه و شهرسازیصنایع ساختمانیمجله خبری

صنعتی‌سازی سبب افزایش 40 درصدی بهره‌وری کارخانجات مصالح ساختمانی می‌شود

مهندس جعفرقرائتی ستوده، ضمن بیان مطلب فوق در گفت و گو با خبرنگار  ساختمان آنلاین تاکید کرد: تجربه طرح مسکن مهر نشان داد،که آمارسازی دولت در حوزه مسکن و اعلام برنامه های خود،سبب افزایش ناگهانی قیمت مصالح ساختمانی می شود.در طرح مسکن مهر زمانی که دولت اعلام کرد که قصد دارد سالیانه یک و نیم میلیون واحد مسکونی مسکن تولید کند،این امر باعث شد که مصالح اصلی مورد نیازتولید  مسکن به یکباره افزایش قیمت داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی قیمت مصالح ساختمانی به اندازه کافی گران است،از صنعتی سازی به عنوان یکی از راهکارهای اصلی برای تحقق برنامه های دولت در حوزه مسکن نام برد و تصریح کرد: مکانیزم صنعتی سازی سبب انبوه سازی ،سریع سازی و کنترل هزینه های ساخت و صرفه جویی در میزان استفاده از مصالح ساختمانی می شود.

دبیر انجمن تولید کنندگان و فناورآن صنعتی ساختمان اظهارداشت: چنانچه در طرح جهش تولید مسکن از روشهای صنعتی استفاده شود این امر سبب می شود که صرفه جویی بسیار بالایی در بهره گیری از بتن و فولاد صورت بگیرد،به طوری که با ظرفیت فعلی کارخانه های کشور،40 درصد بهره وری افزایش خواهند داشت.

قرائتی ستوده با تاکید مجدد بر اینکه با روشهای فعلی ساخت و ظرفیت کارخانه های مصالح ساختمانی امکان تولید یک میلیون واحد مسکونی در سال وجود ندارد گفت: در طرح مسکن مهر نیز دولت مدعی بود که سالیانه یک و نیم میلیون واحد مسکونی خواهد ساخت ،این در حالی است که این رقم در نهایت به طور میانگین به 400 هزار واحد مسکونی در سال رسید و با گذشت حدود12 سال در نهایت 3میلیون و چهارصد هزار واحد مسکونی تولید  شد.

قرائتی ستوده تاکید کرد: تولید یک میلیون واحد مسکونی در سال نیاز به ظرفیت سازی دارد و اگر ظرفیت و بسترهای لازم را فراهم کنیم در آینده قطعا قادر خواهیم بود که این برنامه را عملیاتی کنیم.

دبیر انجمن تولیدکنندگان وفناورآن صنعتی ساختمان اظهارداشت: در شرایط فعلی به لحاظ مهندسی دارای ظرفیت کافی برای تولید سالیانه یک میلیون واحد مسکونی هستیم ،اما این امر فقط یک بعد قضیه است و توان مالی و اجرایی و دسترسی به مصالح مورد نیاز نیز از جمله دیگر الزامات محقق کردن تولید سالیانه یک میلیون واحد مسکونی در سال است.

وی اظهار داشت: بدون شک اگر این مقدمات فراهم شود واین ظرفیت سازی و بسترسازی ایجاد شود،ما قادر خواهیم بود که ظرفیت تولید مسکن را در کشور افزایش دهیم.

دبیر انجمن تولیدکنندگان و فناورآن صنعتی  ساختمان همچنین در ادامه در پاسخ به این سوال که دولت قصد دارد در طرح جهش تولید مسکن پیشنهاد تخصیص چهارصد میلیون تسهیلات در شهرهای بزرگ و250 میلیون تومان درروستاهای کشور برای طرح جهش تولید مسکن ارایه دهد و در صورت عملیاتی شدن این وعده ،آیا تزریق این پول پرقدرت با تبعات اقتصادی همراه خواهد بود یا خیر؟تصریح کرد: تزریق منابع مالی اگر در جهت تولید قراربگیرد،قطعا به رکود تورمی منجرنخواهد شد،اما اگر قرارباشد که چنین پول پرقدرتی بدون برنامه ریزی وارد اقتصاد کشورشود ،قطعا این امر با تبعات جبران ناپذیر اقتصادی همراه خواهد بود و بنابراین دولت باید با برنامه ریزی دقیق در این زمینه ورود پیدا کند.

قرائتی ستوده همچنین در ادامه درباره روند صنعتی سازی در کشور در بخش مسکن نیزگفت: در حاضر در قیاس با گذشته اوضاع به مراتب بهتر شده است به طوری که به عنوان مثال دربخش خاکبرداری،این عملیات کاملا فنی و مهندسی اجرایی می شود.

وی گفت: همچنین در بخش اسکلت نیز،سقف واحدهای مسکونی صنعتی است.،در همین حال در قسمت نازک کاری شاهد آن هستیم که بسیاری از آیتم ها نظیر در و پنجره صنعتی سازی شده است که مجموع این موارد ،نشان می دهد که روشهای سنتی ساخت نسبتا کاهش داشته و در مقابل صنعتی سازی در ساخت وسازها بیشترشده است.

قرائتی ستوده تاکید کرد: ایده آل این است که در تولید مسکن صفر تا صد ساختمان به روشهای صنعتی ساخته شود و امیدواریم که در آینده نزدیک شاهد این باشیم که ساختمانهای ها به روش کاملا صنعتی تولید شوند.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا