راه و شهرسازیمجله خبری

استقرار نظام بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد در ستاد وزارت راه‌و‌شهرسازی تا پایان سال

 به گزارش ساختمان آنلاین: علی عشاقی مشاور اجرایی معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت راه و شهرسازی با اشاره به دغدغه کاهش وابستگی مستقیم بودجه به نفت گفت: تغییر رویکرد نظام بودجه‌ریزی کشور از نظام سنتی کنونی به “نظام بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد”، از راهکارهایی است که می‌تواند موجب افزایش کارآیی منابع بودجه عمومی دولت شود.

او افزود: از سال ۱۳۸۲ الزامات قانونی وجود داشت که به تمام دستگاه‌های اجرایی تأکید می‌کرد باید به‌سمت استقرار نظام بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد حرکت کنند؛ تا جایی‌که حتی مقام معظم رهبری(مدظله‌‌العالی) در سیاست‌های ابلاغی نظیر بند ۱۰ “اصلاح الگوی مصرف” با صراحت به تغییر نظام بودجه‌ریزی سنتی فعلی به بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد، تأکید کرده‌اند.

 عشاقی، با اشاره به بند “پ” ماده هفت قانون برنامه ششم توسعه و نزدیک شدن به پایان برنامه ادامه داد: تمام دستگاه‌های اجرایی باید از ابتدای شروع این قانون یعنی از سال ۱۳۹۶ سالانه ۲۰ درصد از اعتبارات بودجه سنواتی خود را به صورت بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد تنظیم می کردند؛ تا جایی که در سررسید برنامه، این اتفاق به‌صورت کامل محقق شود که متاسفانه باید گفت، هنوز این هدف مهم به‌‌‌صورت کامل اجرایی نشده است.

مشاور اجرایی معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت راه و شهرسازی به ضوابط اجرایی تبصره بیست قانون بودجه کل کشور اشاره کرد و گفت: این تبصره به تمام دستگاه‌‌های اجرایی تکلیف کرده است که برای تحقق استقرار نظام بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد، كارگروهي با مسئوليت بالاترین  مقام دستگاه اجرايي يا مقام مجاز از طرف وی و با دعوت از اشخاص ذی‌‌ربط برای پياده‌سازی تمام ابعاد بودجه‌ريزی مبتنی بر عملكرد، شامل برنامه‌ريزی، هزينه‌يابی و مديريت عملكرد، تشكيل دهند.

او با تاکید به اهمیت این موضوع برای وزیر راه و شهرسازی، افزود: در اولین اقدام، ترکی، معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی به‌‌سمت رئیس کارگروه بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد وزارت راه و شهرسازی منصوب شد. در ادامه و طبق ضوابط اجرایی نیز، اعضای کارگروه با ابلاغ احکامی از سوی معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی، به عضویت در کارگروه منصوب شدند و در اولین جلسه کارگروه، در راستای هم‌‌‌افزایی و جلوگیری از هرگونه موازی‌کاری در معاونت‌های وزارتخانه، تصمیمات خوبی از جمله تشکیل کمیته اجرایی با عضویت نمایندگان تام‌‌‌الاختیار ادارات‌‌کل گرفته شد.

عشاقی، آموزش را، از مباحث جدی کمیته اجرایی دانست و با تاکید بر ضرورت آشنایی اعضا با مفاهیم بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد، گفت: در این زمینه، کیفیت را فدای سرعت نخواهیم کرد و تلاش می‌کنیم اقدامات لازم برای استانداردسازی خدمات و فعالیت‌ها انجام شود.

 او خاطرنشان کرد: با توجه به تجربه استقرار بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد در ۳۱ استان کشور و اهمیت این موضوع برای وزیر راه و شهرسازی، مقرر شد، تا پایان سال جاری قیمت تمام‌شده خدمات و فعالیت‌‌ها محاسبه شود.

او در پایان گفت: براساس برنامه‌‌‌ریزی‌‌های صورت‌‌گرفته انتظار می‌‌رود با اجرای بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد در وزارتخانه علاوه بر محاسبه قیمت تمام‌شده خدمات و فعالیت‌های وزارتخانه، شاهد اصلاح فرایند و ساختار سازمانی نیز باشیم.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا