مجله خبریبورس و بازار

بازار مسکن وارد دوره رکود طولانی مدت شده است

قیمت مسکن در پایتخت طی یک ماه گذشته با کاهش 6 دهم درصدی مواجه شد و به عقیده کارشناسان بازار وارد دوره رکود طولانی مدت شده است.

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از فارس، بر اساس گزارش وزارت راه و شهرسازی در شورای عالی مسکن نرخ رشد قیمت مسکن پایتخت در شهریور ماه 1402 نسبت به ماه قبل 6 دهم درصد کاهش یافت.

بر اساس اطلاعات این گزارش در شهریور 1402 نسبت به مرداد ماه بیشترین رشد قیمت مربوط به مناطق 11، 12 و 7 با رشد 9.6 درصد، 9.4 درصد و 8.2 درصد بوده است. از طرفی بیشترین کاهش قیمت مسکن نیز مرتبط با مناطق 22، 18 و 13 بود که معادل 11.8 درصد، 9.7 درصد و 9.4 درصد کاهش یافت.

در مناطق 1، 2 و 3 که پیشران قیمت مسکن در تهران و کشور هستند نیز تنها افزایش قیمت 4.9 درصدی در منطقه یک اتفاق افتاده و مناطق 2 و 3 به ترتیب 8.4 و 7.4 درصد با کاهش قیمت مواجه شدند.

نمودار مقایسه قیمت مسکن در مناطق تهران در شهرویر 1402 نسبت به مردادماه

ساخت مسکن به کاهش قیمت ختم شد

در این راستا، علی نادری شاهی کارشناس مسکن گفت: سرعت گرفتن نهضت ملی مسکن از عوامل اصلی روند کاهشی قیمت مسکن در شهر تهران است.

تحولات بازار مسکن به صورت رسمی منتشر نمی شود

وزارت راه و شهرسازی مدتی است به نقل از متولیان خود از کاهش قیمت مسکن صحبت می کند، اما خلأ آماری شکل گرفته سبب شده تا گزارش مستندی در این حوزه منتشر نشود و گزارش وزارت راه و شهرسازی در شورای عالی مسکن تنها گزارش مستند ارائه شده در این حوزه است.

پیشتر وزارت راه و شهرسازی و بانک مرکزی به صورت ماهانه با اتکا به اطلاعات معاملاتی مسکن در پایتخت، قیمت مسکن و تحولات بازار واحدهای مسکونی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ منتشر می کردند، اما از اواخر سال گذشته روند انتشار آمار متوقف شد و همچنان این اطلاعات در اختیار کارشناسان قرار نمی گیرد.

 

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا