راه و شهرسازیمجله خبری

تهران در معرض خطر سه گسل قرار دارد

به گزارش ساختمان آنلاین:   علیرضا زاکانی در اولین همایش الزامات و راهکارهای تولید، مانع‌زدایی و پشتیبانی مسکن بر ساختمان شهر تهران که با حضور فعالان و انبوه‌سازان حوزه مسکن در باغ‌موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد، اظهار کرد: ما در تهران کنار هم زندگی می‌کنیم و تهران نیازمند یک بازنگری از چند جهت است که از آن جمله می‌توان به ایمنی‌بخشی در پایتخت اشاره کرد.

وی افزود: ما در تهران سه گسل و 12 هزار بافت ناپایدار داریم که از این تعداد بافت ناپایدار، 460 هزار بافت فرسوده وجود دارد که نیاز به نوسازی ندارند. موضوع بعدی که باید در شهر تهران مورد توجه قرار بگیرد نیاز شهروندان تهرانی است که باید یک پاسخ مناسب به آنها داده شود.

میزان صدور پروانه در تهران کاهش یافته است

شهردار تهران با بیان اینکه بر اساس آمار و ارقام ارائه شده در کشور بیش از 10 میلیون مسکن نیاز است، گفت: در این بخش سهم بالایی به شهر تهران برمی‌گردد و متاسفانه در سال‌های اخیر میزان صدور پروانه‌ کاهش زیادی داشته است به طوری که در دهه 90، میزان صدور پروانه کاهش داشته و ما با رکود در این بخش روبرو هستیم.

زاکانی با بیان اینکه 65 درصد سبد هزینه‌ هر خانوار را در بخش مسکن و اجاره نشینی شامل می‌شود، گفت: قدرت خرید برای افراد بر می‌گردد به بازه زمانی 66 تا 70 سال و ما لازم است که شرایط مناسب را برای شهروندان ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: هویت‌بخشی به ساختمان‌ها یکی دیگر از موضوعاتی است که باید مورد توجه قرار بگیرد و در کنار ایمنی سازی و استحکام سازی و نیاز شهروندان باید عنایت ویژه‌ای به زیبایی شهر و معماری ایرانی – اسلامی ساختمان‌ها شود و این مسئله موضوعیت دارد و از این منظر نیز نیازمند یک بازنگری و کار جهادگونه در تهران و در کشور هستیم.

شهردار تهران تصریح کرد: با همه این شرایط باید نگاه ما به مردم و بخش خصوصی تغییر پیدا کند و بتوان از این ظرفیت و پتانسیل موجود به نحو مطلوب استفاده کرد.

زاکانی با اشاره به راه‌اندازی قرارگاه جهادی مسکن گفت: این قرارگاه با هدف نوسازی و احیای بافت های فرسوده فعالیت خود را آغاز کرده است تا بتوانیم از امکانات موجود در شهر تهران به نحو مطلوب استفاده کنیم.

وی با انتقاد از نگاه‌هایی که در گذشته در شهر تهران مبنی بر گران کردن زندگی در تهران وجود داشته است اشاره کرد و گفت: در گذشته به جای اینکه مشکل حمل و نقل عمومی و هوای پاک را با پافشاری حل و فصل کنند، راه حل دیگری را مبنی بر گران کردن زندگی در تهران در دستور کار خود قرار دادند تا با این شیوه آن افرادی که برای زندگی به تهران آمده بودند پشیمان شده و برگردند که این رویه مورد قبول مدیریت شهر اعم از شورا و شهرداری فعلی نیست و ما به دنبال آن هستیم که تهران را به شهری زیست پذیر و انسان محور تبدیل کنیم.

موضوع مسکن اهمیت ویژه ای برای شهروندان تهرانی دارد

شهردار تهران ادامه داد: ما اگر امروز با بحران جمعیت روبرو هستیم این مسئله به گلوگاه اصلی یعنی مسکن و قیمت آن که در این بخش شهروندان با مشکلات عدیده‌ای روبرو هستند بر می‌گردد.

زاکانی با اشاره به اهمیت مسکن برای شهروندان تهرانی تصریح کرد: ما چنانچه ایمنی را در شهر تهران فراهم کنیم اما باز هم موضوع مسکن از اهمیت ویژه‌ای برای شهروندان برخوردار است و در این زمینه باید اقدامات مطلوبی انجام شود لذا مدیریت شهری امروز در این همایش حضور پیدا کرد تا بتواند با همکاری و همراهی انبوه‌سازان مسکن گام موثر و مهمی را در راستای حل مشکل مسکن شهروندان تهرانی بردارد.

وی با اشاره به اراده جدی به وجود آمده برای بخش مسکن در کشور در شهر تهران گفت: کارهای خوبی در این بخش شروع شده و مدیریت شهری نیز بر اساس شرایط، گام‌های موثری را برخواهد داشت و ما به دنبال چرخه مسکن در تهران و افزایش سرعت آن هستیم و تلاش خواهیم کرد که در این مسیر از همه ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

شهردار تهران با اشاره به ظرفیت و پتانسیل بخش خصوصی گفت: یکی از برنامه‌های ما استفاده از این ظرفیت برای ساخت مسکن است. به طوری که در بخش مسکن نیز تلاش شده است تا نواقص و مشکلات در زمان صدور پروانه برطرف شود.

زاکانی در پایان با اشاره به تفاهمنامه فی‌ما‌بین شهرداری تهران و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: هفته گذشته تفاهمنامه‌ای با آقای نیکزاد در راستای احداث ده هزار واحد مسکونی به امضا رسید که با سایر مجموعه‌ها نیز تفاهماتی آغاز شده است که جای بخش خصوصی در این عرصه خالی بود که این همایش می‌تواند این ظرفیت را برای مدیریت شهری ایجاد کند. همچنین دبیرخانه این همایش مستمرا در معاونت شهرسازی فعال خواهد بود تا بتوانیم تسهیل‌گری را در حوزه مسکن داشته باشیم.

تسنیم

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا