راه و شهرسازیمجله خبری

مسبب زلزله حسن آباد، گسل سیاه کوه بوده است

به گزارش ساختمان آنلاین: علی بیت اللهی رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی جزئیاتی از زلزله روز ۶ خرداد ساعت ۱۶:۳۳ با بزرگی ۴ را در حسن آباد تهران اعلام کرد و گفت: این زلزله ۶ خرداد در عمق ۲۳ کیلومتری و به فاصله ۲۷ کیلومتری حسن آباد تهران، ۴۰ کیلومتری جوادآباد تهران و ۴۱ کیلومتری نصیرشهر تهران و در فاصله مستقیم ۶۳ کیلومتری تهران رخ داد.

۱۹ شهر و ۳۱۹ آبادی تحت تاثیر زلزله

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با تاکید بر اینکه برای این زلزله خسارتی گزارش نشده است، افزود: تعداد ۱۹ شهر و ۳۱۹ آبادی تا شعاع نیم درجه (۵۵ کیلومتری) اطراف رومرکز زلزله قرار گرفته اند و تعداد کل جمعیت شهری و روستایی در این فاصله ۲ میلیون و ۵۲۹ هزار و ۹۷ نفر و تعداد کل واحدهای مسکونی ۷۳۷ هزار و ۷۴۱ واحد است. از این میزان واحدهای مسکونی در معرض خطر ۱۶۰ هزار و ۷۴۹ واحد فاقد اسلکت هستند.

به گفته وی، شهرهای حسن آباد، جوادآباد و نصیر شهر نزدیکترین شهرها به رومرکز این زلزله بوده است که پرجمعیت ترین شهر در این محدوده اسلام شهر با جمعیت ۴۴۸ هزار و ۱۲۹ نفر گزارش شده است.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گسل مسبب زلزله با بزرگی ۴ را در حسن آباد استان تهران گسل سیاه کوه عنوان کردو گفت: گسل سیاه کوه در امتداد گسله رباط کریم از محدوده جنوبی عبور می کند و ارتباطی با گسل های مجاور شهر تهران مانند گسل شمال تهران، گسل های ری و کهریزک ندارد. اما رخداد چنین زلزله هایی معرف تنش تکتونیکی ناحیه ای موجود در این گستره است که باید مورد توجه و پایش منظم قرار بگیرد.

ضرورت نصب ایستگاه های لرزه نگاری و شتاب نگاری در مناطق لرزه خیز استان تهران

بیت اللهی تصریح کرد: با توجه به تمرکز جمعیتی بالا در نواحی شمالی و جنوبی این زلزله پایش لرزه ای گسله های اطراف تهران با نصب ایستگاه های متمرکز لرزه نگاری و شتاب نگاری و همچنین استقرار ایستگاه های GPS های دقیق مخصوص حرکت جزئی سطحی زمین به شکل پیوسته ضرورت دارد.

ثبت ۵۵۶ زلزله با بزرگی ۲.۵ در اطراف رومرکز زلزله ۴ حسن آباد تهران در ۱۶ سال گذشته

وی توضیح داد: زمین لرزه های ۱۶ سال گذشته حاکی از لرزه خیزی منطقه است. به طوریکه در ۱۶ سال گذشته تعداد ۵۵۶ زلزله با بزرگی ۲.۵ و بیشتر در منطقه رخ داده است که از این تعداد سه زمین لرزه با بزرگی ۵ و بالاتر و ۱۸ زلزله با بزرگی ۴ تا ۵ و بقیه زمین لرزه ها کوچکتر از بزرگی ۴ بوده‌ است.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا