دیدگاهراه و شهرسازیمجله خبری

معاونت مسکن جزییات بیمه کیفیت ساختمان‌ها را اعلام کند/بیمه تضمین کیفیت به معنای گارانتی ساختمان است

به گزارش ساختمان آنلاین: محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در نشست شورای هماهنگی برنامه‌های حوزه مسکن گفت: تفاهم نامه‌ای با بیمه امضا شد که بر اساس آن واحدهای مسکونی طرح نهضت ملی از سه تا ۱۰ سال بیمه کیفیت می‌شوند.

در این نشست که با حضور وزیر راه و شهرسازی برگزار شد بر اتمام پالایش نهایی متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن تا پایان خرداد تاکید و همچنین مقرر شد جلسات شورای عالی مسکن با حضور رئیس جمهور ماهانه برگزار شود.

فرشید پورحاجت دبیر کانون سراسری انبوه سازان در این راستا در گفتگو با خبرنگار ساختمان آنلاین ایده بیمه تضمین کیفیت در ساختمانها را یک الزام قانونی دانست که اجرای آن طی سالهای اخیر مغفول مانده است و اظهار داشت: در قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب سال 74،بر لزوم اجرای بیمه تضمین کیفیت ساختمانها اشاره شده است و ما به عنوان بخش خصوصی در حوزه مسکن از این امر استقبال کرده ایم.

این متخصص حوزه ساخت و ساز به سوابق انبوه سازان و رایزنی های آنها با وزرای مختلف راه برای نهادینه کردن بیمه تضمین کیفیت ساختمان اشاره کرد و گفت: این موضوع از سوی انجمن متبوع ما در زمان وزارت آقایان آخوندی،اسلامی و هم اکنون نیز قاسمی در قالب یک “پیشنهاد پژوهشی مکتوب “ارایه شده است.

پورحاجت از جمله دلایل اجراء نشدن بیمه تضمین کیفیت در ساختمان را نبود زیرساختهای لازم ارزیای کرد و افزود: در کشورهای مختلف جهان بیمه تضمین کیفیت ساختمان یکی از ارکان اساسی ساخت و ساز است که در نهایت سبب ایجاد آسایش و رفاه برای بهره برداران ساختمانی می شود.

دبیر کانون سراسری انبوه سازان تاکید کرد: باید وزارتخانه راه و شهرسازی با ذکر جزییات، ابعاد همه جانبه این موضوع را بیان کند و بگوید که آیا زیرساختهای تحقق این امر فراهم است و اگر فراهم نیست و احتیاج به تغییر یکسری از سازوکارها دارد مشخص کند که این تغییرات چگونه اعمال خواهد شد.

پورحاجت همچنین بیمه تضمین کیفیت برای ساختمان را نظیر هر کالای دیگر ضروری ارزیابی کرد و اذعان داشت: ساختمان نیز همانند هر کالای دیگر باید دارای گارانتی باشد و بیمه کیفیت به معنای گارانتی کیفیت ساختمان است .

وی گفت: متاسفانه آقای محمود زاده طی این چند سالی که به عنوان معاون مسکن و ساختمان در وزارتخانه راه و شهرسازی مشغول به فعالیت بوده است همانند سیاسیون ، استراتژی های این وزارتخانه را به صورت کلی و به دور از ذکر جزییات مطرح می کند که نمونه بارز این امر در اعلام قیمت هزینه ساخت طرح نهضت ملی مسکن است چرا که قیمتهای مربوط به هزینه ساخت که از سوی ایشان اعلام شد بدون در نظر گرفتن هزینه های بالاسری مسکن بوده است که البته این امر برای سازندگان و متخصصان قابل درک است اما برای مردم عادی گمراه کننده خواهد بود.

این متخصص حوزه ساخت و ساز اذعان داشت: بنابراین لازم است که این معاونت به صورت روشن سیاستهای خود را بیان کند و اگر قصدی برای اجرای قانون بیمه کیفیت ساختمانها در طرح نهضت ملی مسکن دارد این موضوع را به صورت دقیق و با ذکر جزییات بیان کند.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا