مجله خبریبورس و بازارمجلس و ارگان ها

نماینده وزیر راه و شهرسازی: عزم دولت سیزدهم برای ساماندهی بازار مسکن جدی است

نماینده وزیر راه و شهرسازی در کارگروه تنظیم و کنترل بازار املاک و مستغلات عزم دولت سیزدهم برای ساماندهی بازار مسکن را جدی دانست و گفت: در این راستا عملیات میدانی ساماندهی مشاوران املاک، شناسایی خانه‌های خالی از سکنه و وام‌های ودیعه مسکن از ۱۵ اردیبهشت ماه سال‌جاری در کشور آغاز شده است.

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از ایرنا، علیرضا مُهِلی روز سه‌شنبه در حاشیه بازدید از صنف مشاوران املاک بندرعباس به خبرنگاران افزود: طبق مصوبه هفتمین نشست شورای عالی مسکن و تاکید رییس جمهور و وزیر راه و شهرسازی، ساماندهی بازار مسکن توسط کارگروه تنظیم بازار مسکن کلید خورد و این کار ابتدا از شهرهای جدید پردیس، پرند و هشتگرد آغاز شده است.

وی ادامه داد: آسیب‌های فراوانی وجود داشت و با شهر جدیدی مواجه شده بودیم که بسیاری از مشاوران املاک سوداگری و گران فروشی داشتند که خوشبختانه اکنون نظم و آرامش به این بازار در شهر جدید پردیس بازگشته است.

نماینده وزیر راه و شهرسازی در کارگروه تنظیم و کنترل بازار املاک و مستغلات اظهار کرد: این ساماندهی در شهر جدید پردیس نیز انجام شد و از الگوی موفق بدست آمده برای تهران استفاده شد؛ چون کار گسترده بود کارگروهی بزرگ و متشکل از قضات تعزیرات حکومتی، بازرسان اتاق اصناف، بازرسان اتحادیه املاک، اماکن نیروی انتظامی، بازرسان راه و شهرسازی و بسیج اصناف تشکیل شد.

روندکاهشی قیمت مسکن آغاز شده است

نماینده وزیر راه و شهرسازی، با اشاره به آغاز روند کاهش قیمت مسکن در کشور خاطرنشان کرد: اکنون شاهد کاهش سه و هشت دهم درصدی قیمت مسکن در تهران و ۲۰ تا ۲۵ درصدی مسکن در شهرها جدید پردیس و پرند هستیم، همچنین در استان‌های خراسان رضوی، خوزستان و فارس قیمت مسکن کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه این جریان در کشور به راه افتاده است و همه دست به دست هم داده‌اند تا بازار مسکن سامان یابد،‌ گفت: ۱۲ سال این حوزه رها شده بود اما اکنون بازرسی و نظارت بر بازار مسکن در کشور آغاز شده است و رئیس جمهور هم بر این کار تاکید دارد.

مُهِلی افزود: سامانه «بنگاه امین» نیز طراحی شده تا مردم بنگاه‌های خوب را معرفی کنند و مورد تقدیر قرار گیرند و بدون شک با کسانی که گران فروشی و تخلف کنند، برخورد می‌کنیم.

نماینده وزیر راه و شهرسازی در کارگروه تنظیم و کنترل بازار املاک و مستغلات تصریح کرد: بازار مسکن رها شده بود اما صف بنگاه‌های امین و قابل اعتماد از این‌ها که سوداگری کرده و به مردم ضربه می‌زنند، جداست.

اصناف و اتحادیه مشاوران املاک باید جلوی تبلیغات خلاف را بگیرند

مُهِلی با اشاره به اینکه برخی مشاوران املاک شهر بندرعباس بر سر مغازه خود نام بانک اطلاعات مسکن و یا دپارتمان مسکن و غیره درج کرده‌اند، ابراز کرد: اصناف و اتحادیه مشاوران املاک باید با چنین ادبیاتی برخورد کنند و تعزیرات حکومتی، بازرسی صنفی و اتحادیه مشاوران املاک نیز مانع به‌کارگیری این نوع ادبیات که خلاف واقع است، شوند.

نماینده وزیر راه و شهرسازی در کارگروه تنظیم و کنترل بازار املاک و مستغلات عنوان کرد: برای دستگاه‌های نظارتی و بازرسی در این استان سوال نشده که فلان مشاور املاک تمام اطلاعات ملک خودشان و مردم را دارد،‌ این‌ها درحال سوء استفاده از این ادبیات بوده و با جلب اعتماد، مردم را فریب می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه ضعف‌های بسیاری در حوزه مسکن وجود دارد،گفت: دولت سیزدهم تمام همت و عزم خود را برای سامان دادن مسکن بکارگرفته است که از اتحادیه و اصناف نیز می‌خواهیم در این راستا کمک کنند تا این کار بزرگ به درستی در کشور و از جمله هرمزگان انجام شود.

دولت سیزدهم تمام همت و عزم خود را برای سامان دادن مسکن بکارگرفته است که از اتحادیه و اصناف نیز می‌خواهیم در این راستا کمک کنند تا این کار بزرگ به درستی در کشور و از جمله هرمزگان انجام شود.صدور کد رهگیری برای مستاجران رایگان است

مُهِلی اشاره کرد:‌ سامانه ملی املاک و اِسکان راه‌اندازی شده است که صدور کد رهگیری در این سامانه به صورت رایگان برای تمام مستاجران رایگان شده است و میزان استفاده از این فضا توسط مردم به فرهنگ سازی بستگی دارد.

وی با بیان اینکه هشت میلیون مستاجر در کشور وجود دارد،‌ گفت: تاکنون افزون بر ۶۴ هزار قرارداد اجاره در سامانه املاک ثبت شده که ۲۳ هزار و ۱۳۹ قرارداد نهایی و منعقد شده است.

نماینده وزیر راه و شهرسازی در کارگروه تنظیم و کنترل بازار املاک و مستغلات یادآورشد: نخست سامانه مربوط به قرارداد اجاره بوده و در مراحل بعدی خرید و فروش نیز به آن اضافه می‌شود و دیگر نیازی نیست مردم بابت یک مبایعه نامه ۳۰ میلیون تومان بپردازند.

این مسوول افزود: اگر مردم کنار حاکمیت بوده و از این سامانه برای سهولت کار و کاهش هزینه‌های آن‌ها طراحی شده، استقبال و اعتماد کرده و املاک خود را در سامانه ملی املاک و اِسکان ثبت کنند، ۲ اتفاق خوب رخ خواهد داد که نخست مشمول مالیات بر خانه‌های خالی نخواهند شد و دوم افزایش اجاره بها بر اساس ضوابط مشخص انجام خواهد شد که طبق مصوبه سران قوا افزایش بهای اجاره در تهران ۲۵ و در استان‌ها ۲۰ درصد است.

سامانه ملی اجاره بها درحال راه‌اندازی است

نماینده وزیر راه و شهرسازی در کارگروه تنظیم و کنترل بازار املاک و مستغلات گفت: سامانه ملی اجاره بها در حال راه‌اندازی است که مشهد در این زمینه پیشقدم شده و این سامانه در آن شهر درحال فعالیت است.

مُهِلی افزود: این سامانه به طور دقیق به مردم اعلام می‌کند ملک طبقه چهارم بدون آسانسور یا آسانسوردار یا انباری فلان منطقه چه قیمتی دارد و هیچ‌کس اجازه ندارد خارج از فرمول سامانه ملی اجاره بها ملکی را اجاره بدهد.

وی تصریح کرد: اکنون تورم مسکن در مشهد کاهش یافته که حتی می‌توان این را از طریق نرم‌افزارهای اینترنتی هم قیمت‌ها صحت سنجی کرد و امید می‌رود سامانه ملی اجاره بها تا اواخر شهریورماه به صورت نهایی آماده و رونمایی شود تا مردم از آن استفاده کنند.

اظهارتعجب از نرخ‌های مشاوران املاک در بندرعباس

نماینده وزیر راه و شهرسازی در هنگام بازدید از واحدهای مشاور املاک شهر بندرعباس نسبت به نرخ‌های کمیسیون‌ها اظهارتعجب کرد و گفت: در شهر تهران نرخ‌ها ۲۵ صدم قیمت معامله است اما در این شهر یک درصد بوده که این بسیار گران‌تر از پایتخت است.

پلمپ ۲ هزار و ۹۸۶ واحد متخلف مشاور املاک در کشور

مُهِلی همچنین با اشاره به وجود افزون‌بر ۱۸۱ هزار و ۴۸۰ واحد صنفی مشاور املاک در کشور گفت: حدود ۳۰ هزار بازرسی در کشور انجام شده است که در این راستا ۲ هزار و ۹۸۶ واحد متخلف صنفی مشاور املاک در کشور پملب شده و تاکنون یکهزار و ۳۴۹ میلیارد و ۱۰۰ میلیون ریال جرائم تعزیراتی اخذ شده است.

وی اشاره کرد: بیشترین تخلف‌ها شامل نداشتن پروانه کسب، درج نکردن نرخ‌نامه، گران فروشی و سوداگری در اخذ کمیسیون اجاره بها یا مبایعه نامه‌ها است.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا