دیدگاهراه و شهرسازیصنایع ساختمانیمجله خبری

تشریح دلایل کاهش تعداد پروانه‌های ساختمانی

دکتر علیرضا بهشت آیین ضمن بیان مطلب فوق در گفتگو با خبرنگار ساختمان آنلاین   اظهارداشت: یکی از عوامل مهم کاهش صدور پروانه های ساخت ناشی از افزایش قیمت مصالح ساختمانی تحت تاثیر نوسانات دلار است،چرا که تامین برخی از مصالح ساختمانی داخلی در گروه واردات مواد اولیه آنها از سایر کشورهاست که به دلیل گرانی دلار،قیمت تمام شده این نوع مصالح ساختمانی افزایش چشمگیری داشته است.

وی گفت: در همین حال بخشی از مصالح ساختمانی که بیشتر در ساختمانهای لاکچری مصرف دارد نیز کاملا وارداتی هستند که تحت تاثیر نوسانات دلار ،قیمت آنها نیز به شدت افزایش یافته است.

بهشت آیین درباره افزایش دستمزد عوامل اجرایی تولید مسکن نیز تاکید کرد: اصولا دولت یک نرخ پایه را به عنوان حداقل دستمزد نیروی کار تعیین می کند،اما به تناسب تخصص ها این رقم افزایش پیدا می کند.طی سالهای اخیر،افزایش دستمزد عوامل اجرایی به دلیل تورم اقتصادی،نیز سبب تشدید هزینه های تولید مسکن شده است.

وی گفت: در همین حال یکی دیگر از عوامل کاهش صدور پروانه های ساختمانی ،افزایش هزینه های عوارض صدور پروانه ساختمانی است و رقمی که تحت عنوان عوارض در مراحل اولیه صدور پروانه از سازنده اخذ می شود بسیار بالاست .

بهشت آیین همچنین افزایش مدت زمان خواب سرمایه را از دیگر عوامل بی رغبتی سازندگان برای ساخت مسکن دانست و توضیح داد: زمان بر بودن تشریفات اداری ساخت مسکن و همچنین طولانی شدن زمان فروش که ناشی از کاهش قدرت خرید متقاضیان است، سبب تشدید خواب سرمایه در حوزه مسکن می شود و برای پرهیز از این اتفاق ،سازندگان تمایلی به ساخت ندارند.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود به طرح نهضت ملی مسکن اشاره کرد و گفت: به نظر من دولت حتی در حوزه سیاست گفتاری نیز در طرح نهضت ملی مسکن موفق عمل نکرده است و شواهد و قرائن حاکی از آن است که این طرح آینده موفقی نخواهد داشت.

این فعال حوزه ساخت وساز درباره آینده قیمت مسکن نیز تصریح کرد: سالهای گذشته اگر کسی راجع به نرخ های فعلی بازار مسکن اظهار نظر می کرد،برای هیچ کس باور پذیر نبود و متاسفانه باید بگویم که نرخ های سه سال آینده بازار مسکن نیز امروز باورپذیر نیستند.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه اتفاق خاصی در این بازار رخ نداده است بنابراین قمیتها در این بازار نیز کاهش محسوسی نخواهند داشت.

بهشت آیین افزود: برای کاهش هزینه های ساخت و نیز کوتاه کردن زمان دوره ساخت ،سازندگان باید خود پیشگام شوند و با آموزش تکنیک های جدید ساخت از سنتی سازی به سمت صنعتی سازی حرکت کنند.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا