صنایع ساختمانیمجله خبری

صدور ۱۵ پروانه ساخت خانه ۳۵ متری

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از سخنگوی شهرداری تهران، عبدالمطهر محمدخانی در درباره نکات مطرح‌شده در اظهارنظر یک بانوی خانه‌دار که اخیراً منتشر شده است و در آن از طرح شهرداری برای «ساخت مسکن ۲۵ متری» انتقاد شده، گفت: اساساً چنین طرحی در دستور کار نیست. چنین ایده‌ای نیز توسط هیچ‌کدام از مدیران ارشد شهرداری یا شورا مطرح نشده است. اساساً چیزی به نام «مسکن ۲۵ متری» در تهران وجود ندارد.

رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری پایتخت تاکید کرد: در دوره گذشته مدیریت شهری ایده ساخت واحدهایی با متراژ پایین مطرح شد، با این هدف که افرادی که برای کار به شهر تهران مراجعه می‌کنند به جای اینکه شب داخل خودرو خود بخوابند، در این واحدها به سر ببرند. حتی این طرح در کمیسیون ماده ۵ و شورای عالی شهرسازی و معماری هم مطرح شد؛ اما هیچگاه اجرایی نشد. ایرادی که در آن زمان در خصوص بیان این طرح مطرح شد، این بود که ساخت چنین واحدهایی توزیع جمعیتی را در شهر تهران به هم می‌ریزد.

سخنگوی شهردار تهران ادامه داد: به عبارتی ایده ساخت خانه‌های ۲۵ متری در سنوات گذشته توسط مدیران سابق شهرداری مطرح شده بود که همان زمان با مخالفت دولتِ وقت هیچ‌گاه به منصه اجرا نرسید. آنچه این بانوی بزرگوار مطرح کردند احتمالاً ناشی از جست‌وجوی ناقص ایشان و مطالعه مطالب مطروحه در دوره پنجم مدیریت شهری بوده است.

وی بیان کرد: از سوی دیگر برابر قوانین بالادستی به ازای هر نفر ۱۷.۵ مترمربع مساحت برای یک خانه مسکونی در نظر گرفته شده است که برای دو نفر حدود ۳۵ متر مربع است و بر اساس این قانون مجوز و پروانه ساخت برای واحدهای مسکونی زیر ۳۵ مترمربع از سوی شهرداری تهران داده نمی‌شود.

محمدخانی یادآور شد: حتی در جنوب شهر نیز چنین اتفاقی روی نداده است نه تنها مردم بلکه سازندگان نیز نسبت به ساخت واحدهای مسکونی با متراژ زیر ۳۵ مترمربع اقبالی نشان نمی‌دهند.

وی در ادامه با تأکید مجدد بر اینکه ساخت مسکن ۲۵ متری به‌هیچ‌عنوان در دستور مدیریت شهری نیست و هیچ‌کدام از مدیران شهری دوره ششم مطلقاً چنین چیزی را مطرح نکرده‌اند، اضافه کرد: بر اساس آخرین ویرایش «طرح تفصیلی» پایتخت مصوب شورای‌عالی شهرسازی، حداقل متراژ قابل ساخت ۳۵ متر است. به این ترتیب از نگاه قانونی نیز، اساساً امکان صدور پروانه برای واحدهای کوچک‌تر از این متراژ وجود ندارد.

سخنگوی شهردار تهران تاکید کرد: از ابتدای امسال تنها ۱۵ پرونده آن هم در محدوده بافت فرسوده به دلیل اینکه سال‌ها به دلیل ریزدانگی و نفوذناپذیری امکان نوسازی نداشتند و همچنین حاضر به تجمیع با املاک پیرامونی نیز نشده بودند؛ مجوز ساخت دریافت کرده‌اند که مساحت این املاک ۳۵ مترمربع بوده است.

وی با بیان اینکه بر اساس آمار این املاک در منطقه ۷ و ۱۰ قرار دارند، گفت: در میان این پرونده‌ها کوچک‌ترین ملکی که مجوز ساخت از ابتدای امسال دریافت کرده که تاکید می‌کنم در محدوده بافت فرسوده و ناپایدار بوده است، در منطقه ۷ واقع شده که مساحت این ملک نیز ۳۵ مترمربع است.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا