دیدگاهراه و شهرسازیمجله خبری

وعده شهرداری برای کاهش زمان صدور پروانه ساختمانی محقق نشد

به گزارش خبرنگار  ساختمان آنلاین طولانی بودن زمان صدور پروانه ساختمانی به عنوان یکی از چالشهای حوزه صنعت ساختمان،از جمله مواردی است که نقش کلیدی در کند شدن پروسه تولید مسکن دارد و سبب سلب انگیزه سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری دراین صنعت شده است. برای حل این مشکل شورای شهر تهران و شهرداری در دوره های مختلف اقداماتی انجام داده است که هیچ کدام در بردارنده نتیجه ای نبوده است.

اما در دور جدید فعالیت شهرداری و شورای شهر ،تاکید فراوانی بر حل این مشکل شد و سال گذشته شهردار تهران و معاونش در حوزه معماری و شهرسازی ،قاطعانه وعده دادند که از اول خرداد ماه سال جاری زمان صدور پروانه ساختمانی به دو ماه کاهش پیدا خواهد کرد.

این در حالی است که رییس کمیسیون عمران،خدمات شهری و روستایی شورای شهر تهران از عملیاتی نشدن این وعده به دلیل فراهم نشدن زیرساختها خبر می دهد.

محمد آقامیری در گفتگو با خبرنگار ساختمان آنلاین اظهار داشت:با توجه به اقداماتی که شهرداری تهران انجام داده است زمان صدور پروانه ساختمانی کم می شود ولی به این سرعت این زمان به دو ماه کاهش پیدا نخواهد کرد.

وی خاطرنشان ساخت: حالا شهرداری ادعا کرده است و امیدواریم که بتواند این وعده را عملیاتی کند اما ما پیش بینی می کنیم که در اول خرداد ماه نمی تواند این وعده بزرگ را محقق کند چرا که اجرایی شدن این امر مشروط به فراهم شدن سازوکاری است که این سازوکار ها هنوز مهیا نشده است.

آقامیری ضمن ابراز امیدواری از اینکه مدیریت شهری در آینده بتواند وعده های خود را در این زمینه اجرایی کند تصریح کرد: ما بدبین نیستیم اما چون سازوکار اجرایی کردن این وعده آماده نیست حدس می زنیم که امکان عملیاتی کردن آن ،به گونه ای که شهرداری وعده داده فراهم نشود.

رییس کمیسیون عمران شورای شهر تهران همچنین در ادامه با اشاره به برگزاری جلساتی با هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران نیز گفت: سال گذشته جلسه معارفه ای با اعضای هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران برگزار شد که در آن جلسه مهترین چالشهای این سازمان در صنعت ساختمان مطرح شد.

آقامیری از تداوم برگزاری جلسات شورای شهر با اعضای هیات مدیره این سازمان در سال جاری خبر داد و افزود: در جلسه سال گذشته مسایلی نظیر مشکلات بکارگیری مجریان ذی صلاح،کم کاری مهندسان ناظر ،طولانی بودن زمان صدور پروانه ساختمانی و.. مطرح و قرار شد که برای حل این مشکلات شورای شهر و شهرداری تهران به صورت همزمان ورود جدی داشته باشند.

وی گفت: برای کاهش زمان صدور پروانه ساختمانی، نظام مهندسی ساختمان ورود پیدا کرده است و وعده داده که فرآِیند کنترل نقشه ها را در بازه زمانی دو ماهه انجام دهد اما کاهش زمان صدور پروانه ساختمانی به سازمان های مختلف و فراهم شدن تمامی زیرساختها مرتبط است.

آقامیری همچنین در بخش دیگری از اظهارت خود به انتقاد از تخلفات ساختمانی پرداخت و گفت: اگر مساله نظارت ساماندهی شود یکسری مشکلات فنی و تخلفات ساختمانی از بین خواهد رفت.متاسفانه تخلفات ساختمانی در موعد مقرر گزارش نمی شود که این چرخه باید صحیح شود.

رییس کمیسیون عمران شورای شهر تهران ضمن رد ارتباط پایین بودن حق الزحمه مهندسان به موضوع برگه فروشی گفت: من فکر نمی کنم که حق الزحمه مهندسان پایین باشد مخصوصا که در سالهای اخیر به نسبت تورم افزایش پیدا کرده است .

وی ادامه داد: ضمن اینکه تعیین تعرفه حق الزحمه مهندسان از سوی هیات مدیره سازمان نظام مهندسی صورت می گیرد و این سازمان سالیانه نسبت به وضع تعرفه حق الزحمه مهندسان اقدام می کند و این امر موضوعی نیست که از سوی نهاد دیگری تعیین تکلیف شود.

آقامیری خاطر نشان ساخت: بنابراین برگه فروشی برخی از مهندسان ناظر به بهانه پایین بودن حق الزحمه به هیچ وجه پذیرفتنی نیست و باید این سیکل معیوب و رویه غلط اصلاح شود و سازمان نظام مهندسی برای حل این مشکل چاره اندیشی کند .

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا