مجله خبریراه و شهرسازیصنایع ساختمانی

چرا وزارت راه و شهرسازی آمار پیشرفت نهضت ملی را اعلام نمی کند؟

عدم ارائه گزارش شفاف و رسمی از میزان پیشرفت نهضت ملی باعث تشدید التهابات بازار مسکن شده است؛ از سوی دیگر این شائبه را در افکار عمومی به وجود آورده که هیچ اقدام قابل توجهی در رابطه با ساخت مسکن در دولت سیزدهم انجام نشده است.

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از دانشجو، یکی از شعار‌های اصلی دولت سیزدهم ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی با عنوان کلان پروژه «طرح نهضت ملی مسکن» بود؛ هم اکنون یک سال و ۶ ماه از شروع به کار دولت سید ابراهیم رئیسی می گذرد اما آمار مستند و رسمی از میزان پیشرفت این پروژه کلان در دست نیست و وزارت راه و شهرسازی به عنوان مسئول و راهبر نهضت ملی مسکن نیز در این رابطه گزارش دقیق و جدیدی تاکنون ارائه نداده است.

آخرین آمار موجود درباره این پروژه مربوط به گفتگوی رسانه ای سرپرست بانک مسکن در اوایل بهمن ماه سال جاری است.

علی عسگری در این رابطه گفت: ۸۰۵ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن در بانک مسکن افتتاح حساب کرده، حدود ۵۱۰ هزار واحد به مرحله تعریف پروژه رسیده و قرارداد پرداخت وام ۲۰۴ هزار واحد منعقد شده است.

وی افزود: در طرح نهضت ملی مسکن مجموعا حدود ۵.۵ میلیون نفر ثبت نام کردند که ۳.۶ میلیون نفر واجد شرایط شناخته شدند. با این حال آمار گویای آن است که تنها حدود ۲۲ درصد افراد برای افتتاح حساب به منظور دریافت تسهیلات این طرح اقدام کرده اند.

آنطور که علی عسگری توضیح داده است، تاکنون ۸۰۵ هزار و ۷۶۵ نفر متقاضی پذیرفته شده در طرح نهضت ملی مسکن در بانک افتتاح حساب کردند. این بانک نیز با ۲۰۴ هزار و ۲۱۲ واحد به مبلغ ۶۹ هزار و ۴۷۵ میلیارد تومان قرارداد منعقد کرده است.

به گفته علی عسکری، مبلغ کل واریزی به حساب سازندگان از محل تسهیلات و آورده ۴۷ هزار و ۲۱۶ میلیارد تومان است که از این میزان تسهیلات، ۳۰ هزار و ۱۷۲ میلیارد تومان از محل تسهیلات و ۱۷ هزار و ۴۴ میلیارد تومان از محل آورده واریز شده است.

سرپرست بانک مسکن ادامه داد: تا روز ۱۲ دی ماه امسال برای ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد تامین زمین شده است. تا اواسط آبان نیز برای ۵۰۹ هزار و ۵۶۷ واحد پروژه تعریف شده، ۱۹۴ هزار و ۹۶۳ واحد در مرحله فونداسیون و ۱۱۶ هزار و ۲۱۱ واحد نیز دارای سقف و اسکلت بوده است.

وی افزود: تعداد ۵۴ هزار و ۷۴۶ واحد در مرحله سفت کاری، ۲۱ هزار و ۲۳۶ واحد در مرحله نازک کاری و ۱۲ هزار و ۸۱۲ واحد نیز در مراحل پایانی قرار داشتند.

بانک مسکن مرجع آمار طرح نهضت ملی مسکن است؟

البته نمی توان به این آمار استناد کرد و شایسته است وزارت راه شهرسازی در آستانه شروع سال جدید گزارشی از عملکرد خود در رابطه با نهضت ملی مسکن ارائه کند.

سوال اینجاست که چرا وزارت راه و شهرسازی به صورت مستمر و منظم میزان پیشرفت نهضت ملی مسکن را اعلام نمی کند و صرفا گزارش های پراکنده از افتتاح شهر‌های جدید و تحویل برخی از مسکن های مهر آن هم به صورت گزینشی منتشر می شود؟

مسلما انتشار دقیق آمار اقدامات انجام شده می تواند از التهابات بازار مسکن بکاهد و کورسوی امید را در دل مردم ایجاد کند.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا