صنایع ساختمانیمجله خبری

بازار مقاطع فولادی ساختمان، همچنان نامتعادل!

به گزارش ساختمان آنلاین:  شیوه‌نامه فولاد که دو هفته از اجرایی شدن آن می‌گذرد با هدف تخصیص منصفانه مواد اولیه در سرتاسر رنجیره فولاد به ویژه انتهای زنجیره و همچنین کاهش قیمت تمام شده برای مصرف کننده تهیه، تنظیم و اجرا شده، تاکنون با نظرات مثبت و منفی بسیاری همراه بوده است. اما در آخرین اظهار نظر در مورد این شیوه‌نامه، وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت که با اجرایی شدن شیوه‌نامه فولاد، از دو هفته پیش تاکنون قیمت فولاد و محصولات فولادی در کشور متعادل شده است.

افزایش قیمت تیرآهن با آغاز اجرای شیوه‌نامه فولاد

این در حالیست که با مروری بر نمودارهای قیمتی آهن‌آلات، به‌ویژه در بخش مقاطع ساختمانی که یکی از پرمصرف‌ترین بخش‌هاست، می‌توان افزایش نسبی قیمت‌ها در همین دو هفته را شاهد بود.

به عنوان مثال، قیمت تیرآهن 12 ذوب آهن اصفهان که در روز نخست اجرایی شدن این شیوه‌نامه 2 میلیون و 800 هزار تومان بود، امروز 3 میلیون تومان قیمت خورده است. همچنین، قیمت تیرآهن 14 این شرکت از یک میلیون و 830 هزار تومان به 2 میلیون و 100 هزار تومان، تیرآهن 16 از 2 میلیون و 230 هزار تومان به 2 میلیون و 500 هزار تومان و تیرآهن 18 نیز از 2 میلیون و 430 هزار تومان به 2 میلیون و 900 هزار تومان رسیده است.

بررسی قیمت‌های دیگر شرکت‌ها نیز حاکی از آن است که این افزایش قیمت صرفا به تولیدات فولاد مبارکه محدود نبوده، به طوری که تیرآهن 14 بلند شرکت پروفیل صنعت ماهان نیز در طول این دو هفته با 172 هزار تومان افزایش قیمت روبه‌رو بوده و از یک میلیون و 430 هزار تومان به یک میلیون و 602 هزار تومان رسیده است. همچنین، تیرآهن 16 از یک میلیون و 880 هزار تومان به 2 میلیون و 200 هزار تومان و تیرآهن 18 از 2 میلیون و 400 هزار تومان به 2 میلیون و 500 هزار تومان افزایش قیمت داشته‌اند.

ادامه بررسی‌های میدانی نشان از جاکمیت همین اوضاع بر قیمت دیگر مقاطع فولادی ساختمانی دارد.

ترفند جدید کلاهبرداری در بازار آهن

افزایش نجومی قیمت آهن در بازار طی ماه‌های گذشته، راه را برای سودجویی سوءاستفاده‌گران در بازار باز کرده است، به‌طوری که با استفاده از روش‌های نوین و هوشمندانه، کلاهی بزرگ بر سر خریداران می‌گذارند. در جدیدترین روش این سودجویی، فروشندگان متخلف پس از وزن‌کشی بار روی باسکول، کامیون حمل کالا را که عمدتا شبیه به یکدیگر هستند را با کامیونی دیگر که دارای بار کمتر و همان پلاک است، جایگزین می‌کنند و از آنجا که بار در حجم بالا و بر اساس تن خریداری می‌شود، خریدار از کاهش حجم آن خبردار نخواهد شد.

شبکه خبر صدا و سیما نیز به تازگی در گزارشی مبسوط به این نوع کلاهبرداری پرداخته است. رئیس شعبه 12 سازمان تعزیرات حکومتی نیز علاوه بر توضیح جزئیات این روش کلاهبرداری در این کلیپ، از دادستانی و مراجع قانونی می‌خواهد تا نسبت به برخورد شدید با این متخلفان اقدام کنند.

بسیاری از فعالان بازار معتقدند تا زمانی که فاکتورهای بی‌نام‌ونشان و غیرقانونی قدیمی بر معاملات بازار حکم‌فرما باشد، اوضاع به همین منوال پیش خواهد رفت. آن‌ها می‌گویند حتی در وزن‌کشی با باسکول نیز کم‌فروشی انجام می‌شود و پرونده‌های شکایت بسیاری نیز در این زمینه باز شده است. به گفته آن‌ها، اگر از هر 10 تن بار آهن 500 کیلو کم شود، اصلا به چشم نمی‌آید و خریدار نیز متوجه این کسری بار نمی‌شود.

سد بزرگ متخلفین در برابر شیوه‌نامه فولاد

هر چقدر هم از محسنات شیوه‌نامه و تاثیر آن بر کاهش قیمت برای مصرف کننده سخن بگوییم، اما به نظر می‌رسد در نهایت سوداگران و سوءاستفاده‌گران در بازار همواره راهی برای کسب سود خود از طریق کلاهبرداری و کم‌فروشی دارند و این موضوع نشان‌دهنده آن است که همان‌طور که متخصصان و فعالان بازار فولاد بارها هشدار داده‌اند، ابلاغ شیوه‌نامه به تنهایی کافی نیست و نظارت بر آن بسیار بیشتر از حسن اجرای آن اهمیت دارد.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا