مجله خبری

ورژن جدید تلگرام در بازار راکد مسکن تهران تحرک ایجادمی‌کند؟

امکان جدید تلگرام، به نجات دو ضلع مثلث از کار افتاده بازار معاملات ملک آمد. «فروشنده»‌های آپارتمان و همچنین «دلالان» ملک که از حدود دو ماه اخیر به چالش «نبود متقاضی موثر و حاضر در بازار» برخورد کرده‌اند، اکنون با نسخه تازه تلگرام می‌‌توانند فایل‌های فروش را وارد تلفن همراه «ساکنان یک منطقه و حتی مناطق مجاور» کنند و شکل تازه‌ای از بازاریابی مجازی در محدوده جغرافیایی تقریبا بزرگ  – نه تنها فرامحله‌ای که حتی فرامنطقه‌ای –  را رقم بزنند. «تلگرام» از سه سال پیش تا کنون، در کنار مشاوران املاک و سامانه‌های اینترنتی عرضه‌کننده فایل‌های آپارتمانی، نقش منبع تغذیه اطلاعاتی «متقاضیان خرید مسکن» به لحاظ ارائه داده‌های مربوط به خانه‌های فروشی را بازی کرده است. البته استفاده از این شبکه اجتماعی در محیط مجازی توسط فعالان بازار مسکن، بیشتر در برخی شهرهای خاص کشور و برای دسته‌ای از املاک بوده است.

ورژن جدید تلگرام در بازار راکد مسکن تهران تحرک ایجادمی‌کند؟
ورژن جدید تلگرام در بازار راکد مسکن تهران تحرک ایجادمی‌کند؟

کانال‌های تلگرامی فعال در بازار ملک، عمدتا «فروش و اجاره ویلا و سوئیت در شهرهای شمالی» را برای مشتریان، تبلیغ و آگهی می‌کنند. تلگرام تا کنون آنطور که باید نتوانسته با سامانه‌های اینترنتی بازاریابی ملک در شهر تهران رقابت کند. اما از الان به بعد، «تلگرام مجهزشده به قابلیت جدید»، می‌تواند به جهش نقش «تلگرام» در بازار مسکن منجر شود و بازی دو جانبه را بین خریدار و فروشنده ملک بازی کند. نسخه جدید تلگرام، به فروشنده ملک اجازه برقراری اولین ارتباط با همه متقاضیان بالقوه و موثر خرید مسکن در محله‌های یک منطقه و حتی مناطق مجاور را می‌دهد. تا پیش از انتشار نسخه به روز شده تلگرام، فروشنده‌های مسکن و دلالان ملک نمی‌توانستند شروع‌کننده ارتباط مجازی با متقاضیان خرید مسکن باشند هر چند می‌توانستند یک کانال در تلگرام ایجاد و فایل‌ها را در آن عرضه کنند. اما آنها نمی‌توانستند از این فراتر بروند و یکطرفه، وارد تلگرام متقاضیان ساکن در یک محله شوند و بدون اراده اهالی، خوراک اطلاعاتی درباره بازار مسکن به آنها تغذیه کنند.

تنها راه برقراری ارتباط تلگرامی در نسخه قبلی به این صورت بود که متقاضیان در صورتی که از نام کانال‌های تلگرامی ملکی اطلاع داشتند و آن کانال را انتخاب و وارد آن می‌شدند، ارتباط دو طرفه برقرار می‌شد و صاحب کانال می‌توانست فایل‌ها را به افراد معرفی کند. اما در نسخه جدید تلگرام، دست دو ضلع فروشنده و واسطه بازار مسکن برای اتصال مجازی به ضلع سوم بازار از طریق تشکیل «گروه» آن هم «گروه تلگرامی مستقل از ارتباط از طریق شماره تلفن همراه»، باز گذاشته شده است به‌طوری‌که این دو ضلع می‌توانند فایل‌های خود را از طریق معبر جدیدی در تلگرام، در قالب گروه تلگرامی آزاد، به تلفن همراه افراد مستقر در شعاع ۵ کیلومتری اطراف، ارسال کنند و برایشان به نمایش بگذارند. منظور از گروه تلگرامی آزاد آن است که همه اهالی منطقه می‌توانند زمانی که وارد بخش جدید تلگرام می‌شوند، اسم گروه شکل گرفته را دیده و بدون اجازه وارد آن شوند و شروع به خواندن فایل‌ها و پرسش از مدیر گروه (عرضه‌کننده فایل) کنند.

در شکل جدید ارتباط تلگرامی در بازار مسکن، لازم نیست فروشنده صبر کند تا خریدار در این شبکه، تلفن همراه یا اسم گروه او را جست‌وجو و شناسایی کند بلکه در بخش تازه ایجادشده‌ای در تلگرام، به شکل خودکار، همه گروه‌های ملکی فعال در محله یا منطقه که از طریق این بخش تشکیل شده باشند، روی موبایل همه ساکنان یک منطقه و مناطق مجاور (مشروط به بودن آنها در همین بخش از تلگرام در لحظه) به نمایش در می‌آید. به گزارش «دنیای اقتصاد»، نسخه به روز شده تلگرام، یک قابلیت تازه در این سرویس پیام‌رسان برای کاربران ایجاد کرده است که به‌واسطه آن، کاربر می‌تواند با افراد ساکن یا در حال تردد در شعاع حداکثر ۵ کیلومتری خود – مشروط به حاضر بودن آنها در تلگرام- ارتباط مجازی برقرار کند. این قابلیت یا بخش جدید که از روی گزینه Add People Nearby در قسمت Contacts، برای کاربران فعال می‌شود به فرد حاضر در تلگرام اجازه می‌دهد «بدون داشتن شماره تلفن تلگرامی فرد دیگر» و همچنین «بدون نیاز به جست‌وجوی نام افراد» در فضای تلگرام، با حاضران نزدیک محل استقرار خود در این شبکه اجتماعی (افرادی که در شعاع جغرافیایی مشخص، در تلگرام آنلاین هستند) ارتباط برقرار کرده و شروع به مکالمه مکتوب با آنها کند.

مهم‌ترین ویژگی قابلیت موسوم به «پیدا کردن افراد نزدیک» در فضای مجازی تلگرام، مجهز شدن کاربران تلگرام به «نرم‌افزار ارسال و مبادله آزاد اطلاعات» است به‌طوری‌که تا پیش از انتشار نسخه جدید تلگرام (این نسخه طی روزهای اخیر آمده و کاربران به مرور در حال به‌روزرسانی نسخه‌های موبایلی و رایانه‌ای خود در این شبکه اجتماعی هستند) شروع ارتباط تلگرامی بین افراد، فقط و فقط به دو شکل میسر بود. در شکل اول، فرد متقاضی برقراری ارتباط باید شماره تلفن همراه طرف مقابل را در اختیار داشته تا از این طریق بتواند ارتباط تلگرامی با او برقرار کند. در شکل دوم نیز از مسیر جست‌وجوی نام فرد مورد نظر (آی‌دی) امکان ورود به فضای تلگرامی او وجود داشت. اما با قابلیت جدید تلگرام،‌ افراد ساکن در یک «محله» یک «منطقه»، یک «ساختمان»، یک «گردهمایی» یا یک محدوده با شعاع تا ۵ کیلومتر می‌توانند از طریق تلگرام، بدون هیچ محدودیتی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

نحوه برقراری ارتباط آزاد (مستقل از شماره تلفن تلگرامی) در شبکه اجتماعی تلگرام به این صورت است که یک فرد با ورود به بخش قابلیت «پیدا کردن افراد نزدیک»، ابتدا می‌تواند گروه تشکیل دهد و سپس همه کسانی که عضو تلگرام هستند و در شعاع حداکثر ۵ کیلومتری اطراف آن فرد صاحب گروه قرار دارند،‌ با ورود به این بخش از تلگرام، به شکل خودکار اسم گروه مربوطه را رویت کرده و در صورت تمایل، وارد آن می‌شوند. بررسی‌های «دنیای اقتصاد» درباره منافع نسخه جدید تلگرام برای بازار مسکن نشان می‌دهد: فعالان حوزه معاملات ملک که بدترین روزها به لحاظ رکود سنگین در خرید و فروش از یکسو و قحطی مشتری -ناشی از سرخورده شدن متقاضیان از قیمت‌های یکسال اخیر- از سوی دیگر را تجربه می‌کنند، با این نسخه می‌توانند فضای بازار را به سمت جنب و جوش خفیف معاملاتی تغییر دهند.

وضعیت موجود بازار مسکن به گونه‌ای است که سمت تقاضا از یافتن فایل قیمت مناسب، تقریبا ناامید است. به همین علت است که قیمت‌های پیشنهادی در بنگاه‌ها رو به کاهش گذاشته است. اما بخش زیادی از متقاضیان بالقوه و آنهایی که چند ماه پیش، جست‌وجوگر حاضر در بازار بودند و اخیر از بازار بیرون آمدند، هنوز نسبت به تغییر کاهشی قیمت‌های پیشنهادی بی‌اطلاع هستند. این بی‌اطلاعی، خود باعث تشدید رکود معاملات خرید مسکن می‌شود. حداقل یک فصل طول خواهد کشید تا به شکل سنتی، غالب متقاضیان خرید مسکن از کاهشی شدن قیمت پیشنهادی فروشنده‌ها مطلع شوند و به بازار برگردند.

اکنون نسخه جدید تلگرام، این زمان را می‌تواند به کمتر از یک ماه کاهش دهد.

نسخه جدید این شبکه اجتماعی هنوز در بین کاربران ایرانی، فراگیر نشده اما در تهران، به همین زودی برخی دلالان ملکی دست به کار شده‌اند و از این فرصت برای تغییر مدل بازاریابی و جذب مشتری بهره برده‌اند.

طی روزهای اخیر در تلگرام مشاهده شده برخی دلالان ملکی از طریق گزینه Add People Nearby، گروه با اسم‌های محله‌ای زده‌اند و فایل‌های آپارتمان‌های فروشی را برای ساکنان محله‌های اطراف خود معرفی می‌کنند. مشاهده ناخودآگاه این فایل‌ها و گروه‌ها در تلگرام توسط ساکنان یک منطقه باعث خواهد شد محرک‌های اولیه برای «تصمیم به جست‌وجوی مجدد» در جامعه متقاضی مسکن ایجاد شود. پیامد این اتفاق مشروط به مناسب بودن فایل با قدرت خرید، افزایش نسبی حجم اندک معاملات ملک خواهد بود. بررسی‌ها نشان می‌دهد: چنانچه واسطه‌‌های سنتی بازار مسکن و فعالان سامانه‌های اینترنتی به بخش جدید تلگرام روبیاورند، این حوزه (عرضه فایل فروش به متقاضیان)، به زودی به شکل اساسی پوست می‌اندازد.

ایجاد گروه‌‌های عرضه فایل آپارتمان در بخش جدید تلگرام، معرفی همه واحدهای فروشی موجود در یک محله یا منطقه از سوی یک یا چند بنگاه به اهالی را امکان‌پذیر می‌کند. در شکل سنتی بازاریابی ملکی، متقاضیان هرگز به همه فایل‌ها در لحظه، دسترسی ندارند و یک دلال نیز هرگز امکان معرفی و اعلام همه فایل‌های خود به همه مشتریان را ندارد. اما از طریق بخش جدید تلگرام، نه تنها این امکان برقرار شده که سایر ساکنان یک محل یا منطقه که قصدی برای خرید یا اجاره مسکن ندارند نیز به این فایل‌ها دسترسی پیدا می‌کنند. این دسترسی، تبلیغ زنجیره‌ای فایل‌ها برای رساندن به متقاضی نهایی را باعث می‌شود.

منبع: اقتصادنیوز

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا