راه و شهرسازیمجله خبری

پرداخت ۱۲۵ هزار میلیارد ریال تسهیلات ارزان قیمت ودیعه مسکن در ۲ سال گذشته

به گزارش ساختمان آنلاین:    دفتر اقتصاد مسکن به پیام‌های مردمی با موضوع چاره‌اندیشی مسئولان در خصوص افزایش قیمت رهن و اجاره اماکن مسکونی پاسخ داد و بخشی از اقدامات انجام شده در این بخش را اعلام کرد.

بنا بر اعلام دفتر اقتصاد مسکن، بخش مسکن در کشور ما متاثر از عوامل درونی و بیرونی قرار دارد که در سال­‌های اخیر با افزایش تحریم‌­های ظالمانه دولت آمریکا، افزایش ریسک‌های سیستماتیک در بازارهای مختلف و افزایش نقدینگی، نقش عوامل بیرونی پررنگ‌­تر شده است. این موضوع منجر به ورود نقدینگی سرگردان با ماهیت سوداگری به بخش غیرمولد مسکن شده و در نتیجه با همراهی برخی عوامل درونی از جمله کاهش عرضه مسکن در سال‌­های قبل، قیمت مسکن در اثر افزایش تقاضای سرمایه‌­ای، افزایش یافته است.

 با توجه به همبستگی قیمت مسکن و نرخ اجاره­‌بهاء و رهن، افزایش قیمت مسکن با تاخیر منجر به افزایش قیمت رهن و اجاره اماکن مسکونی شده است. با این وجود، وزارت راه و شهرسازی با توجه به ابزارهای در اختیار و ماموریت­‌ها و وظایف محوله، با وجود محدودیت­‌های اقتصادی و بودجه‌­ای کشور و افزایش فشارهای اقتصادی در اثر شیوع ویروس کرونا، اقدامات مختلفی را در راستای حمایت از مستاجرین و اقشار آسیب­‌پذیر طی دو سال اخیر انجام داده است.

برخی از اقدامات وزارت راه و شهرسازی در این خصوص شامل‌تمديد خودکار قراردادهای اماکن استیجاری با سقف‌­های مشخص از طریق اخذ مجوزهای مربوطه از ستاد ملی مبارزه با كرونا طی دو سال اخیر، پرداخت تسهيلات ارزان­‌قیمت وديعه مسكن در راستای حمایت از مستاجرین طی دو سال اخیر است.

مبلغ کل تسهیلات پرداخت شده در سال ۱۴۰۰ تا تاریخ ۱۰ دی ۱۴۰۰حدود ۷۷ هزار میلیارد ریال و مبلغ کل تسهیلات پرداختی طی دو سال اخیر حدوداً ۱۲۵ هزار میلیارد ریال بوده است.

همچنین، تدوین سازوکار استقرار نظام اجاره­‌داری حرفه‌­ای توسط بخش غيردولتی با هدف افزايش سرمايه‌­گذاری در توليد و عرضه واحدهای مسكونی اجاره‌­ای، افزایش عرضه مسکن از طریق اجرای برنامه حمايتی نهضت ملی مسکن و طرح اقدام ملی مسکن، برنامه‌­ریزی و شروع عملیات اجرایی احداث و عرضه ۳۰۰ هزار واحد مسکن استیجاری در مناطق شهری، و تسریع در تکمیل و تحویل پروژه‌­های نیمه­‌تمام مسکن مهر با هدف خروج بخشی از تقاضا از بازار اجاره مسکن بخش دیگری از اقداماتی است که وزارت راه و شهرسازی انجام داد.

وزارت راه و شهرسازی

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا