دیدگاهمجله خبری

ضرورت آموزش قوانین و مقررات شهرسازی ویژه متولیان مدیریت شهری

*نادر محمدی – کارشناس حوزه شهرسازی و معماری وزارت راه و شهر سازی * در اینکه شهرسازی علمی فرا رشته‌ای بوده و یک مسئول مدیریت شهری می‌بایست آشنایی کافی بر علوم مرتبط دیگر با امور شهری داشته باشد، شک و تردیدی وجود ندارد؛ اما اینکه این آشنایی در مراکز آموزشی ما اعم از دانشگاه‌ها و دیگر مراکز به درستی انجام می‌شود، جای شک و تردید وجود دارد.

 یکی از علوم بسیار ضروری که می‌بایست متولی امور شهری به آن آشنایی کافی داشته باشد، علم حقوق و همچنین تسلط کافی بر قوانین و مقررات شهرسازی است، به طوری که  اصولا یک  مسئول مدیریت شهری در هر پست و مرتبه‌ای که باشد بدون اطلاع از آخرین قوانین و مقررات شهرسازی خود یک مسئول نا کارا محسوب می‌شود.

 اصولا علوم  دیگر غیر از شهرسازی مانند جغرافیا، نقشه برداری، عمران و….. بعد از آموزش تئوری‌ها و نظریه‌های مربوطه در مراکز آموزشی قابلیت اجرا در محیط واقعی را داشته و کارشناسان مربوطه مشکل خاصی در خصوص تفاوت فضای آموزشی با فضای واقعی نخواهند داشت؛ اما در شهرسازی این تفاوت بسیار قابل لمس خواهد بود و این موضوع به این دلیل است که تمام نظریه‌ها و آموزش‌های شهرسازی زمانی قابلیت اجرایی پیدا می‌کنند که مغایریتی با قوانین و مقررات مصوب و بالا دست نداشته باشند؛ بنابر این اطلاع از این قوانین و مقررات بسیار ضروری بوده و می‌بایست به دلیل عدم توجه لازم مراکز دانشگاهی به این امر، آموزش‌های لازم در این خصوص حداقل در چهارچوب آموزش‌های سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور و همچنیین ادارات و دستگاه‌های مرتبط مانند شهرداری‌ها و استانداری‌ها و… انجام شود.

 بنابراین نتیجه مهم این است که صرف داشتن یک پست اداری مانند شهردار، عضو شورای شهر، معاون شهرسازی، کارشناس شهرسازی، کارشناس رسمی دادگستری و … و همچنین مدارک دکتری، کارشناس ارشد، مهندس، استاد دانشگاه و ….. هیچ کدام دلیلی بر داشتن علم و تسلط کافی بر قوانین شهرسازی نبوده و از قضاء عدم اطلاع از قوانین فوق در نزد ایشان علاوه بر آسیب به کار حرفه‌ای خود موجب ضررهای جبران ناپذیر بر مردم و جامعه خواهد شد.

یکی از نکات خیلی مهم که باید برای انتخاب مدیران و متولیان شهری، مد نظر مسئولان و مردم قرار داشته باشد، جاذبه فوق‌العاده پست و عناوین مدیریت شهری برای افراد غیر متخصص و ناکارآمد است و دلیل عمده آن هم این است  که بر خلاف دیگر رشته و تخصص‌ها، نتیجه ناکارآمدی در امور شهری  خیلی زود مشخص نشده و این امر باعث می‌شود مدیران و کارشناسان ناکارآمد در یک سایه امن قرار گیرند .

در هر صورت ضرورت اطلاع از قوانین و مقررات شهرسازی برکسی پوشیده نیست و امید است با برگزاری تخصصی دوره‌های آموزشی مخصوصا برای مدیران و متولیان و کارشناسان امور شهری این کمبود تا حدودی جبران شود.

5/5 - (1 امتیاز)

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا