راه و شهرسازیمجلس و ارگان هامجله خبری

ورود رئیسی به موضوع وام مسکن روستایی

به گزارش ساختمان آنلاین:  در اواسط مهر ماه امسال و درست در زمانی که قیمت نهاده های تولید مسکن دستخوش تغییرات اساسی شده بود اکبر نیکزاد رئیس تازه به ریاست رسیده بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از افزایش وام مسکن روستایی به ۲۰۰ میلیون تومان خبر داد و گفت به دولت پیشنهاد داده‌ایم که وام مسکن روستایی از ۱۰۰ میلیون تومان به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش یابد. این خبر اگر چه می توانست باعث توقف استقبال روستاییان از دریافت وام ۱۰۰ میلیون تومانی شود اما به هر حال خبر خوبی برای متقاضیان ساخت مسکن در روستاها بود.

این اقدام دولت سیزدهم در مهر ماه برای افزایش سقف وام مسکن روستایی در حالی به مرحله پیشنهاد و موافقت رسیده بود که خرداد ماه امسال، دولت روحانی وام مسکن روستایی را از ۵۰ میلیون تومان به ۱۰۰ میلیون تومان افزایش و به وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مسکن ابلاغ کرده بود.

اگر چه بر اساس قانون دولت می تواند سالانه ۱۵ درصد به سقف تسهیلات مسکن روستایی اضافه کند اما با افزایش قیمت نهاده های تولید مسکن بنیاد مسکن پیشنهاد داد تا سقف وام مسکن روستایی و دو بار در سال از ۱۰۰ میلیون تومان به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش یابد. اما مشکل اینجا بود که برای آسانتر شدن بازپرداخت تسهیلات مقرر شد مدت بازپرداخت این تسهیلات که ۱۵ ساله بود به ۲۰ سال افزایش یابد. این اقدام باعث می شد تا اقساط وام نیز کاهش یافته و قابل پرداخت تر برای متقاضیان شود.

اما مشکل این جا بود که اگر قرار است وام مسکن روستایی به ۲۰۰ میلیون تومان با بازپرداخت ۲۰ ساله شود و نرخ سود این وام پنج درصد باشد این تغییر و تحولات نیازمند مصوبه جدیدی از سوی دولت خواهد بود. این مصوبه جدید نیز باعث خواهد شد تا اقساط ماهیانه آن به ۱.۴ میلیون تومان برسد پس باید دولت مصوبه جدیدی را ابلاغ می کرد.

یک مقام مسئول در بنیاد مسکن با تاکید بر اینکه افزایش سقف وام مسکن روستایی می تواند به نوسازی و مقاوم سازی مسکن کمک زیادی کند گفت: افزایش سقف وام در دست انداز تصویب دولت باقی مانده است و اگر دولت می خواهد نرخ کارمزد این وام پنج درصد و مدت بازپرداخت نیز ۲۰ ساله باشد(اقساط وام ۱.۴ میلیون تومان) باید یک مصوبه جدید اخذ و ابلاغ کند.

این در حالیست که اکبر نیکزاد در مهر ماه امسال اعلام کرده بود اقساط این تسهیلات ۶۶۰ هزار تومان است.

آنطور که از منابع آگاه در بنیاد مسکن خبر می رسد برای اجرایی شدن افزایش سقف وام مسکن روستایی شخص رئیس جمهور ورود کرده و تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی ساخت مسکن روستایی بعد از برطرف شدن مشکلات در سازمان برنامه و بودجه با سود پنج درصد و دوره بازپرداخت ۲۰ ساله به متقاضیان واجد شرایط پرداخت می‌شود.

خبرها حاکی از این است که شش بانک عامل که عملیات پرداخت تسهیلات مسکن روستایی را انجام می دهند همچنان سقف ۱۰۰ میلیون تومان را برای پرداخت تسهیلات مورد نظر در دستور کار خود دارند و تا زمانی که دستورالعملی از سوی بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار به آنها ابلاغ و سهمیه ها در نظر گرفته نشود قادر به پرداخت ۲۰۰ میلیون تومان وام مسکن نخواهند بود.

این اقدام دولت سیزدهم برای افزایش سقف تسهیلات ساخت مسکن را باید به فال نیک گرفت چرا که این اقدام منجر به مقاوم سازی واحدهای مسکونی روستایی که اغلب آنها ایمن نیستند و در برابر حوادث طبیعی به خصوص زلزله آسیب پذیری بالایی دارند خواهد شد.

بازار

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا