مجله خبریبورس و بازارراه و شهرسازی

معمای وام مسکن دولتی

پروژه خانه‌‌‌سازی دولتی با یک معمای مهم در حوزه تامین مالی روبه‌رو شده است. این معما مربوط به عملکرد بانک‌ها در حوزه پرداخت تسهیلات ساخت واحدهایی است که بنابر اعلام مسوولان و مجریان برنامه تولید یک میلیون واحد مسکونی در سال، در فرآیند ساخت قرار گرفته است.

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، در حالی که مجریان نهضت ملی مسکن از روند پرداخت تسهیلات بانکی برای ساخت این واحدها گلایه می‌کنند، اواخر سال گذشته، مسوولان شبکه بانکی علت عقب‌‌‌ماندگی عملکرد بانک‌ها از برنامه کلی تعریف شده برای اختصاص وام ساخت به پروژه مسکن‌‌‌سازی دولتی را عدم‌پیشرفت این پروژه‌‌‌ها و عملکرد ضعیف در اجرای پروژه‌‌‌ها عنوان کردند. آن‌طور که سال گذشته مسوولان شبکه بانکی اعلام کردند، میزان وام پرداختی، بر اساس تعداد پروژه‌‌‌های شروع‌شده و تعداد واحدهایی بوده است که به مرحله دریافت وام متناسب با پیشرفت فیزیکی، پای کارآمدن متقاضیان و… رسیده‌‌‌اند.

با این حال، روز گذشته، یک عضو کمیسیون عمران مجلس اعلام کرد: اخیرا نامه‌ای در خصوص عدم‌همکاری بانک‌ها به دستگاه قضایی نوشتیم تا با عدم‌همکاری بانک‌ها برخورد شود.

در گزارشی که در این زمینه در خبرگزاری مهر منتشر شد، مجتبی یوسفی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در پاسخ به ارزیابی پیشرفت و جدیت دولت برای تحقق ساخت یک میلیون مسکن و قانون جهش تولید مسکن با بیان اینکه در حوزه مسکن باید اقدامات بلندمدت و کوتاه‌مدت انجام شود، گفت: پروژه‌‌‌های نهضت ملی مسکن با مشکل تامین مالی مواجهند؛ طبق مصوبه مجلس باید از سال ‌هزار و چهارصد ۲۰‌ درصد از تسهیلات هر ساله به بخش مسکن تعلق پیدا می‌‌‌کرد. یعنی از سال پایه که می‌‌‌شد ۳۶۰‌ هزار میلیارد تومان تا سال ۱۴۰۱ که با تورم حداقل ۵۵۰ تا ۶۰۰‌ هزار میلیارد تومان می‌‌‌شد باید به بخش مسکن، اعم از وام ودیعه مسکن تا ساخت و… اختصاص پیدا می‌‌‌کرد.  وی ادامه داد: طبق آماری که به دست آمده، تا الان، ۳۰‌ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده که ۲۵‌ هزار میلیارد تومان آن توسط بانک مسکن بوده است.

یوسفی افزود: البته اگر بخواهیم منابعی را که مردم برای طرح اقدام ملی منابع آوردند هم حساب کنیم نزدیک ۲۲‌ هزار میلیارد تومان می‌شود که البته بخشی از آن در پروژه هزینه شد.

وی تاکید کرد: این ارقام با حداقل ۵۵۰‌ هزار میلیارد تا ۶۰۰‌هزار میلیارد تومان که تکلیف بانک‌ها بوده است، قابل مقایسه نیست. نماینده مردم اهواز در مجلس گفت: درست است ۱۰۰‌ هزار میلیارد قرارداد منعقد شده ولی عملکرد ۳۰‌ هزار میلیارد تومان است که ۲۵‌ هزار میلیارد تومان را فقط بانک مسکن پرداخت کرده است. یعنی بسیاری از بانک‌ها تعهدات خود را انجام ندادند، همچنین سازمان برنامه و بودجه نیز تعهداتش را انجام نداد.

این نماینده مجلس ادامه داد: ما اخیرا نامه‌‌‌ای در خصوص عدم‌همکاری بانک‌ها به دستگاه قضایی نوشتیم تا با این قضیه برخورد شود.

یوسفی ادامه داد: در حوزه پرداخت تسهیلات به صراحت گفتیم که اگر بانک‌ها تعهدات خود را انجام ندهند، سازمان امور مالیاتی موظف است به میزانی که تسهیلات پرداخت نشده آنها را جریمه کند. امسال نیز کمیسیون عمران تا ۳۰‌ هزار میلیارد تومان برای بودجه سال ۱۴۰۲ پیش‌بینی کرده است که اگر بانک‌ها تسهیلات را پرداخت نکردند، موظف است امور مالی آن را وصول کند و به صندوق ملی مسکن واریز کند.

به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، آمار اعلام شده از سوی این نماینده مجلس نشان می‌دهد عملکرد بانک‌ها از ابتدای اجرای این طرح تاکنون تنها معادل حدود ۸‌ درصد از تکلیف تعیین شده برای بانک‌ها به منظور اختصاص ۳۶۰‌ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی در سال اول (۱۴۰۰)، برای ساخت مسکن دولتی بوده است. در شرایطی که بانک‌ها عامل این موضوع را عدم‌پیشرفت پروژه‌‌‌ها و نرسیدن آنها به مرحله دریافت وام از یکسو و عدم‌افتتاح حساب و واریز آورده از سوی بخش زیادی از متقاضیان اعلام می‌کنند، مجلس و مسوولان مجری این طرح، از عملکرد ضعیف بانک‌ها در تامین مالی گلایه دارند.

این موضوع به یک معمای مهم در حوزه تامین مالی مسکن دولتی‌‌‌ساز و طرح نهضت ملی مسکن تبدیل شده است. با این حال بر اساس آخرین آماری که در روزهای پایانی سال گذشته از سوی بانک عامل بخش مسکن اعلام شد از مجموع افرادی که در بانک افتتاح حساب کردند تنها ۲۲۵‌ هزار و ۳۳۳ نفر بیش از ۴۰ میلیون تومان، ۶۹‌هزار و ۹۶۳ نفر بین ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان، ۲۱۵‌ هزار و ۴۲۷ نفر تا ۳۰ میلیون تومان پرداخت کردند و مابقی بدون واریزی هستند.

به گفته سرپرست بانک مسکن، حدود ۲۰‌درصد پروژه‌‌‌ها کمتر از ۳۰ درصد، ۴۵‌ درصد بین ۳۰ تا ۷۰‌ درصد و ۲۵‌ درصد پروژه‌‌‌ها نیز بالای ۷۰‌ درصد پیشرفت فیزیکی برای آنها ثبت شده است که متناسب با پیشرفت فیزیکی پروژه‌‌‌ها و متناسب با تایید وزارت راه و شهرسازی برای صورت وضعیت‌‌‌ها سهم‌‌‌الشرکه مرحله بعد پرداخت می‌شود. با توجه به این آمارها به نظر می‌رسد یک عامل مهم در عقب‌‌‌ماندگی پرداخت تسهیلات به پروژه‌‌‌های نهضت ملی مطابق با هدف تعیین‌شده، نرسیدن پروژه‌‌‌ها به مراحل پیشرفت فیزیکی مناسب برای پرداخت تسهیلات از یکسو و پای کار نیامدن تعداد زیادی از متقاضیان واجد شرایط این طرح برای افتتاح حساب، واریز آورده و تکمیل سهم خود از هزینه ساخت این واحدها (تکمیل آورده)، است.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا