دیدگاهراه و شهرسازیمجله خبری

برون سپاری صدور تأییدیه ایمنی ساختمان‌ها ،سبب تشدید نظارت‌ها می‌شود

به گزارش ساختمان آنلاین:   پیش از این احمد صادقی در خصوص واگذاری صدور گواهی ایمنی ساختمان‌های تا 6 طبقه به دفاتر خدمات الکترونیک هشدار داده بود و در گفتگو با خبرگزاری ها گفته بود: امر تایید ملزومات ایمنی در طراحی نقشه های معماری یک امر تخصصی در حوزه سازمان آتش نشانی شهرداری تهران بوده و با وجود داشتن نهاد تخصصی، واگذاری این امر به دفاتر خدمات الکترونیک که در حال حاضر فاقد تخصص ویژه در این حوزه بوده ، صرف تسریع در صدور پروانه بدون لحاظ تامین ایمنی و حفظ جان شهروندان در ساخت و ساز های جدید شهر تهران امری پذیرفته شده نیست.

رئیس کمیته شفافیت شورای شهر تهران همچنین با اشاره به لزوم توقف این بخشنامه و ضرورت اخذ روش های نوین و هوشمندسازی جهت تسریع در فرایند صدور پروانه تاکید کرد :این موضوع از حوزه تخصصی سازمان آتش نشانی خارج نشود.

اما این عضو شورای شهر تهران در جدید ترین موضع گیری خود در اینباره گفت: بعد از بررسی ها مشخص شد که واگذاری تاییدیه ایمنی ساختمانها،نظارتهای آتش نشانی را مضاعف می کند.

احمد صادقی در گفتگو با ساختمان آنلاین تاکید کرد: در هیج جای قانون قید نشده است که گواهی ملزومات ایمنی ساختمان در پروانه ساختمان صرفا باید توسط سازمان آتش نشانی انجام شود.

وی ادامه داد: در قانون تاکید شده است که این فرآیند می بایست تحت نظارت سازمان آتش نشانی صورت گیرد.

عضو شورای شهر تهران عنوان کرد: واگذاری تاییدیه ایمنی ساختمان ها از سازمان آتش نشانی به دفاتر خدمات الکترونیک شهر سبب می شود که دست این سازمان برای تشدید نظارتها در حوزه ایمنی بازتر شود چرا که در سازوکار پیشین،تاییدیه ایمنی ساختمانها توسط سازمان آتش نشانی صادر می شد اما با اجرای این بخش نامه،شرکتهای صاحب صلاحیت قانونی با نظارت آتش نشانی،مجاز به صدور گواهی ایمنی برای ساختمانها می شوند و این مکانیزم سبب تشدید نظارت ها می شود و این اتفاق به نفع ایمنی ساختمانهاست.

وی در واکنش به این موضوع که پیش از این بر لزوم توقف این بخش نامه به دلیل فراهم نبودن زیرساختها در دفاتر خدمات الکترونیک تاکید شده بود گفت: این درخواست برای بررسی ابعاد همه جانبه این موضوع بوده است.حال پس از بررسی ها به این نتیجه رسیدیم که این بخش نامه نظارت آتش نشانی در حوزه ایمنی ساختمان را بیشتر می کند و سبب می شود که موضوع ایمنی ساختمانها صرفا در سازمان آتش نشانی متمرکز نباشد.

عضو شورای شهرتهران همچنین تاکید کرد: قطعا باید آمادگی دفاتر خدمات الکترونیک برای قبول این مسوولیت بررسی شود اما تا به امروز گزارشی مبنی بر عدم پذیرش این مسوولیت از سوی این دفاتر و آماده نبودن زیرساختها دریافت نکرده ایم.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا