راه و شهرسازیمجله خبری

ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی برای کارگران و بازنشستگان

به گزارش ساختمان آنلاین:   معاونت فرهنگی اجتماعی وزارت کار با هدف ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی برای کارگران و بازنشستگان و مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی مهر ماه امسال تفاهم‌نامه‌ای را با وزارت راه و شهرسازی به امضا رساند.

به موجب این تفاهم‌نامه در مرحله نخست شناسایی، پالایش و اولویت بندی متقاضیان مسکن واجد شرایط اعم از کارگران و بازنشستگان و سایر مخاطبین برای اعمال تدابیر حمایتی متناسب با هر یک از گروههای هدف انجام گرفته است.

پیش از این وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دی ماه ۱۳۹۸ و در دولت تدبیر و امید، ‌ تفاهم‌ نامه ای با وزارت راه و شهرسازی با هدف ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی به امضا رساند که بر اساس آن در فاز اول ۲۰۰ هزار واحد مسکونی برای کارگران، مستمری‌بگیران و بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی ظرف سه سال ساخته شود.

در طرح احداث ۲۰۰ هزار واحد مسکونی، وزارت راه و شهرسازی متعهد شده در حوزه مسکن کارگری نسبت به تجهیز منابع و زمین اقدام کند؛ وزارت کار نیز از طریق سازمانهای زیرمجموعه و منابع بانکهای عاملی که در اختیار دارد نظیر بانک توسعه تعاون و بانک رفاه کارگران به تامین مالی و آورده متقاضیان کمک خواهد کرد.

در راستای ساخت مسکن کارگران،  بانک توسعه تعاون خط اعتباری ویژه‌ای معادل ۷۵۰۰ میلیارد تومان برای کمک به ساخت مسکن کارگری و تزریق به تعاونی‌های مسکن اختصاص داده است.

همچنین مقرر شده تسهیلات لازم برای خرید مصالح ساختمانی مورد نیاز اختصاص یابد و شرکتهای تعاونی مسکن فعال و خوشنام در زمینه ساخت مسکن کارگری ضمن ورود به این عرصه، محدودیتی در  دریافت وام و تسهیلات موردنظر نداشته باشند.

در حال حاضر ظرفیت‌های قانونی بسیاری برای تأمین مسکن کارگران وجود دارد و فعالان کارگری بر این باورند که در ماده ۱۴۹ قانون کار برای تامین مسکن کارگران تکالیفی بر عهده جامعه کارفرمایی گذاشته شده است که می توان با استناد به این ماده قانونی، از ظرفیت شهرکهای صنعتی برای ساخت مسکن استفاده کرد و کارفرمایان را برای تامین زمین و مسکن کارگران مشارکت داد.

 اقدام وزارت کار در انعقاد تفاهم‌نامه ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی برای کارگران، ‌بازنشستگان ومستمری بگیران تامین اجتماعی، ‌ گام بزرگی در جهت تسهیل شرایط خانه دار شدن کارگران و احداث واحدهای مسکونی مناسب و ارزان قیمت خواهد بود.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا