مجله خبریراه و شهرسازیمجلس و ارگان ها

وزارت تعاون ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در کشور را تعهد کرد

معاون تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت که این وزارتخانه ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در قالب اجرای طرح جهش تولید مسکن در مناطق مختلف کشور را تعهد کرده است.

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از ایرنا، مهدی مسکنی روز چهارشنبه در آیین آغاز عملیات اجرایی ساخت ۴۸۶ واحد مسکونی در قالب اجرای طرح جهش تولید مسکن در ساری مرکز مازندران افزود: منابع مالی مورد نیاز این طرح از طریق بانک توسعه تعاون تامین می شود.

وی اظهار داشت: همسو با اجرای طرح جهش تولید مسکن در کشور، از مجموع ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در حال ساخت، ۱۰ هزار واحد خود مالکی است ضمن اینکه یک میلیون و ۹۰ هزار واحد مسکن نیز در قالب گروه سازی توسط انبوه سازان و تعاونی های مسکن در کشور در حال احداث است.

وی خاطرنشان کرد: از مجموع یک میلیون و ۹۰ هزار واحد مسکونی در حال ساخت توسط انبوه سازان و تعاونی ها در مناطق مختلف کشور، ۸۴۰ هزار واحد توسط تعاونی های مسکن در حال ساخت است که از این تعداد نیز تاکنون ۸۰۲ واحد تکمیل و به متقاضیان واجد شرایط نیز تحویل داده شده است ضمن اینکه ۳۸ هزار و ۵۰۰ واحد مسکن نیز که عملیات ساخت آنها از سال ۹۰ آغاز شد، هنوز تکمیل نشده است.

معاون تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، شمار تعاونی های مسکن ثبت شده در کشور را در زمان حاضر ۱۰ هزار و ۵۰۰ تعاونی ذکر کرد و گفت که از این تعداد، ۵۳۸ تعاونی با مشکلاتی مواجه هستند.

مسکنی با بیان اینکه بزرگترین تعاونی های دنیا در اروپای شمالی هیچکدام تجربه ساخت مسکن را نداشتند و این تجربه تنها متعلق به جمهوری اسلامی ایران است، تصریح کرد: اکنون نیز باید با تکیه بر همان تجربه ها، بقیه طرح ها را تکمیل کنیم.

وی با اشاره به آغاز عملیات اجرایی ساخت ۴۸۶ واحد مسکونی در قالب اجرای طرح جهش تولید مسکن در شهر ساری، افزود: بخشی از منابع مالی مورد نیاز این طرح نیز از طریق بانک توسعه تعاون تامین خواهد شد.

عزم دولت سیزدهم در اجرای طرح کامل جهش تولید مسکن

این مقام مسئول با اشاره به عزم و اهتمام دولت مردمی در راستای اجرای کامل تعهدات طرح جهش تولید مسکن، گفت: دولت مردمی سیزدهم و شخص رئیس جمهور تعداد جلساتی را که در شورای عالی مسکن برگزار کردند بیشتر از تعداد جلساتی بود که در یک دوره رئیس جمهور قبلی برگزار شده بود.

مسکنی با بیان ایکنه رئیس جمهور نسبت به تهیه و تامین امکانات و مصالح مورد نیاز ساخت واحدهای مسکونی اهتمام ویژه ای دارد، افزود: کاهش سود بانکی از ۲۳ به ۱۸ درصد با اراده دولت مردمی سیزدهم انجام شده است ضمن اینکه سهم تسهیلات در ۲ ماهه گذشته با همت دولت مردمی افزایش یافته است.

وی گفت: کاهش نرخ سود بانکی به ۱۸ درصد و حتی کمتر از این میزان را مورد رضایت رئیس جمهور عنوان کرد و گفت که رئیس جمهور به اعضای عالی شورای مسکن و بانک مسکن دستور داد تا بسته هایی را در این ارتباط سازماندهی کنند.

میزان سهمیه در نظر گرفته شده همسو با اجرای طرح نهضت ملی مسکن در مازندران، ساخت ۱۵۵ هزار واحد مسکونی است.

طرح نهضت ملی مسکن را دولت سیزدهم برای خانه دار کردن مردم ارائه کرد. قرار است در چارچوب آن سالانه یک میلیون واحد مسکونی ساخته و تحویل متقاضیان شود. سهم مازندران از این طرح سالانه ۳۸ هزار و در مجموع ۱۵۲ هزار خانه است.
طبق مقررات نهضت ملی مسکن، متقاضیان با داشتن پنج شرط تاهل، سرپرست خانوار بودن و مردان مجرد ۲۳ سال به بالا، حداقل سابقه پنج سال سکونت در شهر مورد تقاضا، نداشتن مالکیت خصوصی و در نهایت عدم استفاده از امکانات دولتی از اول انقلاب در حوزه مسکن، می‌توانستند نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند.
بر اساس این قانون، زنان خودسرپرست مشروط به داشتن حداقل ۳۵ سال سن، معلولان جسمی و حرکتی با ۲۰ سال سن می‌توانند در قانون جهش تولید مسکن (نهضت ملی مسکن) مشارکت داشته باشند.
همچنین، قانون برای سرپرستان خانوار، محدودیت سنی نگذاشته است چرا که این افراد سرپرست خانوار تعریف می‌شوند و برای قانونگذار متاهل یا سرپرست خانوار بودن ملاک است. در عین حال، زنان و مردان سرپرست خانوار که به دلیل متارکه به صورت مجردی زندگی می‌کنند و سرپرست فرزندان خود هستند خانوار تلقی شده و بدون ملاک سن می‌توانستند ثبت‌نام کنند.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا